اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خبر خوب

موفقیت ایران در ساخت سامانه هوشمند فرآوری گل زعفران برای نخستین بار در جهان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با ساخت سامانه هوشمند فرآوری گل زعفران برای نخستین بار در جهان، گام بلندی را در جهت رفع خام‌فروشی زعفران که مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده، برداشته است.

موفقیت ایران در ساخت سامانه هوشمند فرآوری گل زعفران برای نخستین بار در جهان

تسنیم نوشت؛ شرکت دانش‌بنیان "هوشمند والی" که با سرمایه‌گذاری و حمایت موسسه دانش‌بنیان برکت ایجاد شده است، از جمعی از متخصصان و نخبگان کشور در ناحیه فناوری دانشگاه صنعتی شریف تشکیل شده که در حوزه تولید محصولات مربوط به مکانیزاسیون،‌ اتوماسیون صنعتی و سرتینگ با تکیه بر فناوری‌های هوش مصنوعی، رباتیک و کنترل صنعتی فعال است.

این شرکت دانش‌بنیان با 12 نفر نیروی متخصص در حوزه‌های هوش مصنوعی، مکاترونیک، تولید صنعتی، بازرگانی و .. مشغول به کار است و محصولات و پروژه‌های مختلفی را توسعه می‌دهد. این شرکت مهم‌ترین محصول خود یعنی "سامانه هوشمند فرآوری گل زعفران" را بعد از 4 سال تحقیق و توسعه در سال جاری در منطقه زاوه نصب و به بهره‌برداری رسانده است؛ این محصول که برای رفع یک نیاز کاملاً بومی به صورت کاملاً‌ داخلی طراحی و ساخته شده است،‌ هیچ نمونه خارجی مشابهی ندارد و برای نخستین بار در جهان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است:

این درحالی‌ است که مقام معظم رهبری دوم شهریورماه امسال در دیدار با اعضای هیئت دولت نسبت به خام‌فروشی زعفران انتقاد کرده و خواستار کار جدی در این خصوص شده‌اند؛ سامانه فرآوری سریع و بهداشتی گل زعفران یک اقدام مهم در زمینه رفع خام‌فروشی زعفران خواهد شد.

علاوه بر مشکلات گسترده ایجادشده برای کشاورزان ناشی از اجبار خام‌فروشی گل، فرایند فعلی فرآوری گل زعفران مشکلات گسترده‌ای در حوزه کیفیت زعفران،‌ کنترل آلودگی‌ها و صادرات آن ایجاد کرده است چراکه اولاً تطویل فرایند فرآوری، از کیفیت زعفران استحصالی می‌کاهد و ثانیاً‌ جابه‌جایی گسترده گل از روستا تا پایگاه‌های خرید و فروش و سپس توزیع در ایستگاه‌ها و توزیع در حاشیه شهرها منجر به افزایش شدید آلودگی زعفران می‌شود؛ معضلی که منجر به برگشت خوردن بسیاری از محموله‌های صادراتی زعفران کشور شده و نظام اقتصادی کشور را از گسترش یک منبع مهم درآمد ارزی محروم می‌کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول