اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گزارش فارس| «شرم» و بازگشت «ابوالفضل پورعرب» بعد از سالها به تلویزیون/ سریالی که قهرمانش یک زن است

سریال «شرم» بناست روی آنتن شبکه سه برود و پورعرب در این سریال نقش مردی را بازی می کند که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی مدت زیادی زنده نیست.

گزارش فارس| «شرم» و بازگشت «ابوالفضل پورعرب» بعد از سالها به تلویزیون/ سریالی که قهرمانش یک زن است

** خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: سریال «صفر بیست و یک» تنها کمدی این شب های تلویزیون بود و با اینکه پتانسیل خوبی برای دیده شدن و موفقیت داشت، اما نتوانست از این پتانسیل به خوبی استفاده کند و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه نشد. اما از امشب شبکه سه سیما سریال جدیدی را به روی آنتن خواهد برد. سریالی که ملودرامی اجتماعی است و شاید بتواند با بهره گیری از بازیگرانی شاخص، گزینه خوبی برای شب های پاییز مخاطبان تلویزیونی باشد.

 

** «شرم» ادامه فضای «تا ثریا» و «پریا» است؟

داستان این سریال پیرامون چند خانواده است که هر کدام از شخصیت های آن گرفتاری های خاص خود را دارند که در نهایت همه آنها با یک نخ تسبیحی به هم وصل هستند. نویسندگی این سریال را سعید فرهادی به عهده دارد که پیش از این سریال های پریا و تا ثریا را به نگارش درآورده است. اگر سه سریال اخیر این نویسنده در یک دسته بندی قرار بگیرد، باید در «شرم» نیز شاهد فضای تلخ و گزنده ای از نقد جامعه کنونی باشید.

** روایت قصه هایی زنانه

در دسته بندی آثار پیشین فرهادی، «تا ثریا» و «پریا» هر دو داستانی زنانه داشتند. در «تا ثریا» نقش اصلی را زنی به نام ثریا ایفا می کرد که با آوردن مال حرام در زندگیش مسبب اتفاق های ناگواری برای خود و خانواده اش شد. در این سریال معضلات و مشکلات یک خانم بعد از فوت همسرش به تصویر کشیده شد. همچنین در «پریا» نیز زندگی دختری به نام پریا مطرح شده بود که به دلیل ابتلا به ایدز مشکلاتی در زندگیش بوجود می آید. هر دوی این داستان ها به نوعی ناشی از دغدغه نویسنده به زندگی زنان و معضلات آنها در جامعه فعلی است.

 

** «پای بست» یا «شرم»؟

زمانیکه نویسنده این سریال را به نگارش درآورده بود نام این سریال پای بست بود اما به تدریج و در آستانه تولید نام آن به شرم تغییر کرد. نامی که شاید مناسب تر از نام قبلی و در راستای قصه و داستان این مجموعه تلویزیونی است.

** حضور پورعرب بعد از سالها در یک سریال

ابوالفضل پورعرب را شاید خیلی ها با نام فیلم های سینمایی اش بشناسند، فیلم هایی نظیر عروس، دست های آلوده،‌عشق کافی نیست، مردی از جنس بلور و ...  همگی از آثاری هستند که پورعرب در اوج شهرت و در دهه ۷۰ در آنها به ایفای نقش پرداخت. او در خلال فعالیت های سینمایی خود سری هم به تلویزیون زد و در سریال های تنهاترین سردار، مسافر، زیر زمین،‌ وضعیت سفید و ... ایفای نقش کرد.

 

اما پورعرب بعد از چند سال دوری از رسانه ها و سینما و تلویزیون با خبر بیماری و تومور خوش خیم خود بر سر زبان ها افتاد.

او نقش اصلی سریال «شرم» را به عهده دارد و اتفاقا در این سریال هم نقش مردی را بازی می کند که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی پزشکان گفته اند مدت زیادی زنده نیست. حالا مخاطبان آثار این هنرمند منتظر هستند تا بعد از سالها دوری او از تلویزیون در این سریال اثر قابل قبولی را از بازیگر محبوب خود تماشا کنند.

** کاوری کارگردان پرکار این روزهای تلویزیون

احمد کاوری که قبل از این سریال «وارش» را در کارنامه کاری خود داشت، یکی از کارگردان های پر کارهای این روزهای تلویزیون به شمار می رود. او سال گذشته وارش را ساخت و امسال دو سریال شرم و بچه مهندس ۴.

 

کاوری در ابتدای فعالیت حرفه ای خود چندین مستند کارگردانی کرده است. نفوذی، خودزنی، اعتراف با دور کند از فیلم های سینمایی هستند که کاوری در آنها نویسنده و کارگردان بوده است. همچنین او دختر گمشده، خواب بلند، بیدار باش را نیز برای تلویزیون کارگردانی کرده است.

این کارگردان دستی از دور هم بر آتش بازیگری داشته و در فیلم ارتفاع پست ابراهیم حاتمی کیا، سفر سرخ، اتوبوس شب و ... به عنوان بازیگر حضور داشته است.

** آخرین بازی «سیروس گرجستانی» در «شرم»

سیروس گرجستانی که آثار بسیاری را برای تلویزیون بازی کرده است،‌ در میانه ضبط این سریال به دلیل ایست قلبی درگذشت. از آنجایی که گروه تولید قصد داشتند تا آخرین حضور این بازیگر را در قالب سریال تلویزیونی به یادگار داشته باشند، سکانس های ضبط شده این هنرمند را نگه داشته و برای ادامه حضور او از بازیگر جایگزین استفاده کردند.

 

گرجستانی در این سالها در سریال های کوچک جنگلی، امام علی (ع)، کیف انگلیسی، ولایت عشق، پشت کنکوری ها، با جناق ها، شهریار، کلاه پهلوی و ... بازی کرده بود.

** «سیاوش طهمورث» جایگزین «گرجستانی» شد

اما بعد از درگذشت گرجستانی، شاید شبیه ترین بازیگر به او سیاوش طهمورث بود که توسط گروه تولید این سریال انتخاب شد و بعد از مدتی مقابل دوربین رفت. طهمورث نیز این روزها یکی از بازیگران پرکار تلویزیون است و آخرین سریالی که با بازی او روی آنتن رفت، سریال «صفر بیست و یک» بود.

** فاطمه گودرزی و نقشی متفاوت

فاطمه گودرزی نیز یکی دیگر از بازیگران اصلی این سریال است. آخرین حضور او در قاب تصویر به سریال «ایلدا» برمی گردد که در قامت زنی با لهجه شیرین لری قرار گرفته بود و به اصطلاح یادآور شخصیت ماه منیر در فیلم تلویزیونی به همین نام بود. دردسر والدین، ترانه مادری، فاصله ها، پرستاران از شاخص ترین سریال هایی بودند که گودرزی در آنها به ایفای نقش پرداخت.

 

** بازیگر جوانی «وارش» در «شرم»

الهام طهموری سال گذشته در سریال وارش بازی کرده بود. سریالی که به رغم تصور بسیاری، با استقبال خوبی هم مواجه شد. طهموری در این سریال نقش جوانی های شخصیت اصلی داستان یا همان وارش را بازی می کرد. زنی که با وجود ناملایمات زندگی، ایستادگی می کند و خود را سرپا نگه می دارد. اما طهموری در شرم نقش دختر جوانی را بازی می کند که زندگی او با زندگی وارش که بزرگ شده روستا بود تفاوت های بسیاری دارد و بازی او را در این قالب متفاوت تر از قبل کرده است.

 

در این سریال به تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری، ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، سیاوش طهمورث، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سید مهرداد ضیایی، اردلان شجاع کاوه، الهام طهموری، میلاد میرزایی و مرحوم سیروس گرجستانی به ایفای نقش پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول