اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

وقفه در برپایی «سینماحقیقت» مستندسازان را مایوس می‌کرد/زمان نمایش مستندهای کرونا امسال است

کارگردان مستند «رزم‌آرا؛ یک دوسیه مسکوت» گفت: طبیعتا حجمی از آثار جشنواره «سینماحقیقت» با موضوع روز کرونا و اتفاقاتی که در پی داشته، ساخته شده و وقت دیده شدن آنها الان است، شاید سال آینده دیگر این ماجرا، موضوعیتی نداشته باشد.

وقفه در برپایی «سینماحقیقت» مستندسازان را مایوس می‌کرد/زمان نمایش مستندهای کرونا امسال است

احسان عمادی کارگردان مستند «رزم‌آرا؛ یک دوسیه مسکوت» این جشنواره را مهم‌ترین رویداد سینمای مستند ایران خواند و گفت: نگاهی که مستندسازان به جشنواره «سینماحقیقت» دارند، باعث شده جایگاه آن بیشتر از اهمیتی باشد که جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌سازان و بازیگران دارد.

وی افزود: اگر فیلمی در جشنواره فجر اکران نشود، فرصت نمایش در سینما و شبکه نمایش خانگی را دارد، مخاطبش چند میلیونی است و رسانه‌ها و آدم‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند.

عمادی ادامه داد: اما سینمای مستند از نظر مخاطب،محدود است و از این نظر برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» برای مستندسازان اهمیت بیشتری دارد. چون مواجه‌ای که فیلمساز با مخاطب در این جشنواره دارد با این کیفیت، تمرکز و حجم، در جای دیگری اتفاق نمی‌افتد. بنابراین برگزار نشدن جشنواره «سینماحقیقت» حتی برای یک دوره هم می‌توانست مستندسازان را دچار یاس و سرخوردگی کند.

کارگردان رئالیتی‌شو «خانه ما» ادامه داد: دیدن سالنی پر از تماشاگر و آدم‌هایی که برای دیدن مستند در صف ایستاده‌اند باعث دلگرمی است و امسال به واسطه اکران آنلاین مستندسازان از آن محرومند، اما همین که جشنواره به صورت آنلاین (برخط) برگزار می‌شود و وقفه‌ای در آن نمی‌افتد دلگرم کننده است. ضمن اینکه جشنواره در سال‌های اخیر از نظر استقبال مخاطب و اقبال رسانه‌‌ها روندی رو به رشد داشته و دیده شدن فیلم در آن، مهم‌ترین مشوق برای ادامه کار مستندساز است.

عمادی با اشاره به اینکه تعدادی از مستندسازان سعی کردند امسال در مورد کرونا مستند بسازند، گفت: طبیعتا حجمی از آثار جشنواره «سینماحقیقت» با موضوع روز کرونا و اتفاقاتی که در پی داشته، ساخته شده و وقت دیده شدن آنها الان است، شاید سال آینده دیگر این ماجرا، موضوعیتی نداشته باشد. مرحوم اکبر عالمی هم درگیر ساخت مستندی درباره کرونا بود که متاسفانه به دلیل ابتلا به این ویروس، فوت کرد. مهم بود که فیلم‌ها امسال دیده و درباره‌شان صحبت شود، برای همین برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» حتی به شکل آنلاین، اتفاقی مهم و ضروری بود.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول