اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

از مشق دین تا تمرین کارآفرینی/ طلبه بسیجی که محدود به مسجد و لباس نشد

احمد دریکوند، طلبه بسیجی است که با کشت گیاهان دارویی توانسته اشتغال‌زایی خوبی برای روستاهای جنوب خرم‌آباد ایجاد کند، او معتقد است؛ لباس روحانیت مانعی برای انجام کار و فعالیت نیست بلکه عملی کردن آتش به اختیار مقام معظم رهبری است و آتش به اختیار بودن تنها محدود به مسجد و لباس نیست.

از مشق دین تا تمرین کارآفرینی/ طلبه بسیجی که محدود به مسجد و لباس نشد

خبرگزاری فارس لرستان- لشگر سلیمانی ها ، نسرین صفربیرانوند، این روحانی جوان که 35 سال سن دارد علاوه بر فعالیت‌های دینی و مذهبی با روی آوردن به فعالیت‌های کشاورزی توانسته برای 5 نفراشتغال‌زایی مستقیم و 150 نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

دریکوند که سطح دو حوزه را به پایانن رسانده و پایه دهم سطح سوم را هم گذرانده فعالیت کشاورزی خود را با کشت گونه‌ی خاص به لیمو آغازکرده، گونه‌ی که علاوه بر اشتغال‌زایی بازار خوبی هم دارد. 

این طلبه جوان که حدود سه سال است فعالیت‌های کشاورزی را آغاز کرده، با توجه به هفته بسیج می‌گوید: نقش بسیج به عنوان یک نهاده برخاسته از دل مردم در بسیاری از جنبه‌ها از جمله کارآفرینی نقشی مهم و قابل توجه است.

 

چطور شد به کشت گیاهان دارویی روی آوردید؟
 چند سال در دفتر نهاد رهبری دانشگاه لرستان در دانشکده کشاورزی فعالیت داشتم و همین سبب آشنایی من با کشت گیاهان دارویی شد، پس از مشورت‌های زیادی که با دوستانم در شهرهای مختلف داشتم کار را شروع کردم.

چند سال است که مشغول هستید؟

حدود سه سال است، ابتدا در سطح سه هکتار در روستاهای بدرآباد و تلوری کشت گونه خاص به لیمو را شروع کردم.

چرا به لیمو؟

خب به لیموهم اشتغال‌زایی خوبی دارد هم اینکه اقتصادی و زودبازده است، بنابراین به کشت به لیمو روی آوردم، البته پس از پایان سال زراعی اول کشت دیگر گونه‌های گیاهی از جمله آویشن، گل محمدی، گل ختمی، رزماری و دیگر گونه‌ها را نیز در دستور کار قرار دادم، حدود دو سال است که 4 و نیم هکتار را در روستایی دارویی زیرکشت برده‌ام.

 

با کشت گیاهان دارویی چند نفر اشتغال زایی ایجاد کرده‌اید؟

در سطح چهار و نیم هکتار پنج نفر به طور مستقیم و حدود 150 تا 200 نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی داشته‌ایم که بیشتر در همان روستاهای اطراف هستند، امسال هم قرار است با همکاری بسیج کشاورزی  ده و نیم هکتار در همان روستای دارویی اضافه کنیم و رییس سازمان جهاد کشاورزی طی بازدیدی که از مجموعه داشته قرار است آبیاری تحت فشار را به طور رایگان انجام دهد در این صورت اشتغال زایی مستقیم به 15 نفر افزایش پیدا می‌کند.

نکته‌ای که دلم می‌خواهد بیان کنم این است که زمین‌های کشاورزی که من در اختیار داشتم یا اجاره‌ی یا مشارکتی بودند .

ممکن است این سوال پیش بیاید که یک طلبه چگونه به کشاورزی روی آورده است؟

قرارنیست چون من طلبه هستم صرف وقت خود را در حوزه یا مکان‌های اداری بگذرانم یعنی لباس من نمی‌تواند مانع شود که من نتوانم در جامعه مفید واقع شوم، از طرفی مبحث آتش به اختیاری که حضرت آقا مطرح کردند یکی از زمینه‌هایش همین اشتغالزایی است که من به دنبال عملی کردن آن بودم، آتش به اختیار بودن تنها محدود به مسجد و لباس نیست.

من در کنار همین کشاورزی رسالت خود را به طور مستقیم با ارشاد افراد اطرافم انجام می‌دهم یعنی از وظیفه اصلی خود نیز غافل نشده‌ام، همچنین با کشاورزان زیادی در ارتباط هستم و به آنها توصیه می‌کنم در کارشان صبر داشته باشند حتی آموزش‌هایی مبنی بر اینکه از چه گونه‌ی برای کشت استفاده کنند نیز ارائه می‌دهم.

علاوه بر کشت گیاهان دارویی گه کار دیگری انجام می‌دهید؟

من به دوستان حوزه بسیج کشاورزی طرحی را پیشنهاد کردم مبنی بر اینکه برای کشاورزانی که توان چندانی ندارند کمک کنیم کشت گیاهان دارویی یکساله را انجام دهند زیرا هم به لحاظ درآمدی و هم هزینه هفت تا هشت برابر گندم در آمد دارد، گیاهانی مانند زیره سبز، زیره سیاه و سیاه دانه.

 

از طرح‌تان استقبال شد؟

بله، هم اکنون چند تیم جهادی در روستاهای جنوب خرم‌آباد شروع کرده‌اند، قرار است سازمان جهاد کشاورزی و سپاه در خصوص تهیه ادوات کشاوزی برای کاشت و برداشت پای کار بیایند که با این کار شاهد استقبال کشاورزان زیادی خواهیم بود، زیرا کاشت و برداشت گیاهان یکساله بدون وجود مکانیزاسیون سودی ندارد.

به نظر شما نقش بسیج در ایجاد اشتغال چقدر مهم است؟

ببینید بحران بیکاری به عنوان یک معضل تمام جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی‌ و اجتماعی جامعه لرستان را تحت تاثیر قرارداده، در این میان یکی از راهکارهای برون رفت از بحران بیکاری کارآفرینی است، حالا این کارآفرینی می‌تواند در حوزه صنعت باشد کشاورزی و یا دیگر حوزه‌ها، بسیج به عنوان نهادی برخاسته از دل مردم که در همه زمینه‌ها سازماندهی شده است می‌تواند در عرصه کارآفرینی کمک شایان توحهی بکند.

به عوامل موفقیت خود در حوزه کشت گیاهان دارویی اشاره می‌کنید؟

نقش خانواده‌ام بسیار مهم است، واقعیت این است اگر تحمل و همراهی همسرم نبود با توجه به زحمتی که کشاورزی داشت موفقیتی حاصل نمی‌کردم، نکته دیگر صبری بود که به خرج دادم زیرا صبر نقش مهمی در پیشبرد هر کاری دارد، استفاده از نظرات دیگران یعنی مشورت با کارشناسان و متخصصان حوزه کشاورزی از عواملی است که می‌توانم اشاره کنم زیرا کارهای تجربی تا به نتیجه برسد زمان‌برو هزینه بر است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول