اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آغاز مرمت اضطراری دو بنای تاریخی خواف با مشارکت بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف گفت:مرمت اضطراری مجموعه‌های تاریخی سیجاوند و برج جلال با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد.

آغاز مرمت اضطراری دو بنای تاریخی خواف با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش  خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محمود باعقیده امروز با بیان اینکه مرمت اضطراری مجموعه‌های تاریخی سیجاوند و برج جلال با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد اظهار کرد: با پیگیری فرمانداری شهرستان خواف و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت صنعتی معدنی «اپال پارسیان سنگان» تفاهم‌نامه‌ای باهدف حفاظت و حراست از آثار تاریخی شهرستان منعقد شد که بر این اساس مرمت اضطراری دو بنای تاریخی برج جلال و مجموعه سیجاوند با تخصیص مبلغ ۲۰۰میلیون ریال آغازشده است.

وی بابیان این‌که مجموعه سیجاوند با شماره ۸۷۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه داد: مجموعه تاریخی سیجاوند شامل مسجد، مزار و قبرستان تاریخی است که در بارندگی‌های سال گذشته قسمتی از بام آن تخریب‌شده بود که امسال علاوه بر مرمت این قسمت کل مجموعه بام سازی خواهد شد.

باعقیده درباره بنای تاریخی برج جلال نیز بیان کرد: مصالح اصلی این بنا خشت خام و گل است و به‌عنوان فضای امنیتی - مسکونی استفاده می‌شده است درواقع کارکرد اصلی این برج دیده‌بانی و نظارت بر زمین‌ها و محصولات کشاورزی اطراف بوده است، ارتفاع این برج ۹ متر و در سه‌طبقه ساخته‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف اضافه کرد: تاکنون ۱۰۵ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که ۳۵ جاذبه گردشگری و ۱۶ تأسیسات گردشگری در سطح شهرستان خواف وجود دارد.

گفتنی است: خواف در فاصله ۲۸۲ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 انتهای پیام/۷۰۰۴۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول