اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خشم رهبران سیاسی الجزائر از اظهارات مداخله‌جویانه اخیر «ماکرون»

مصاحبه چند روز پیش رئیس‌جمهور فرانسه درباره امور داخلی الجزائر، اعلام حمایتش از رئیس‌جمهور این کشور و طفره رفتن از عذرخواهی پاریس به دلیل دوران استعمار، با موجی از خشم و اعتراض احزاب، رهبران سیاسی و رسانه‌های الجزائری همراه شد.

خشم رهبران سیاسی الجزائر از اظهارات مداخله‌جویانه اخیر «ماکرون»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره اوضاع داخلی کشور الجزائر برای او دردسر ساز شد و با موجی از واکنش‌های منفی و انتقادات احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در این کشور همراه شد.

ماکرون، هفته پیش طی مصاحبه‌ای «عبدالمجید تبون» همتای الجزائری خود را که پس از ابتلا به ویروس کرونا در آلمان تحت مداوا قرار گرفت، فردی شجاع خواند و وعده داد که تمام تلاش خود را برای کمک به او در «مرحله انتقالی» جاری در الجزائر مبذول خواهد داشت.

 

 

وی گفت: من تمام تلاش خود را برای کمک به رئیس جمهور تبون در این مرحله انتقالی خواهم کرد. وی شجاع است. شما نمی‌توانید یک کشور و نهادها و موسسات و ارکان یک حکومت را طی چند ماه تغییر دهید. یک حرکت انتقالی در الجزائر بود و هنوز به شکل دیگری وجود دارد..باید هرکاری انجام شود تا این انتقال موفقیت آمیز باشد. اما در این میان عامل زمان بسیار مهم است.ضمن اینکه برخی امور وجود دارد که در استانداردهای ما نیست و امیدواریم که این امر پیشرفت کند. الجزائر کشور بزرگی است و  اگر الجزایر موفق نشود امکان موفقیت آفریقا فراهم نخواهد شد و ما از سال ۲۰۱۷ درصدد برقراری روابط و شراکت واقعی با آفریقا هستیم.

 

وی همچنین با رد عذرخواهی پاریس از الجزائر به دلیل دوران سیاه استعمار در این کشور، مدعی شد: حل و فصل اختلاف میان فرانسه و الجزایر با مصالحه محقق می‌شود نه عذرخواهی برای جنایت‌های دوره استعمار. 

این اظهارات با موجی از اعتراض و انتقاد از سوی محافل سیاسی اپوزیسیون در الجزائر مواجه شد و برخی رسانه‌ها نیز این سخنان را به منزله دخالت پاریس در امور داخلی یک کشور مستقل دانستند.

«عبدالرزاق مقری» رئیس جنبش «مجتمع السلم» (جامعه صلح)؛ شاخه اخوان المسلمین در الجزایر در واکنش به سخنان ماکرون در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: اگر دولت الجزائر در شرایط بدی نبود که بتواند واکنش نشان دهد، رئیس‌جمهور فرانسه جر‌أت نداشت از حمایت از رئیس‌جمهور الجزائر در امور سیاسی داخلی این کشور سخن بگوید. این رئیس‌جمهور دارای ذهنیت استعماری خامی است و به همین دلیل الجزائر را ناتوان در اداره امور خود می‌بیند که باید از آن حمایت شود.

 

وی در ادامه این سوال را طرح کرد: زمانی که [ماکرون] از حمایت از رئیس‌جمهور الجزائر سخن می‌گوید، از او علیه چه کسی حمایت می‌کند؟ آیا از او علیه مردمش که قانون اساسی را رد می‌کنند، حمایت می‌کند یا علیه کسانی که به صورت قانونی و در سطح طبقه سیاسی با او مخالفت می‌کنند؟ آیا او اطلاعاتی درباره تحولات داخل کشور الجزائر دارد که مردم این کشور نمی‌دانند. یا اینکه مقصود او تحولات‌منطقه‌ای و بین‌المللی است که وی در آن به رئیس‌جمهور الجزائر نیاز دارد؟ علیه چه کسی از او حمایت می‌کند و این دخالت چه فایده‌ای برای او دارد؟

 

مقری افزود: ماکرون از کدام انتقال قدرت در الجزائر حمایت می‌کند؟ آیا این انتقال را کشورهای آفریقایی و مردم آن انجام می‌دهند؟ از چه زمانی فرانسه حامی الجزائر شده است؟ این رئیس‌جمهور [فرانسه] ما را دست‌کم گرفته و از مرز مقدسات ما عبور کرده است. زمانی که وی به رئیس‌جمهور الجزائر با اعلام حمایتش توهین می‌کند در واقع به همه ما الجزائری‌ها اهانت می‌کند.

به نوشته «العربی الجدید»، «کریم طابو» رئیس حزب در حال تاسیس «الاتحاد الدیمقراطی» و یکی از شخصیت‌های برجسته جنبش مردمی الجزایر، در پیامی به رئیس‌جمهور فرانسه به اظهارات او اعتراض کرد و گفت که این اظهارات دخالت در مناقشات داخلی الجزائر است و در درگیری‌های پنهان آن به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد و همان‌طور که مردم می‌گویند نه تنها موجب جلوگیری پرسه تحول دموکراتیک می‌شود که نسل‌های آینده این کشور را به خطر می‌اندازد.

وی با انتقاد از سخنان ماکرون درباره مرحله انتقالی در الجزائر گفت که آنچه که رئیس‌جمهور فرانسه آن را روند انتقالی می‌داند در واقع تنها یک اقدام ضد انقلابی برای ممانعت از الجزائری‌ها برای دستیابی به حق خود در تصمیم ‌گیری درباره انتخاب‌هایشان است. 

وی خطاب به ماکرون گفت: از سوی دیگر، حمایت ظاهری تو از نظام الجزائر بیانگر سوء نیت تو و نفاق سیاسی تو است. حمایت تو از آنچه که آن را روند انتقالی می‌خوانی، یک تمسخر غیرقابل تحمل است.

«عبدالقادر بن قرینه» نامزد سابق ریاست‌جمهوری الجزائر نیز از اظهارات ماکرون ابراز نارضایتی کرد و طی بیانیه‌ای گفت: الجزائر امروز نیز همچنان در حال مبارزه با جاه‌طلبی‌های استعمارگر و اشتیاق او  به گذشته سیاهی که به خون فرزندان ما در شمال، شرق، غرب و جنوب کشورمان آغشته شد، است. استعمارگری که با همان ذهنیت وابستگی و تحت قیمومیت گرفتن الجزائر از طریق تلاش‌های از سر ناامیدی به دخالت در امور داخلی این کشور به دنبال اجرای شیوه همیشگی خود در تحمیل نظرات و بیان مواضعش درباره گزینه‌های حاکمیتی الجزائر است.

«منظمه المجاهدین» نیز به این سخنان ماکرون واکنش نشان داد و اعلام کرد که وی امروز نیز با منطق«کُلُنی» با مستعمره‌های پیشین فرانسه برخورد می‌کند گویی که هنوز نیز آنها تحت استعمار فرانسه‌اند.

«محند اوعمر» دبیرکل این سازمان گفت: الجزائر پس از جنبش ۲۲ فوریه ۲۰۱۹، دیگر الجزائر جدیدی است و چنین رفتارهایی را نخواهد پذیرفت. اظهاراتی از این دست که می‌گوید الجزائر در مرحله انتقالی قرار دارد نوعی دورویی و نفاق سیاسی است.

به نوشته «العربی الجدید»، «حسن بلعباس» رئیس حزب«التجمع من أجل الثقافه والدیمقراطیه» الجزایر نیز گفت که سخنان اخیر ماکرون در خصوص الجزائر تنها مداخله در امور داخلی این کشور نیست بلکه  بیانگر این است که فرانسه نقشه راه الجزایر را اداره می‌کند.

 

وی خطاب به ماکرون از وی خواست که دخالت در امور ملی الجزائر را متوقف کند و افزود: دخالت‌های مکرر و رسمی فرانسه در امور حاکمیتی کشورهای آفریقایی، مشکل‌ساز است. فرانسه پس از دوران استعمار بخشی از مشکل ما است و علاوه بر آن بخشی از گذشته دردناک الجزائر و کشورهای آفریقایی است. الجزائر و آفریقا نمی‌توانند تا ابد در وضعیت تبعیت و در خدمت منافع استعماری جدید باشند.

علاوه بر شخصیت‌های سیاسی الجزائر، برخی رسانه‌های این کشور نیز به انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه پرداختند. به عنوان مثال، روزنامه «الشروق» نوشت، با انتقاد از دخالت‌های مجدد پاریس در امور الجزائر نوشت که ماکرون شخصی است که به وعده  خود وفا نکرده است. وی به الجزایری‌ها وعده داده بود که فرانسه از ارتکاب جنایت‌های علیه بشریت در دوره استعمار عذرخواهی خواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول