اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

احیای 240 کارخانه با کمک بسیج/ توزیع 100 هزار بسته کمک مؤمنانه

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت:‌ با کمک بسیج از تعطیلی و ورشکستگی 240 کارخانه جلوگیری شد.

احیای 240 کارخانه با کمک بسیج/ توزیع 100 هزار بسته کمک مؤمنانه

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها ؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: سردار علی‌حسین رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه بسیج کارخانجات چه اقدامی برای جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی کارخانجات انجام داده است، گفت: اقدامات امسال بسیج کارگری بر روی رفع موانع تولید، جلوگیری از رکود کارخانجات در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های خارج از شهرک‌های صنعتی متمرکز شد و تاکنون مشکلات 240 کارخانه از قبیل مواد اولیه، مشکلات بانکی و مشکلات با دستگاه‌های خدمات‌رسان را حل کردیم و از تعطیلی و رکود کارخانه‌ها جلوگیری شد. 

وی گفت: در شش ماه گذشته با ورود بسیج برای حل مشکل کارخانجات از تعطیلی کارخانجات جلوگیری شد که مهمترین این مشکلات شامل کمبود مواد اولیه بود که پیگیری کردیم و مواد اولیه در اختیار کارخانجات قرار گرفت. 

وی همچنین گفت: مشکل بعدی، وام‌های بانکی سررسیدشده بود که تلاش شد، این وام‌ها استمهال شود و برای بازپرداخت مهلت گرفته شود، همچنین تقسیط بدهی کارخانه‌ها به سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی و نیز حل مشکلات کارخانجات با دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند اداره آب، برق، گاز و بدهی به شرکت‌های دولتی بود که تلاش کردیم این مشکلات حل شده و باعث تعطیلی کارخانه‌ها نشود.

رعیتی‌فرد گفت:‌ این کارخانه‌ها هم در شهرک‌های صنعتی و هم خارج از آن و هم کارخانه‌های کوچک، بزرگ و متوسط بوده‌اند و مشکلات آنها مانند مواد اولیه و تقسیط بدهی انجام شد. 

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در مورد اجرای شیفت ایثار در کارخانه‌ها گفت: شیفت ایثار در چند مرحله در کارخانجات انجام شد که از عواید حاصل از این شیفت، برای طرح کمک مؤمنانه به کارگران روزمزد و کارگران معسر انجام شد و همچنین با کمک‌های برخی از کارآفرینان، بسته‌های حمایتی و غذایی به تعداد یکصد هزار بسته و هر بسته به ارزش 400 هزار تومان در سال جاری بین کارگران توزیع شد. 

رعیتی‌فرد در توضیح شیفت ایثار گفت: با کمک داوطلبانه کارگران بسیجی، شیفت ایثار علاوه بر شیفت موظفی در کارخانه‌ها برگزار می‌شود که هم گره‌ای از مشکلات تولید باز می‌شود و هم درآمدی برای کارخانه به دست می‌آید که این درآمدها همراه با کمک‌هایی که برخی کارفرمایان نیکوکار انجام می‌دهند، در قالب بسته‌های کمک معیشتی مؤمنانه بین کارگران روزمرد و افراد نیازمند در منطقه توزیع می‌شود.

وی همچنین گفت: مرحله سوم کمک مؤمنانه از ربیع‌الاول تا ماه شعبان برگزار می‌شود که رقم قابل‌توجهی از عواید شیفت ایثار کارگران بسیجی در کارخانه‌ها و نیز کمک کارفرمایان، جمع‌آوری شده و پیش‌بینی می‌شود 130 هزار بسته معیشتی هر بسته به ارزش 400 هزار تومان تهیه و بین کارگران و نیازمندان توزیع می‌شود

به گفته مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور، در شرایط کرونایی، کارگاه‌های کوچک خدماتی و سازمانی که کارگران آن بیکار شده‌اند، جایی برای رسیدگی به این کارگران وجود نداشت، بیمه بیکاری هم به این افراد که معمولاً خویش‌فرما بودند، تعلق نمی‌گرفت. بنابراین با کمک بسیج محلات، کارگران بیکارشده بدون بیمه را شناسایی کرده و بسته‌های کمک‌معیشتی در اختیار آنها قرار داده می‌شود. 

رعیتی‌فرد همچنین گفت: در سه ماه اول که کارگران بیکار شده‌اند، حدود یک‌میلیون نفر در سامانه وزارت کار برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 800 هزار نفر طبق قانون مشمول بیمه بیکاری می‌شدند، اما منابع لازم برای این افراد وجود نداشت و صندوق بیمه بیکاری به جای پرداخت مقرری بیمه بیکاری، به صورت علی‌الحساب مبالغی کمتر از آن را به این افراد پرداخت کرد. 

وی گفت: صندوق بیمه بیکاری چون درآمدهایش کمتر از هزینه‌هاست، در واقع یک صندوق ورشکسته است که هر جا دولت کمک کند، از این منابع برای پرداخت مقرری بیکاری استفاده می‌شود. 

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور همچنین در مورد اینکه آیا حق بیمه کارگران در سالهای قبل صرف امور جاری صندوق‌ها شده است، گفت: این مسئله را تأیید نمی‌کنم، اما با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های زیادی برای خدمات درمانی کارگران اختصاص داده است و با توجه به افزایش جمعیت بازنشسته کارگری و کاهش ورودی کارگران مشمول تأمین اجتماعی، عملاً این سازمان با کمبود منابع روبه‌رو شده و درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی از هزینه‌هایش کمتر است. 

وی در مورد اینکه کارگران خویش‌فرما در ایام بیکاری کرونا چه کار می‌کنند، گفت: با همکاری بسیج محلات، کارگران بیکار شده را شناسایی می‌کنیم و بسته‌های کمک‌معیشتی را دراختیارشان قرار می‌دهیم. 

به گفته مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور، از ابتدای کرونا تاکنون تعداد 7 میلیون بسته کمک‌معیشتی و حتی غذا در دو مرحله از طرف بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و سایر نهادها بین نیازمندان توزیع شده است. 

سردار رعیتی‌فرد در مورد اینکه قرار بود حداقل مزد کارگران در سال جاری از نیمه سال تجدیدنظر شود، گفت: این کار انجام نمی‌شود، چون شورای عالی کار اعتقادی به این ندارد که از وسط سال به بازنگری حداقل مزد کارگران بپردازد. 

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور با توجه به اینکه شرایط تحریم فرصت طلایی برای تولید کشور فراهم کرده است، گفت: با افزایش نرخ دلار که باعث شد واردات از صرفه اقتصادی بیفتد، فرصت بسیار طلایی برای تولیدکنندگان داخلی از جمله تولید لوازم خانگی و تولید مواد غذایی فراهم شده و در حال حاضر کارخانجات با تمام توان تولید می‌کنند، اما نمی‌توانند تقاضای داخلی بازار را پوشش دهند. 

وی گفت: افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها فرصت طلایی برای کارخانجات تولیدی کشور فراهم کرده تا بازار داخل را تصاحب کنند. 

سردار رعیتی‌فرد همچنین گفت: بسیج کارگری در همکاری با کارخانجات به ویژه در شهرک‌های صنعتی، اجرای طرح پروتکل‌های بهداشتی و غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی را انجام می‌دهد که با این اقدام هم باعث جلوگیری تلفات کارگران و هم جلوگیری از سرایت بیماری به سایر کارگران در کارخانجات می‌شود. 

وی گفت:‌در حال حاضر بسیاری از مدیران کارخانجات از بسیج کارگری درخواست می‌کنند تا در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و غربالگری کارگران به آنها کمک کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول