اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

محدودیت‌های کرونایی در سمنان/ از همراهی اصناف تا اعمال قانون خودروهای متخلف

اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان سمنان ادامه دارد و در این راستا همراهی اصناف و اعمال قانون و عودت خودروهای متخلف از مبادی ورودی شهرهای این استان را شاهد هستیم.

محدودیت‌های کرونایی در سمنان/ از همراهی اصناف تا اعمال قانون خودروهای متخلف

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور از روز یکم آذرماه محدودیت‌های جدید برای مقابله با این ویروس در سراسر کشور ازجمله استان سمنان در حال اجرا است. 

اگرچه ۹ ماه از روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا گذشته و روش‌های مختلفی برای جلوگیری از شیوع این ویروس اجرا شده؛ اما این روش‌‌ها آن طور که باید کارساز نبود و مسؤولان به فکر این افتادند که با اعمال محدودیت‌ها مانع از گسترش این ویروس شوند. 

آمار بالای ابتلا به کرونا و تعداد مرگ و میر افراد در روزهای گذشته و پر شدن تخت‌های بیمارستانی مسؤولان را وادار کرد که با اعمال محدودیت‌ها و تعطیل کردن اصناف و ... جلوی شیوع این ویروس را بگیرند.

امروز سومین روز اعمال محدودیت‌های گسترده کرونایی در کشور و استان سمنان است و در ادامه به بررسی روند اجرای این طرح می‌پردازیم.

عودت ۷۰۶ خودرو در مبادی ورودی شهرهای سمنان 

رئیس پلیس راهور استان سمنان در این زمینه می‌گوید: در ۱۵ نقطه مبادی ورودی شهرهای این استان، کنترل رفت و آمدها صورت می‌گیرد.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: تمامی نیروهای راهور در استان تلاش خود را به‌واسطه اجرای مطلوب و موفق محدودیت‌ها به کار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته از ابتدای اجرای طرح در استان سمنان، ورود دو هزار و ۶۹۷ دستگاه خودرو در مبادی ورودی شهرها کنترل و تعداد ۷۰۶ مورد به‌واسطه نداشتن مجوزهای لازم به جهت ورود، عودت داده شدند.

رئیس پلیس راهور استان سمنان ادامه داد: طی ۴۸ ساعت گذشته از اجرای طرح جامع مدیریت محدودیت‌های هوشمند در استان، ۴۴ مورد اعمال قانون در بحث ترددهای وسایل نقلیه صورت گرفته است.

بزرگی اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه پلیس راهور کشور، با استفاده از دوربین‌ها، نظارت بر ورود وسایل نقلیه از جاده‌های ارتباطی به داخل شهرهای در مسیر صورت گرفته و اعمال قانون انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: لازم است تا به‌منظور کاهش مراجعه‌های وسایل نقلیه برای تردد با استفاده از مجوزهای صادرشده، در بحث صدور مجوز توجه بیشتری صورت گیرد.

رئیس پلیس راهور استان سمنان عنوان کرد: بر اساس قانون، مالک وسیله نقلیه موظف است طی ۴۸ ساعت پس از نقل‌مکان، نسبت به ثبت تغییر آدرس و تعویض پلاک وسیله نقلیه خود بر اساس سکونت جدید اقدام کند.

بزرگی خاطرنشان کرد: اتصال دوربین‌های نظارتی با دوربین‌های ثبت تخلفات در شهرهای استان که این ظرفیت و پتانسیل وجود دارد صورت گرفته که با کاستی و کمبودهای مواجه است که نیاز به توجه دارد.

۴۴ خودرو در استان سمنان اعمال قانون شدند

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان نیز می‌گوید: امروز در ارتباط مردمی با سامانه سامد، عمده مشکلات و سؤالات مطرح‌شده مخاطبان و شهروندان، بحث ترددها بود.

حسن اسلامی‌راد افزود: مشکلاتی برای شاغلان شیفتی، کارکنان واحدهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی و همچنین مردم دارای واحدهای دامداری و زمین‌های کشاورزی در اطراف و حاشیه شهرها به‌واسطه اجرای محدودیت‌ها ایجاد شده است.

وی گفت: اعمال قانون برای تردد پلاک‌های غیربومی به‌منظور اجرای دقیق طرح جامع مدیریت محدودیت‌های هوشمند امری غیرقابل‌اجتناب است و در خصوص کاهش نارضایتی‌ها نیز البته باید تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان ادامه داد: باید در آینده اطلاعیه و تذکرهایی برای افرادی که ساکن استان هستند؛ اما هنوز اقدام به تعویض پلاک بر اساس سکونت جدید نکرده‌اند، ارسال شود.

اسلامی‌راد بیان کرد: بالغ‌بر چهار هزار و ۴۲۷ مورد اعمال قانون در بخش ترددها در کشور طی ۴۸ ساعت گذشته صورت گرفت که ۴۴ مورد سهم استان سمنان بوده است.

وی تصریح کرد: مسدود کردن وروی غربی شهر سمنان مشکلات و نارضایتی‌هایی را برای ساکنان شهر سرخه که الزام به تردد به شهر سمنان دارند، ایجاد کرده که نیاز است در این خصوص تسهیل صورت گیرد.

پلاک‌های غیربومی ساکن استان سمنان مجاز به تردد هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و سخنگوی ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان نیز می‌گوید: پلاک‌های غیربومی ساکن شهرها از ساعت ۴ صبح تا ۲۱، می‌توانند در سطح شهرها تردد کنند اما در صورت خروج از شهرها، حق بازگشت تا پایان زمان اجرای محدودیت‌ها را ندارند و در صورت بازگشت اعمال قانون و جریمه خواهند شد.

حبیب‌الله خجسته‌پور بیان کرد: امروز در وضعیتی قرار داریم که بین بدتر و بدترین روش‌هایی را برای مقابله با این بیماری انتخاب کردیم و به‌واسطه اجرای محدودیت‌ها، مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود که از آن‌ها پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم.

وی گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته بحث ترددها حجم بسیار زیادی از مطالبات، نظرات و چالش‌ها در خصوص اجرای طرح جامع مدیریت محدودیت‌های هوشمند را به خود اختصاص داده بود که بخشنامه اصلاحی از سوی وزارت کشور ارسال گردید و استثناءهایی را در نظر گرفتند که فرمانداران در شهرستان‌ها بر اساس شرایط می‌توانند نسبت به اجرای این موارد اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: همچنان ورود پلاک‌های غیربومی به داخل شهرها ممنوع است و فرمانداران تنها از طریق مکاتبه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری می‌توانند با عنایت به بخشنامه اصلاحی وزارت کشور، نسبت به صدور مجوز اقدام کنند، اما لازم است تا کسی که مشمول استثناءهای ابلاغی نمی‌شود از ورود به شهرها پرهیز کند تا با اعمال قانون و جریمه مواجه نشود.

خجسته‌پور تصریح کرد: این موضوع اصلاحی شامل تردد در ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرها نیز می‌شود و فرمانداری‌ها طبق روالی که عنوان شد و از طریق مکاتبه می‌توانند نسبت به صدور مجوز اقدام کنند و مردم از مراجعه حضوری به فرمانداری‌ها و ایجاد ازدحام به‌شدت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه معتقدم هرگاه استثناء به قاعده انجام کاری ورود کند، رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق اهداف تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، اذعان داشت: در بحث تردد وسایل نقلیه با پلاک غیربومی که ساکن استان هستند، تردد در بین ساعت‌های ۴ صبح الی ۲۱ در داخل محدوده شهرها مجاز است؛ اما در صورت خروج از شهرها، حق بازگشت به شهرها تا پایان مدت‌زمان اجرای محدودیت‌ها را نداشته و در صورت بازگشت قبل از پایان محدودیت‌ها، اعمال قانون و جریمه شده و خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: بر اساس قانون، مالک وسیله نقلیه باید طی ۴۸ ساعت پس از نقل‌مکان نسبت به تغییر ثبت آدرس و تعویض پلاک وسیله نقلیه خود اقدام کند که در صورت تخطی از این مهم مرتکب جرم شده است و هم استانی‌های ساکن استان که دارای پلاک غیربومی هستند نیاز است به این مهم توجه داشته و پس از پایان محدودیت‌ها و در موقعیت زمانی مناسب نسبت به این مهم اقدام کنند.

خجسته‌پور از ارسال پیامک به رانندگان وسایل نقلیه دارای پلاک بومی و غیربومی که در راه‌های استان تردد می‌کنند، خبر داد و گفت: این پیامک تنها به‌منزله اخطار به رانندگان است و به‌منزله اعمال قانون و جریمه نیست و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد و خودروهای دارای پلاک بومی در تمامی استان مجاز به تردد اند و خودروهای غیربومی که ساکن استان نیستند تنها در راه‌های استان مجاز به تردد هستند و اجازه ورود به شهرها را ندارند و در صورت ورود جریمه خواهند شد.

وی به همراهی و همکاری ویژه اصناف و بازاریان در اجرای این طرح اشاره داشت و ضمن تقدیر و قدردانی از این عزیزان، گفت: در بحث دورکاری نیز دستگاه‌های اجرایی باید به‌صورت جد توجه داشته باشند که دورکاری تعطیلات و بیکاری نیست و کارکنان باید از طریق امکانات موجود در دورکاری به ارائه خدمت بپردازند و به‌هیچ‌عنوان نباید با اجرای دورکاری در هیچ دستگاهی، در روند ارائه خدمت به شهروندان و مردم استان خللی وارد شود.

معاون سیاسی استاندار سمنان به بحث تعطیلی اصناف و واحدهای تجاری در اجرای محدودیت‌های جدید اشاره داشت و با بیان اینکه مشاغل گروه ۱ در شهرهای قرمز و مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهرهای نارنجی مجاز به فعالیت هستند، تصریح کرد: در شهرهای استان بازارهای سرپوشیده‌ای وجود دارد که بعضاً مشاغلی از گروه شغلی ۱ در قالب این بازارهای سرپوشیده استقرار دارند و از آنجا که در شهرهای قرمز بازارهای سرپوشیده جزو گروه‌های شغلی ۲ بوده و تعطیل می‌باشند، به‌تبع آن گروه‌های شغلی ۱ در شهرهای قرمز که در دل این بازارهای سرپوشیده قرار دارند نیز تعطیل هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان از ۱۵ نقطه کنترل مبادی ورودی شهرهای استان و کنترل بالغ‌بر ۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه وسیله نقلیه و عودت ۷۰۶ دستگاه خودروی سواری به مبدأ خود طی ۴۸ ساعت اجرای این طرح استان خبر داد.

وی بیان کرد: طی ساعت‌های اجرای طرح تاکنون ۴۴ مورد اعمال قانون در استان داشتیم که نسبت به میزان کشوری بسیار پائین بوده و نشان از مساعدت و همراهی مردم خوب و فهیم استان در اجرای هرچه مطلوب‌تر این طرح دارد که امیدواریم با تحقق اهداف اجرای طرح مدیریت محدودیت‌های هوشمند و همراهی بیش از پیش مردم فهیم استان، شاهد رقیق‌تر شدن رنگ‌بندی‌های شهرها و رسیدن به وضعیت‌های بهتر زرد و سفید بوده و کاهش سرایت بیماری و ابتلا و میزان مرگ و میر در استان رقم بخورد.

نظارت بر اجرای طرح جامع محدودیت‌های هوشمند 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان نیز می‌گوید: پیگیری‌های ویژه‌ای در بحث نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های طرح جامع مدیریت محدودیت‌های هوشمند در حال انجام است.

حسن سعدالدین گفت: اجرای دورکاری بر اساس رنگ‌بندی شهرها توسط بخش عظیمی از دستگاه‌هایی استان انجام ‌شده که برخی از دستگاه‌ها به‌واسطه درگیری کارکنان با بیماری و همچنین کمبود نیرو، رعایت نکردند که پیگیری روزانه در این خصوص در دستور کار است.

وی تأکید کرد: نیاز است تا اطلاع‌رسانی در خصوص مصوبات ستاد و همچنین دستورالعمل‌های طرح اعمال محدودیت‌های هوشمند و اصلاحات صورت گرفته به‌طور مستمر انجام شود.

جلوگیری از ایجاد خلل در ارائه خدمات‌ شهری 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری سمنان نیز می‌گوید: در بحث دورکاری کارکنان و پرسنل شهرداری، مصوب شد تا کارکنان بخش خدمات شهرداری‌ها به‌واسطه وظایف خطیر محوله در امر مدیریت امور شهری، با ظرفیت کامل به ارائه خدمت بپردازند.

راضیه شهاب بیان کرد: کارکنان اداری شهرداری‌های شهرهای استان سمنان نیز بر اساس دستورالعمل و رنگ‌بندی شهرها، نسبت به دورکاری اقدام می‌کنند.

وی گفت: برخی از شهرداری‌ها به‌واسطه درگیری برخی از کارکنان با بیماری کرونا و کمبود نیرو، خود به خود به ظرفیت‌های اعلامی بر اساس رنگ‌بندی شهرها برای دورکاری رسیده‌اند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری سمنان اضافه کرد: تلاش برای ارائه خدمات مطلوب شهری و جلوگیری از ایجاد خلل در روند ارائه خدمت‌های مدیریت شهری توسط شهرداری‌های استان به نحو مطلوب در حال انجام است.

همراهی اصناف استان سمنان در رعایت محدودیت‌ها 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز می‌گوید: در بحث همراهی اصناف و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی محدودیت‌ها در این بخش، با مشکلی مواجه نیستیم.

مهدی سلامتی افزود: برخی از صنوف به‌واسطه نیاز شهروندان و برخی از بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی یا خدمات رسان، نیاز به فعالیت داشتند که مجوز محدود فعالیت مقطعی برای برخی از این صنوف صادر شد تا خللی در ارائه خدمت به مردم استان وارد نشود.

وی تأکید کرد: در بحث روغن جامد تمهیداتی اندیشیده شده و به‌زودی روغن جامد موردنیاز استان تأمین و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: قیمت مصوب مرغ در بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که در غالب شهرستان‌های استان این مهم رعایت شده و به‌جز دو شهرستان گزارشی در خصوص تخلف در سایر شهرستان‌ها واصل نشده است.

سلامتی ادامه داد: به دلیل اختلاف قیمت و ارزانی بالای ۵۰ درصدی قیمت مرغ در داخل استان سمنان نسبت به کشور، در بحث کشتار و عرضه مشکلاتی به وجود آمده است که دستورات و تمهیدات لازم در این بخش در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: در بحث تأمین اقلام اساسی مشکلی وجود ندارد؛ برخی گزارش‌ها تخلف در بحث اقلام غیرضروری واصل‌شده که پیگیری و اقدام در این خصوص در حال انجام است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تصریح کرد: برخی از مدیران واحدهای تولیدی، تجاری و اقتصادی در بحث تردد به‌واسطه اجرای محدودیت‌ها در استان دچار مشکل شدند؛ با تعطیلی ادارات ازدحام در بانک‌ها افزایش یافته که پیشنهاد داریم تا بانک‌ها نسبت به ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری در موارد ممکن اقدام کنند.

انجام ۱۸۰۲ بازدید در حوزه‌های اجرایی محدودیت‌های هوشمند در سمنان

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان نیز می‌گوید: در بحث حوزه‌های پنج‌گانه اجرای محدودیت‌ها در شهرستان‌های استان موارد الزامی به‌خوبی رعایت شد؛ در بحث دورکاری دستگاه‌های اجرایی در غالب شهرستان‌ها بالای ۹۰ درصد موارد الزامی اجرایی شد.

قاسم شریفی بیان کرد: در حوزه بازرگانی، خدماتی و اصناف نیز در تمامی شهرستان‌ها بیش از ۸۰ درصد اجرای صحیح و مطلوب دستورالعمل‌های طرح محقق شد.

وی افزود: در بحث آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز به‌جز دو شهرستان با ۹۰ درصد تحقق، مابقی شهرستان‌ها ۱۰۰ درصد رعایت دستورالعمل‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته از اجرای طرح، بالغ‌بر یک‌هزار و ۸۰۲ مورد بازدید در پنج حوزه اجرایی طرح محدودیت‌های هوشمند در استان انجام‌ شده است.

شریفی اظهار کرد: یک‌هزار و ۲۵۵ مورد اعمال قانون نیز در حوزه رعایت نکردن دستورالعمل‌های ابلاغی طرح در استان انجام‌ شده که بیشترین آن در قالب تذکر به تعداد بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد بوده است.

وی گفت: بیشترین مباحث، مطالبات، سؤالات و چالش‌ها در بحث تردد وسایل نقلیه تا به امروز بوده است؛ شاغلین شیفتی، کادر درمان، کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی در این راستان با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۲۰ تا ۴۰ درصد ساکنین شهرها دارای پلاک‌هایی غیربومی بر روی وسایل نقلیه خود هستند که نیاز است تمهیدات ویژه‌ای برای این افراد و تردد آن‌ها در نظر گرفته شود.

برگزاری  ۱۹ جلسه ستاد مدیریت مقابله با کرونا در سمنان 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان می‌گوید: ۱۹ جلسه ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان و دو جلسه قرارگاه عملیاتی این ستاد تا به امروز در استان برگزار شده است.

ایرج رئیسیان افزود: در بحث اعتبارات ویژه مساعدت به شهرستان‌ها در زمینه مقابله با کرونا از سه محل ارزش‌افزوده، مدیریت بحران و تملک دارایی سرمایه‌ای در کشور تصمیم‌گیری و در صورت ابلاغ در استان سمنان نیز اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم خروجی جلسات منجر به کاهش شیوع ویروس کرونا و ابتلا در جامعه و خروج از رنگ‌بندی‌های قرمز و نارنجی و بهبود وضع سلامت در استان سمنان شود.

به هر حال امیدواریم که اعمال این محدودیت‌ها بر روند مقابله با شیوع این ویروس کشنده تأثیر به‌سزایی داشته باشد و جلوی پیش‌روی آن را بگیرد و مردم نیز همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته باشند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول