اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

دو میلیون دانش‌آموز در کشور سفیر سلامت هستند

مدیر‌کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سفیران سلامت از مهمترین فعالیت‌های گروهی مدارس است، گفت: 2 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور در جایگاه سفیران سلامت حضور دارند.

دو میلیون دانش‌آموز در کشور سفیر سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج،  محسن بیگی عصر امروز در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره سفیران سلامت دانش‌آوزی استان که به صورت مجازی برگزاری شد با گرامیداشت یاد و خاطره مدافعان سلامت و آموزش، سلامتی را یکی از نعمت‌های بزرگ الهی عنوان و اظهار کرد: اگرقرار باشد جامعه‌ای دارای رشد و پیشرفت بوده و توسعه پایداری در آن شکل بگیرد انسان‌های آن جامعه باید از نظر سلامتی احساس امنیت کنند.

وی افزود: انسان اگر مراقبت کند و آموزش ببیند و رفتارهای خودش را اصلاح کند و از بیمارهای پیشگیری کند هم در جهت توسعه کشور، خودش و خانواده حرکت کرده و هم از هزینه‌های سرسام آوری که می‌تواند به او آسیب بزند جلوگیری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش و پرورش پایه و اساس توسعه هر کشوری است، هر اقدامی که ما قرار است در آینده در جامعه نتایج آن را ببینیم باید قاعدتا در آموزش و پرورش به دنبال آن باشیم.

مدیر‌کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: همه اتفاقاتی که برای پیشرفت کشور لازم است مسیر آن دانش‌آموزانی هستند که هم‌اکنون در سنین خردسالی، کودکی و نوجوانی به سر می‌برند و همه می‌دانیم در همه زمینه‌ها مخصوصا در زمینه فرهنگ سازی و سلامت جسمی و روانی زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پایه.های آن در خردسالی و کودکی گذاشته شود.

بیگی با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف محتواهای متعددی در کتاب‌های درسی گنجانده شده که مواردی به صورت تکلیفی آمده است، تصریح کرد: اما موارد زیادی ما در حوزه سلامت به آن نیاز داریم که انتظار می‌رود به صورت غیر تکلیفی، داوطلبانه و با احساس نیاز دریافت شود و ارائه آن با زبان بچه‌ها، همسالان و با محتواهایی که ذائقه بچه‌ها پذیرش و کشش آن را دارند و در قالب پیام‌های جذاب  و مستند  از نظر علمی باشد.

وی وظیفه مراقبین سلامت و کارشناسان امر را برنامه‌ریزی و هماهنگی عنوان کرد و گفت: این افراد دانش‌آموزان را جذب می‌کنند و از زبان همسالان و برای گروه همسالان، آموزش‌ها به صورت میدانی، حضوری و به صورت چهره به چهره با رفتارها و با زبان بچه‌ها به آنها منتقل می‌کنند و کسی که در جایگاه سفیر سلامت قرار می‌گیرد در نقش معلم و پیام رسان است.

مدیر‌کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اقدامات و فعالیت استان کردستان در راستای سلامت و تندرستی را بسیار ارزنده ارزیابی کرد و گفت: علیرغم کمبود در منابع  نیروی انسانی‌، اقدامات خوبی صورت گرفته است و بین دو دستگاه اصلی و متولی استان یعنی آموزش و پرورش و علوم پزشکی هماهنگی خوبی وجود دارد که قابل تحسین است.

بیگی اعلام کرد: هماهنگی و هم‌افزایی بخش‌های مختلف به خصوص این دو حوزه کمک موثری به تضمین سلامت جامعه می‌کند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به خصوصیات و ویژگی‌های سفیران سلامت و نحوه انتخاب دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص‌های اعلام شده حدود 20 درصد از دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و 10 از دانش‌آموزان در دوره متوسطه در گروه سفیران سلامت قرار می‌گیرند.

بیگی گفت: در مدارسی که مراقبین سلامت حضور دارند آنها وظیفه دارند نسبت به جذب و ساماندهی و مدیریت آنان اقدام و در سایر مدارس نیز رابطین مراقب سلامت این وظیفه را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه این درصدها قطعی نیست و شما می‌توانید در استان بر اساس شاخص‌های استانی و نیازهر مدرسه این عدد را افزایش دهید و هیچ محدویتی برای افزایش سفیران سلامت وجود ندارد، تصریح کرد : امروز که مدارس ما به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند و عملا مراقبه چهره به چهره وجود ندارد باید عملا از تاکتیک جدید استفاده بکنیم  و روش‌های آموزشی ما متناسب با شرایط جامعه و نیاز دانش‌آموز به روز باشد.

به گفت بیگی، دانش‌آموزان امروز عمدتا دسترسی به ابزار های ارتباطی اینترنتی و مجازی را دارند و این یک ظرفیت بسیار خوبی است که اگر بتوانیم آن را خوب مدیریت و راهنمای کرده و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را افزایش دهیم به جای اینکه وقت بچه‌ها در شبکه‌های مجازی صرف شود که بعضا مفید نیست هم وقت خودشان را در این مسیر بگذارند و به همنوعان خود کمک کنند.

وی با بیان اینکه سفیران سلامت فقط نقش انتقال دهنده پیام‌های سلامتی، بهداشتی و پیشگیرانه به همسالان خود را ندارند، گفت: بچه‌هایی که به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شوند، آنها امروز به خاطر وضعیت خانواده‌ها و تاثیری که فرزندان در مراودات خانوادگی دارند، در واقع پیام‌آورانی هستند که بسیاری از این مطالب را می‌توانند به عنوان شبکه گسترده ارتباطی به خانواده منتقل کنند.

مدیرکل دفتر تندرستی و سلامت وزارت هم چنین اظهار داشت: اگر ما به عنوان والدین، متولیان جامعه و سیاست‌گذاران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان کشور بتوانیم زبان مشترکی با دانش‌آموزان و فرزندان خود بر قرار کنیم، بسیاری از اهدافی که ما به صورت سازمانی و تکلیفی نمی‌توانیم انجام دهیم این دانش‌آموزان بدون زحمت و هزینه با مراودات، زبان مناسب و تاثیر گذاری بسیار بالا بر همسن و سالان و اطرافیان خودشان، خانواده، پدر و مادر و برادر و خواهر می‌توانند این نقش را ایفا کنند.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول