اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

تناقض گرانی میوه با جایگاه ارزشمند جهانی ایران در تولید/ قیمت‌ها هم‌چنان رو به بالاست

زمانی که قیمت های سرسام آور میوه در بازار را در کنار جایگاه نخست تولید میوه ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا کنار هم قرار می دهیم هیچ دلیلی جز سوءمدیریت به ذهن نمی رسد.

تناقض گرانی میوه با جایگاه ارزشمند جهانی ایران در تولید/ قیمت‌ها هم‌چنان رو به بالاست

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،قیمت انواع میوه و سبزیجات به حدی در بازار گران است که همچنان از توان خرید قشر متوسط و به پایین جامعه خارج است اما اگر بدانید ایران چه وضعیت فوق العاده ای را در تولید میوه دارد و چه جایگاه های جهانی را در اختیار دارد شاید شوکه شوید که پس چرا میوه این همه باید گران باشد.

بالاخره قانون عرضه و تقاضا پاشنه آشیل علم اقتصاد و قیمت بازار را تشکیل می دهد و این هم تولید یعنی عرضه مناسب در بازار که انصافا هم بازار مملو از انواع میوه است اما چرا قیمت ها گران است را باید مسئولان توضیح دهند.

بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست. سرانه تولید میوه در دنیا 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می رسد. همچنین در سال های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این تولیدات به 100 کشور جهان صادر می‌شود

به دلیل تنوع اقلیمی، توپوگرافیک و ارتفاعی ایران امروزی انواع متنوعی از میوه‌ها در این کشور یافت می‌شوند، از خرماهای نیمه گرمسیری، گرفته تا میوه‌های روینده در مناطق معتدل و سردسیر.  در 15 محصول باغی در دنیا جزو 10 تولید کننده برتر است و 4 درصد از محصولات کشاورزی جهان را تولید می‌کند.

نکته مهم اینجاست که  2.5 برابر سرانه تولید جهانی میوه را داریم اما به میزان یک چهارم سرانه مصرف استاندارد جهانی از میوه‌ها تغذیه می‌کنیم.

کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، انواع کلم، انواع فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و انواع سبزیجات است، به‌طوریکه در تولید خیار و خربزه در رتبه سوم جهان، در تولید هندوانه در رتبه چهارم، در تولید گوجه فرنگی در رتبه هفتم، در تولید سیب‌زمینی و سیر در رتبه سیزدهم جهان و در تولید کاهو در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد.

ایران با سطح زیر کشت 244 هزار هکتاری خرما در دنیا مقام اول و از نظر تولید نیز با یک میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد

ایران در تولید محصولات پسته، زرشک، خاویار، زعفران، میوه‌های هسته‌دار و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انواع توت جایگاه نخست در جهان را در اختیار دارد. همچنین ایران در تولید خرما و زردآلو در رده دوم جهان قرار گرفته است. در تولید هندوانه، گیلاس، خربزه و انواع ملون، سیب، انجیر و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیار ‌‌‌‌‌‌هم جایگاه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوم جهان را از آن خود کرده است.

اینها نمونه ای از آمارهای تولید میوه ایران بود که بدانید حداقل در این بخش از تولیدات کشاورزی جایگاه بسیار رفیعی در جهان داریم اما اینکه مردم نتواند به دلیل سوء مدیریت بازار از این میوه ها استفاه نکند جای بسی افسوس دارد.

قیمت میوه ها روز به روز گران می شود و دسترسی مردم با درآمد متوسط هم به این میوه ها کمتر می شود.

جدیدترین قیمت میوه ،در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران حکایت از افزایش شدید قیمت ها دارد میوه های پرمصرفی مانند سیب به قیمت 14 هزار تومان، پرتقال ناول 17 هزار تومان، نارنگی تخم ژاپنی 16 هزار تومان، نارنگی یافا 15 هزار تومان، لیمو شیرین 11 هزار تومان و موز به قیمت 26 هزار تومان به فروش می رود.

گوجه فرنگی کیلویی 11 هزار تومان و خیار به قیمت 7500 تومان فروخته می شود.

میوه های خارجی هم خودنمایی می کنند و هر کارتن آناناس به قیمت 800 هزار تومان قیمت خورده است.

جدید ترین قیمت 52 قلم محصول کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به صورت عمده فروشی به این شرح است.

توجه کنید که این قیمت ها به صورت عمده فروشی است و زمانی که پای این میوه ها به مغازه های سطح شهر می رسد بعضا تا 100 درصد افزایش قیمت پیدا می کند این درحالی است که طبق قانون مغازه داران مجازند تنها 30 درصد طبق فاکتور به قیمت ها اضافه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول