اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

بی تدبیری در تأمین ارز موجب اوج گیری قیمت مرغ شد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی البرز گفت: گرانی بیش از حد مرغ را به دلیل عدم تامین به موقع ارز و نهاده های دامی در کشور و کاهش جوجه ریزی در ماه های شهریور و مهر در مرغداری‌های سطح کشور دانست.

بی تدبیری در تأمین ارز موجب اوج گیری قیمت مرغ شد

مسعود کریمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، علاوه بر کاهش تولید مرغ،  استان البرز را مصرف کننده مرغ و نیازمند واردات این محصول از سایر استان‌ها دانست و  گفت: میزان تولید مرغ در البرز فقط ۲۰ درصد نیاز استان را تأمین می کند و ۸۰ درصد مابقی باید از سایر استان‌ها تامین شود که با توجه به کاهش تولید و ممانعت از سوی استان‌های تامین کننده مرغ البرز  از جمله  گیلان، قزوین، زنجان و بخشی از  مازندران، همچنین افزایش حجم خرید مردم  موجب افزایش قیمت مرغ در استان شده است. 

وی با اشاره به مشکلات مالی فراوان مرغداری‌ها در شرایط کرونایی، یادآور شد: به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته و ۳ ماه ابتدای سال جاری، با کاهش خرید مردم، عرضه  مرغ با قیمت ۹ هزار تومان و ۲ هزار تومان  زیر قیمت مصوب تنظیم بازار، موجب ضرر و زیان فراوان تولیدکنندگان شد که در همین زمان سازمان جهاد کشاورزی به ذخیره سازی مرغ اقدام کرد و مرغ‌های منجمد که هم اکنون  در بازار توزیع می‌شود، از مرغ‌هایی است که در اردیبهشت و خرداد  توسط جهادکشاورزی ذخیره شده و از کیفیت مناسبی برخوردار است.  

کریمی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه تسهیلات کرونایی بر اساس تعداد کارگران داده میشد و مرغداری‌ها کارگر زیادی ندارند، نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند و در صنعت  مرغداری با مشکل مواجه شدیم. 

وی با اشاره به وارداتی بودن ۹۰ درصد از نهاده‌های دامی از جمله ذرت و سویا به کشور  و لزوم  تخصیص ارز به آن، گفت: با توجه به مشکلات کشور در خصوص تأمین ارز و کاهش نهاده‌های دامی در دوماه گذشته، هم اکنون شاهد کمبود مرغ در استان شدیم. در حال حاضر با جوجه ریزی در یکی دو هفته اخیر توسط مرغداری‌ها، پیش‌بینی می‌شود در دی ماه با ‌مشکلات کمتری نسبت به آذرماه در خصوص تامین مرغ روبرو باشیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: به منظور تنظیم بازار، تخصیص ۳۰۰ تن مرغ منجمد از طریق اداره صمت البرز به عنوان مسئول اصلی مرغ منجمد،  پیگیری شده که وارد بازار می شود و تامین ۵۰۰ تن دیگر نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری است. همچنین مقداری مرغ گرم بابت نهاده‌های تحویلی به مرغداران استان، از آنها طلب داریم  که در روزهای آتی در میادین میوه و تره بار عرضه خواهد شد.

وی میزان مرغ مورد نیاز روزانه استان البرز را ۵۰ تا ۶۰ تن اعلام و اظهار کرد: قرار است با هماهنگی اداره صمت، روزانه ۸ تن از این محصول با قیمت دولتی  در میادین میوه و تره بار استان عرضه شود. 

کریمی گفت: امیدواریم  با تامین نهاده‌های دامی و توزیع مرغ منجمد و گرم، بخش عمده ای از نیاز مردم تأمین شود‌ و همچنین با کنترل و نظارت بیشتر از سوءاستفاده تولیدکنندگانی که نهاده دریافت می‌کنند، اما مرغی تحویل نمی‌دهند؛ جلوگیری شود.

وی  همچنین از مردم خواست تا با خودداری از خرید مازاد مرغ و پرکردن فریزها، ضمن کمک به ایجاد آرامش در بازار، در حفظ تعادل خرید و توزیع مرغ با مسؤولان همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول