اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درگیری لفظی نمایندگان ترکیه و آلمان و واکنش دبیرکل ناتو

نشست مجمع پارلمانی ناتو که با حضور دبیرکل این ائتلاف نظامی غربی برگزار شد، به صحنه درگیری لفظی بین نمایندگان آلمانی و ترکیه‌ای بدل شد و دبیرکل را به واکنش واداشت.

درگیری لفظی نمایندگان ترکیه و آلمان و واکنش دبیرکل ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست مجمع پارلمانی ناتو به اظهارات تند ضد ترکیه‌ای یک نماینده آلمان در این نشست واکنش نشان داد و آنکارا را متحد مهم ناتو توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شصت و ششمین نشست سالیانه مجمع پارلمانی ناتو برگزار شد و دبیرکل ناتو به سوالات نمایندگان کشورهای عضو پاسخ داد.

مجمع پارلمانی ناتو در سال 1955 آغاز به کار کرد و به عنوان سازمان بین پارلمانی مشورتی کشورهای عضو ناتو در بروکسل مشغول به فعالیت بوده است.

در بخشی از این نشست، «یورگن تریتین» قانونگذار آلمانی و عضو مجمع پارلمانی ناتو اعلام کرد که ترکیه ارزش‌های مشترکی با ناتو ندارد و در این کشور حاکمیت قانون وجود ندارد.

این قانونگذار آلمانی با متهم کردن ترکیه به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی و تهدید کشتی های آلمانی در شرق مدیترانه، از دبیرکل ناتو سوال کرد: «آیا ما نباید به ترکیه به عنوان تهدیدی برای ناتو و نه یک شریک نگاه کنیم؟»

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال گفت: «ترکیه، یک متحد ارزشمند (برای ناتو) است و یک متحدی مهم است چرا که آنها نقشی اساسی برای مثال در جنگ علیه تروریسم بین‌المللی ایفا می‌کنند».

بنا بر گزارش آناتولی، او همچنین اعلام کرد که ترکیه تنها متحد ناتو است که در عراق و سوریه در حال جنگ با داعش است.

استولتنبرگ افزود: «آنها (ترکیه) در تامین زیرساخت و زمینه‌های لازم برای آزادسازی اراضی تحت کنترل داعش نقش مهمی داشته‌اند. هیچ متحد دیگری بیشتر از ترکیه از حملات تروریستی آسیب ندیده و هیچ کتحد دیگری مانند آنها میزبان این تعداد از مهاجران نبوده است، نزدیک به 4 میلیون مهاجر».

دبیرکل ناتو البته درباره تصمیم ترکیه برای خرید و استقرار سامانه پدافند موشکی اس 400 روسیه، تحولات لیبی و تنش ها در شرق مدیترانه ابراز نگرانی کرد و خبر داد، در سفر اخیر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره این موضوعات صحبت کرد.

«عثمان آسکین باک» رئیس هیات ترکیه در مجمع پارلمانی ناتو که همچنین نائب رئیس این مجمع هم هست، به اظهارات ضد ترکیه‌ای قانونگذار آلمانی واکنش نشان داد.

این مقام آنکارا گفت: «ترکیه، یک کشور دموکراتیک است، یک متحد ارزشمند (ناتو) و ترکیه در همه ماموریت‌های ناتو مشارکت کرده است».

وی ادامه داد: «ترکیه همانطور که دبیرکل (ناتو) گفت، تنها کشوری است که سینه به سینه در میدان سوریه با داعش می‌جنگد».

این مقام آنکارا در پایان اظهاراتش، سخنان ضد ترکیه‌ای «یورگن تریتین» قانونگذار آلمانی و عضو مجمع پارلمانی ناتو را محکوم کرد.

به رغم تاکید این مقام دولت ترکیه بر «جنگ سینه به سینه» این کشور با داعش در سوریه، مقام‌های دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بارها ضمن محکوم کردن حضور نیروهای نظامی ترکیه در سوریه، آنها را «اشغالگر» خوانده و کمک‌های آنکارا به برخی گروه‌های ترویستی در سوریه را محکوم کرده‌اند.

درگیری لفظی نمایندگان آنکارا و برلین در نشست مجمع پارلمانی ناتو همزمان با تشدید تنش‌ها بین ترکیه و آلمان صورت گرفته است.

روز گذشته تقابل کشتی نظامی آلمانی با کشتی تجاری ترکیه در شرق مدیترانه تنش‌ها را تشدید کرد و ساعاتی بعد از این اقدام، وزارت خارجه ترکیه سفرای آلمان و ایتالیا را فراخواند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول