اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

دانشجوی بجنوردی با دغدغه‌ای متفاوت/آموزش خانواده‌ها برای تفکیک زباله!

دانشجوی بجنوردی با دغدغه‌ای متفاوت اقدام به آموزش تفکیک زباله از مبدأ طی سالیان اخیر کرده به‌نحوی‌که ۱۴ خانواده محله مورد سکونتش را با خود در این اقدام همراه کرده است.

دانشجوی بجنوردی با دغدغه‌ای متفاوت/آموزش خانواده‌ها برای تفکیک زباله!

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج؛ از بجنورد: تفکیک زباله از مبدأ ازجمله اقدامات و فرهنگ‌هایی است که علی‌رغم تلاش‌های متمادی سالیانه در کشور تاکنون به شکل جدی در میان خانواده‌های مختلف به‌خصوص در خراسان شمالی نهادینه نشده است.

به‌نحوی‌که از سالیان دور هر از چند گاهی برخی اقدامات مقطعی در راستای توزیع پلاستیک‌های ویژه زباله‌های مختلف در مقابل درب منازل بجنورد توزیع می‌شد اما آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت ادامه پیدا نکرد و کار به‌صورت ناقصی خاتمه یافت.

 

همچنین به مناسبت‌های مربوط به پسماند و زباله نیز گاهی برنامه‌هایی یک روز در سطح شهر انجام می‌شد که این اقدامات مقطعی و غیرمستمر نیز راه به‌جایی برای ایجاد جریان فرهنگی تفکیک زباله از مبدأ در بجنورد نبرده است.

مسئولان نیز دراین‌باره علی‌رغم تأکید بر سودآور بودن تفکیک زباله برای پیمانکاران و همچنین کاهش زباله‌های شهری، اما هیچ‌گاه اقدام مؤثر و پررنگی به‌صورت جدی در مرکز استان اجرایی نشده و حتی سطل‌های زباله تفکیکی نیز در سطح این شهر نصب نشده است.

اما این بار نیز با درک اهمیت موضوع تفکیک زباله و پسماند در بجنورد، یک دانشجوی بسیجی با روحیه‌ای راسخ و پای‌کار در مسیری قدم گذاشته که به نظر می‌رسد حرکتی نو در اقدامات اجتماعی بسیجیان دغدغه مند محسوب شود.

 

خانم سبحانی، ازجمله شهروندان بجنوردی هستند که دریکی از مناطق این شهر موسوم به «شرق سپاه» همراه با خانواده خود سکونت دارد و دانشجوی دانشکده دختران انقلاب بجنورد است.

وی با دغدغه‌ای متفاوتی از جنس اجتماعی چند سالی است که تفکیک زباله و پسماند خانگی خود و خانواده‌شان را انجام می‌دهد. این دانشجوی جوان بجنوردی با مهم برشمردن تفکیک زباله‌ها در راستای توسعه هوای پاک و فضای سبز شهری و کاستن از اثرات مخرب عدم تفکیک زباله، درحرکتی قابل‌توجه به توسعه تفکیک زباله در محله مورد سکونت خود نیز پرداخته است.

خانم سبحانی علاوه بر انجام تفکیک زباله‌های منزل خویش تاکنون توانسته باهمتی مثال‌زدنی، ۱۴ خانواده دیگر از همسایه‌ها و ساکنان محله خود را به تفکیک زباله از مبدأ مشتاق کند به‌نحوی‌که اکنون با آموزش روش‌های تفکیک زباله از مبدأ به این خانواده‌ها، اقدامی نو در مسیر صحیح کمک به کاهش پسماندهای مختلف برداشته است.

 

علی‌اصغر بابایی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد با تقدیر از این جوان بسیجی به مناسبت هفته بسیج گفت: با کمک این دانشجو و همراهی خانواده خود، تاکنون ۱۴ خانواده  ساکن در محله شرق سپاه بجنورد به امر تفکیک از مبدأ زباله اقدام می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم گسترش فرهنگ تفکیک از مبدأ زباله خاطرنشان کرد: توسعه تفکیک زباله از مبدأ نیازمند فرهنگ‌سازی‌های گسترده و همکاری تمام مجموعه‌ها و اقشار جامعه است تا به توان با افزایش ضریب نفوذ این دغدغه در میان خانواده‌ها، شاهد اتفاقی خوب در میان خانواده‌ها بجنوردی باشیم.

بابایی تصریح کرد: هر محله می‌تواند با الگوبرداری از این خانواده بجنوردی، یک نفر را به نمایندگی برای آموزش تفکیک از مبدأ زباله به شهرداری بجنورد معرفی کند و ضمن دریافت آموزش‌های مربوط به این موضوع به تفکیک پسماند شهری کمک کند.

وی در انتها با اشاره به افزایش زباله گردها در سطح شهر بجنورد خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و زودبازده‌ترین ثمرات تفکیک زباله از مبدأ کاهش زباله گردها و پاکسازی شهر از افراد متفرقه خواهد بود.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول