اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد/ حفظ بافت تاریخی همدان

ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی برای حفظ بافت تاریخی همدان به استانداری ابلاغ شد.

ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد/ حفظ بافت تاریخی همدان

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ یک سالی است که حفاظت از بافت تاریخی از یک سو و اعطای مجوز ساخت و ساز از سوی دیگر مساله بین شهرداری و میراث فرهنگی استان است؛ در این مدت صاحبان خانه‌هایی در بافت تاریخی نگران کسب منافع خود در ارتفاع‌سازی بودند و دوستداران میراث فرهنگی نیز نگران تخریب بافت تاریخی.

۲۷ مهرماه سال جاری دادستان همدان در نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی استان خواستار تعیین ضوابط میراث فرهنگی بافت تاریخی همدان شد و برای آن یک ماه زمان تعیین کرد. در این مدت خبرها حاکی از آن بود که وزارت میراث فرهنگی در حال نهایی‌کردن این ضوابط و ابلاغ آن به استانداری همدان بوده است.

این نامه ۲۹ آبان ماه سال جاری به استانداری ابلاغ و در تاریخ ۲ آذرماه از سوی استانداری به شهرداری همدان نیز ارسال شده است، اما گویا شهرداری همدان همچنان بر آن شد تا تصمیم‌ها و صدور مجوز ساخت‌وساز در بافت تاریخی را بر اساس طرح تفصیلی اتخاذ کند که این فرآیند می‌تواند به حفظ بافت تاریخی آسیب وارد کند، این در حالی است که معاونت حقوقی وزارت میراث فرهنگی در نامه‌ای رسمی به فرماندار اعلام کرد که مصوبه صدور مجوز تخریب بافت تاریخی همدان توسط شورای شهر غیر قانونی است.

در آخرین اظهارنظرات نیز سید مسعود عسگریان در پنجاه و هشتمین جلسه صحن شورا به مصوبه شورای شهر در خصوص صدور پروانه ساختمانی اشاره و اظهار کرد: بر اساس نامه دادستان خطاب به رئیس میراث فرهنگی مقرر شد در محدوده بافت تاریخی، به استثنای بناهای واجد ارزش و تاریخی، شهرداری نیازی به استعلام جهت صدور پروانه ساختمانی برای سایر بناها ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه همراهی و همکاری مردم با مدیریت شهری در چارچوب قانون و مقررات مشکلات آنها را حل می‌کند، در این راستا شورای شهر بر اساس نامه دادستان به شهردار اعلام کرده که طبق نامه اقدام کند.

اما مدیرکل میراث فرهنگی همدان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی برای بافت تاریخی همدان به استاندار ابلاغ شد.

ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار ارسال شد
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکم آذرماه سال جاری به شهردار همدان ارسال شده است.

علی مالمیر افزود: براساس این نامه مصوب ۲۸ آبان ‌ماه ۹۹ و طی نامه‌ ارسالی که به تاریخ ۲۹ آبان ماه به استاندار و دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان ابلاغ شد، آمده است، ضوابط حفاظتی عمومی بافت فرهنگی، تاریخی شهر همدان به تصویب اعضا رسیده است. 

وی توضیح داد: بافت تاریخی شهر همدان در سال ۱۳۸۸ توسط رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به وزارت کشور ابلاغ شد، در آن زمان بافت تاریخی ابلاغ شده شامل رینگ اول شهر می‌شد، در سال ۹۴ محدوده بافت ۱۶۸ شهر در کل کشور توسط شورای عالی معماری، شهرسازی تدقیق و ابلاغ شد که چهار شهر در استان همدان هستند.

مالمیر با اشاره به اینکه بافت شهرهای همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان جزء بافت‌های تاریخی اشاره شده است، مطرح کرد: در محدوده‌ای که توسط شورای عالی معماری، شهرسازی ابلاغ شد، عملا محدوده شهر همدان سال ۱۳۳۵ به عنوان مبنا قرار می‌گیرد و به عبارتی رینگ دوم هم به محدوده بافت اضافه می‌شود.
 
وی ادامه داد: براساس قانون و ضوابط میراث فرهنگی مانند ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون اساسنامه اشاره می‌شود شهرداری برای انجام هر گونه ساخت و ساز یا صدور مجوز در حرائم محدوده‌ها، محوطه‌ها و آثار تاریخی باید نظر میراث فرهنگی را استعلام کند.

مالمیر افزود: بند ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قانون اساسنامه، ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها و... نیز تأکید بر این دارند که شهرداری قبل از صدور مجوز باید از اداره کل میراث فرهنگی استعلام کند.

وی بیان کرد: در سال ۸۹ ضوابط حفاظت عمومی از بافت‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شد و ما نیز مانند همه شهرستان‌های دارای بافت ضروری دیدیم که ضوابط اختصاصی و ویژه را متناسب با شرایط آن تهیه کنیم و ماده ۳ قانونی که سال گذشته در مجلس مصوب شد هم بر این موضوع تأکید دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه ضوابط حفاظتی بر حفاظت تأکید دارد و طرح تفصیلی بر احیای بافت، گفت: این قضیه نیازمند مشارکت دستگاه‌های دیگر است، ‌ماده ۳ قانون یاد شده تأکید می‌کند سازمان راه و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با همکاری هم پیشنهاد و طرحی برای احیاء و حفاطت آماده کنند.

وی با بیان اینکه احیای بافت نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط است، مطرح کرد: در این راستا مکاتبه و پیگیری‌هایی با وزارتخانه ذیربط انجام شد، ضوابط اختصاصی بافت همدان از سال ۹۲ کلید خورد و تهیه شد و براساس مصوبات شورای فرهنگی مبنای عمل قرار گرفته بود. 

مالمیر ادامه داد: پیشنهاداتی را شهرداری و بعضی از دستگاه‌ها داشتند و میراث فرهنگی نیز پیشنهاد داد که ضوابط موجود اصلاحاتی را به ویژه در رینگ دوم داشته باشد که به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

وی با اشاره به نامه ابلاغی دادستان به شهرداری و میراث فرهنگی در تاریخ ۲۷ مهرماه سال جاری گفت: در این نامه آمده بود که اداره‌کل میراث فرهنگی ظرف یک ماه ضوابط مربوط به بافت تاریخی، فرهنگی شهر همدان را به شهرداری ابلاغ کند.

مالمیر اضافه کرد: این موضوع به وزارت میراث فرهنگی منعکس و آخرین ویرایش پیشنهاد اصلاحی در نامه یاد شده به استان ابلاغ شد همچنین روز گذشته نامه‌ای از شهردار همدان مبنی بر ابلاغ نشدن ضوابط به این دستگاه داشتیم که در پاسخ ابلاغیه ضوابط مصوب ابلاغی و تصویر ابلاغیه وزارتخانه به شهردار ارسال شد.

گفتنی است، طبق این نامه نظارت بر تمام ساخت و سازها در حریم به عهده اداره راه و شهرسازی است که متاسفانه تاکنون به این مسئله ورود پیدا نکرده است و همچنین لازم الاجرا بودن این مصوبه مورد تاکید معاون عمرانی استانداری است.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول