اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای شوراهای حل اختلاف در لایحه جدید

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف از تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای شوراهای حل اختلاف در لایحه جدید خبر داد.

تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای شوراهای حل اختلاف در لایحه جدید

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با تشریح آخرین وضعیت لایحه جدید شوراهای حل اختلاف گفت: این لایحه در هیأت دولت تایید شده است و به زودی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و در نهایت، در صحن چمجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

وی در خصوص تغییرات صورت گرفته در لایحه جدید شوراهای حل اختلاف نسبت به لایحه قبل از آن، اظهار داشت: یکی از تغییرات انجام شده، در حوزه صلاحیت های شوراها و نحوه‌ی رسیدگی به آن است که شوراها راساً به امور حقوقی مهم و امورکیفری که قابل گذشت است، رسیدگی می‌کنند و در بعضی از امور آراء صادر شده از سوی شوراها، مورد قبول واقع شده و قابلیت اجرایی دارد و در بعضی موارد، مصالحه باید انجام شود.

این مقام قضایی به تفاوت اصلی در این لایحه با لایحه قبل از آن اشاره کرد و گفت: در این لایحه قاضی وجود ندارد و شوراها تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیم گیری شوراها در بعضی مواقع قطعی و قابل اجرا است و در بعضی موارد هم، قابلیت اعتراض خواهد داشت و در مواردی که گزارش اصلاحی، صادرشده باشد، قابلیت تقاضای ابطال گزارش اصلاحی نیز وجود دارد و تقدیم آن به دادگاه هم میسر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی به تعیین تکلیف وضعیت کارکنان در شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و بیان داشت: اعضای شوراهای حل اختلاف همانند گذشته بصورت افتخاری همکاری می‌کنند ولی کارمندان شورا به استخدام مرکز توسعه حل اختلاف در می‌آیند و در سراسر کشور به کار گرفته می‌شوند.

 رییس مرکز توسعه حل اختلاف در ادامه افزود: اعضای شوراها، کارکنان اداری در داخل شعب، در صف، در ستاد و یا در اجرای احکام همگی می‌توانند در آزمون‌های استخدامی مربوطه شرکت کنند و پس از احراز شرایط و صلاحیت‌های لازم و کسب نمرات قبولی در آزمون، از اولویت استخدام و جذب برخوردار شوند.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از امتیازات مهمی که در لایحه جدید مورد توجه و مورد تصویب قوه قضاییه و دولت قرار گرفته است، احتساب سوابق کاری همکاران و کارکنان در شوراهای حل اختلاف است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ضمن امیدواری به تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که مجلس شورای اسلامی با قدرت و سرعت هرچه بیشتر، این لایحه را تصویب کند تا در بهمن ماه سال جاری، قانون جدید را اجرایی کنیم و زمینه جذب همکاران و احتساب سوابق آنها فراهم شود.

وی در ادامه به یکی از امتیازات دیگر این لایحه مبنی بر خروج از حالت موقتی و بلاتکلیفی کارکنان به یک کار تثبیت شده که هم جنبه حاکمیتی و هم جنبه فردی آن روشن و واضح است اشاره کرد و بیان داشت: شوراهای حل اختلاف یک نهاد مردمی است که اعضا به شکل افتخاری در آن مشارکت و همکاری دارند و این اعضا از معتمدین و ریش سفیدان و افراد قابل اعتمادی هستند که می‌توان در این راستا از ظرفیت بازنشستگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضایی استفاده کرد و در کنار آن، نهاد حاکمیتی شوراهای حل اختلاف است که کارمندان، کار حاکمیتی اعم از تنظیم توافقنامه، صورتجلسه‌های سازش و اجراء آراء صادرشده را برعهده دارند که همگی این اعضا، می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کرده و به فعالیت خود با احتساب سوابقشان، ادامه دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول