اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نخبه بسیجی کاشف داروی ضدسرطان قید آمریکا را زد

نخبه بسیجی زواره‌ای که پس از 2 سال تحقیقات توانسته داروی ضدسرطانی کشف کند که عوارض کمتری دارد، قید دعوت‌نامه آمریکا را زد.

نخبه بسیجی کاشف داروی ضدسرطان قید آمریکا را زد

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: همزمان با هفته بسیج به سراغ یکی از جوانان شهر زواره رفتیم که سال گذشته علی‌رغم دریافت دعوتنامه از آمریکا بازهم حاضر به رفتن از این کشور نشد؛ دانشجویی که داروی بالقوه جدید ضد سرطان کشف کرده است.

مهران فیضی درباره کشف این دارو می‌گوید: با همکاری اساتید خود توانستیم یک داروی بالقوه ضد سرطان برپایه فلز پالادیم در کشور طراحی و کشف کنیم؛ در باره دلیل ساخت این دارو نیز معتقد است داروی ضد سرطان رایج سیس پلاتین که برای درمان سرطان‌های مختلف به کار می‌رود به خاطر دوز مصرفی بالا دارای عوارض جانبی زیادی هست.

همین موضوع دغدغه‌ای می‌شود تا این نخبه بسیجی به سراغ طراحی دارویی مشابه ولی با عوارض کمتر برود؛ تلاش‌هایش به بار می‌نشیند و دارویی طراحی می‌کند که مثل سیس پلاتین، DNA سلول‌های سرطانی را تخریب می‌کند و دوز کمتری مورد نیاز دارد از همین‌رو عوارض جانبی آن در بدن بسیار کم می‌شود.

این نخبه بسیجی می‌گوید پس از تولید این ترکیب، تمام آزمایشات تجربی و محاسباتی، ساختار و تاثیر این ترکیب را بر روی سلول‌های سرطانی K562 تایید می‌کنند و معنای این حرف یعنی صرف فعلا خواستن توسط جوانان ایرانی است.

آری او خواست، تلاش کرد و بدان رسید همانند بسیجیان هم سن و سالش که ابتدای انقلاب و زمان دفاع مقدس و اساسا هرکجا که باید باشند، خواستند و به خواسته‌هایشان رسیدند و یک دنیا را انگشت به دندان متحیر خود کردند.

2 سال کار تحقیقاتی برای کشف این داروی بالقوه انجام می‌دهد و مقاله آن را در مجله با کیفتیت Q1 در انگلستان پذیرش می‌کنند اما آنچه که برای او ارزش دارد، تولید این علم و فناوری در داخل ایران است.

اهمیت این موضوع برای مهران فیضی آن‌قدر بوده که قید دعوت‌نامه آمریکا و حضور در دانشگاه‌های این کشور را می‌زند و ترجیح می‌دهد در آب و خاک موطن خودش علم‌آفرینی کند. 

انتهای پیام/۶۳۰۹۴/ک۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول