اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ابتکار جالب یک حوزه مقاومت؛ تجلیل از «پرستاران مادرشوهر» تا برگزاری «جشن عقد» مشترک

حوزه مقاومت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) یکی از پیشروترین حوزه‌های مقاومت بسیج است که در عرصه‌های مختلف کار و فعالیت را به منصه ظهور گذاشته و یازهراگویان خستگی را خسته کرده‌اند.

ابتکار جالب یک حوزه مقاومت؛ تجلیل از «پرستاران مادرشوهر» تا برگزاری «جشن عقد» مشترک

خبرگزاری فارس ـ همدان ـ لشکر سلیمانی‌ها، ویژه‌نامه بزرگداشت هفته بسیج: هر جا نام بسیج و بسیجی باشد آرامش خاطر ایجاد می‌شود، تفکر بسیجی موجب امنیت خاطر است، این نگاه به بسیج و بسیجی در تمام برهه‌های تاریخ کشورمان مشهود بوده است.

اگر امروز سربلندی و اقتدار ایران اسلامی که در سراسر جهان به وجود آمده به واسطه نهادینه شدن بسیج و تفکر بسیجی در بین آحاد جامعه است.

حوزه مقاومت حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان بهار از حوزه‌های مقاومت پیشرو در عمل به فرمایشات رهبری و موفق در محرومیت‌زدایی و اردوهای جهادی است که همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

فاطمه کتابی فرمانده حوزه مقاومت فاطمه الزهرا(س) در گفت‌وگو با فارس به عملکرد این حوزه مقاومت و پایگاه بسیج شهرستان پرداخت.

فارس: ابتدا معرفی کوتاهی از حوزه مقاومت داشته باشید.

کتابی: از آبان ماه سال ۹۵ این حوزه مقاومت را تحویل گرفتم و همراه با پایگاه‌های مقاومت بسیج کار خودم را انجام دادم.

فارس: از فعالیت‌های این حوزه مقاومت بفرمایید.

کتابی: فعالیت‌های ما در همه زمینه‌ها ساری و جاری است همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: بسیج به معنای حضور و آمادگی در همان عرصه‌ای است که قرآن، اسلام و امام عصر(عج) و این انقلاب به آن احتیاج دارد، برای همین است که پیوند بین بسیجیان و امام عصر(عج) پیوندی ناگسستنی است.

طبق همین فرمایشات رهبری، بسیجیان شهرستان بهار در همه زمینه‌ها فعال بوده و دریغ نداشتند و در عرصه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، تربیتی، قرآنی، حلقه‌های صالحین، اردوهای جهادی، محرومیت‌زدایی، کمک مومنانه و... فعالیت داشته و دارند.

فارس: چه فعالیت‌‌هایی در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی داشته‌اید؟

کتابی: ۳۵ گروه جهادی به کارگیری شده‌اند که در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند.

در طرح کارآفرینی و ایجاد اشتغال سعی کردیم کمیته‌های تخصصی در بخش‌های مختلف تشکیل دهیم تا خواهران بسیجی ورود کنند.

در همین راستا چند خیاط ماهر شهرستان در زمینه خیاطی تجربیات خود را در اختیار خواهران بسیجی قرار دادند و در کمیته‌های جداگانه کارگاه‌های تولیدی خیاطی را راه‌اندازی کردند.

فارس: در حال حاضر چند کارگاه با فعالیت اقتصادی زیرمجموعه شما در شهرستان فعال است و چند نفر مشغول فعالیت هستند؟

کتابی: ۷۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلفی چون کشت زعفران، دام و طیور، خیاطی، صنایع‌تبدیلی و... در سطح شهرستان راه‌اندازی شده و ۸۰۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

با این کارگاه‌ها تفکر کار ترویج پیدا کرده و سعی کردیم با آموزش؛ کارآفرینی ایجاد کنیم.

فارس: سرمایه اولیه و تجهیز کارگاه‌ها چگونه انجام شد؟

کتابی: سبد کالا ارزشمند است و خیران یاری‌گر ما بودند، اما خیران ما ابتکار دیگری هم داشتند به نحوی که چرخ خیاطی و سرمایه اولیه به کارگاه‌های اولیه کمک کردند.

فارس: کمک دیگری هم از سوی افراد به شما می‌شد؟

کتابی: بله، تعدادی از دانشجویان بسیجی با همکاری حوزه مقاومت ما در کارهای هنری کارآفرینی کردند.

فارس: از فعالیت پایگاه‌های زیرمجموعه و فعالیت‌های آنها بفرمایید.

کتابی: دو پایگاه قرآنی داریم که ۷۰ نفر حافظ قرآن تربیت شدند و کلاس‌های تفسیر قرآن به علاوه مهارت‌های زندگی نیز برگزار شده است.

یک پایگاه علمی نیز داریم که در ایام کرونا کلاس‌های تقویتی برگزار کرده و پیگیر دروس دانش‌آموزان هستند.

همچنین در این پایگاه علمی کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده و گروه نویسندگان، سرود و نمایش تشکیل شده است.

فارس: این حوزه مقاومت بسیج با زنان خانه‌دار و بانوان چگونه در ارتباط است؟

کتابی: از زنان خانوار هم در فعالیت‌های ما حضور دارند به طوری که در گارگاه‌های تولیدی بیشتر زنان فعالیت دارند که در این شرایط اقتصادی بسیار کمک‌رسان خانواده‌ها بوده است.

وقتی فرهنگ کار راه افتاد، خیلی‌ها متقاضی فعالیت شدند و همین درآمدهای خوبی هم برای آنها داشت و زندگی‌هایشان را اداره می‌کنند.

فارس: چه فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه مقاومت در نظر گرفته شده است؟

کتابی: یکی از فعالیت‌هایی که در زمینه فرهنگی است آموزش مهارت‌ها و سبک زندگی و ازدواج آسان است، طبق فرمایشات رهبری تیم‌هایی در سطح حوزه راه افتاده که خانواده هایی که دختر و پسر جوان و دم بخت دارند را شناسایی به یکدیگر معرفی می‌کنند که خروجی خوبی هم داشته است.

همچنین زوج‌های دارای تمکن مالی، با دعوت ما جشن عقدهای مختصری در کنار زوج‌های کمتربرخوردار گرفتند که ازدواج آسان فرهنگ‌سازی شود که بسیار هم اثرگذار بود.

فارس: در جشنواره «مالک اشتر» شما رتبه برتر را کسب کردید؛ چگونه این مهم اتفاق افتاد؟

کتابی: سالانه برترین‌های حوزه‌های مقاومت انتخاب می‌شوند که حوزه ما نیز در عرصه‌های مختلف توانست مقام اول استان را کسب کند و برگزیده کشوری شود.

به طور مثال در روز پرستار ابتکاری در راستای تجلیل از کادر درمان داشتیم به طوری که علاوه بر تجلیل از کادر درمان عروس‌هایی که از مادرشوهر پرستاری می‌کردند نیز تجیل شدند و به عنوان الگو مطرح شدند که جلوه خوبی در شهرستان داشت.

فارس: از برنامه‌هایی که همزمان با شیوع کرونا داشتید؛ بفرمایید.

کتابی: از روز دوم عید نوروز امسال کار جهادی را شروع کردیم، هفت کارگاه در سطح شهرستان تولید گان و ماسک را داشتند که ۱۰ هزار ماسک و ۳۵۰ گان تولید شد و اکنون هم چهار مورد از کارگاه‌ها همچنان فعال هستند و مشغول تولید ماسک برای شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهار هستند.

در این ایام بسیاری از بانوانی که تولیدی داشتند و حتی ۲۵ نفر در کارگاه آنها کار می‌کردند، و شاید از لحاظ مادی نیاز داشتن، با فرمان رهبری همه لبیک گفتند و مثل زمان دفاع مقدس برای تولید ماسک ورود کردند.

خیلی از بانوان هم که در خانه چرخ داشتند، زنگ می‌زدند که چرخ‌های خیاطی خود را اهدا می‌کنیم و اینگونه همه پای کار آمدند.

«نذر کتاب» از دیگر طرح‌های ایام کرونا بود که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در ایام عاشورا و اربعین کتاب‌های مختلف تهیه کردیم و به همراه بروشورهای مختلف بسته‌بندی و درب منزل توزیع شد.

در همان روزهایی که مشکل معیشت ناشی از شیوع کرونا جدی شد و رهبر انقلاب نیز تاکیداتی داشتند، ۱۵ راس قربانی در شهرستان نذر صورت گرفت و به صورت کمک مومنانه توزیع شد.

فارس: خاطره جذابی از این دوران دارید؟

کتابی: بله به یک مورد جالب در کمک‌های کرونایی برخوردیم.

در همان روزهای اوج کمک و تولید ماسک بیماری که خود مبتلا به سرطان بود و شرایط خاصی داشت به ما مراجعه کرد و خواستار کمک‌رسانی بود، او چون تبحر خاصی در تولید لباس بیمارستان داشت گفت: من احساس تکلیف می‌کنم و باید باشم این تنها کاری است که می‌توانم بکنم.

با این جمله من یاد همان پیرزنی افتادم که در دوران دفاع مقدس هفت تخم مرغ برای کمک به رزمندگان آورده بود و می‌گفت: این تنها دارایی من است.

 فارس: در کمک مومنانه و تهیه سبدهای غذایی چه میزان کمک جمع‎آوری و توزیع شد؟

کتابی: روزانه ۹۰ نفر در این زمینه کار و فعالیت داشتند که در مجموع ۴۵ میلیون کمک نقدی و ۱۲۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی داشتیم.

همچنین برای بسته‌های بهداشتی بیش از ۲۵ میلیون تومان کمک‌ جمع‌اوری شد

فارس: از سایر حمایت‌های خیرخواهانه این حوزه مقاومت بفرمایید.

کتابی: بیش از ۸۰۰ نفر از خواهران بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی و کمک کردیم.

۳۵۰ نفر از خواهران آموزش کمک به کادر درمان را گذراندند تا در صورت نیاز به کمک آنها بروند که خوشبختانه نیاز نشد.

همچنین در بخش کمک جهزیه سال گذشته بیش از ۳۵ مورد جهیزیه و ۲۷ مورد سیسمونی و امسال هم ۲۵ مورد جهیزیه و ۲۰ مورد سیسمونی نوزاد به مستمندان اهدا شد.

به منظور کمک به دانش‌آموزان ۵۵ مورد هم لوازم التحریر در بین دانش‌آموزان محروم توزیع شد.

فارس: حمایت‌های درمانی از بیماران هم داشتید؟

کتابی: بله؛ سعی کردیم حدود ۱۵۰ نفر از بیماران را تحت حمایت درمانی داشته باشیم و ۲۵۰ نفر نیز ارائه مشاوره داشتیم.

با توجه به راه‌اندازی کلینیک مشاوره در عرصه‌های مختلف ارائه مشاوره صورت می‌گیرد.

فارس: یادواره شهدای زن شهرستان بهار نیز به همت حوزه مقاومت فاطمه الزهرا(س) برگزار شده است این برنامه چگونه بود؟

کتابی: این یادواره از برنامه‌های به یادماندنی بود که همراه با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد و در حاشیه آن نمایشگاهی نیز نقش زنان دفاع مقدس را به تصویر کشید.

فارس: از پاسخگویی شما سپاسگزارم، اگر صحبت پایانی هست بفرمایید.

کتابی: از حسن توجه شما تشکر می‌کنم و از اینکه فرصتی در اختیار ما قرار گرفت تا عملکرد بسیجیان که بسیجی‌وار و با تکیه بر فرمایشات رهبری نمود یابد، قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/89003/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول