اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هشدار نظام پزشکی مشهد به بیمارستان‌ها درباره زایمان‌های لاکچری ۹/۹/ ۹۹

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، از برخورد قاطع این سازمان با زایمان‌های خارج از موعد و لاکچری در ۹آذر ۹۹ خبر داد و گفت: در صورتی که هر کدام از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها آمار تعداد زایمان و عمل سزارین‌شان در این روز خاص، به طور غیر استاندارد افزایش یافته باشد، قطعا مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

هشدار نظام پزشکی مشهد به بیمارستان‌ها درباره زایمان‌های لاکچری ۹/۹/ ۹۹

خبرگزاری فارس، مشهد - سرفه‌های بی‌امان، آرام و قرار آرمین پسر بچه دو ساله نحیف و معصوم را بریده است، گریه سر می‌دهد و مامان مامان گویان آغوش مادرش را می‌طلبد، مادری که دو سال قبل از سر چشم و هم چشمی و ناآگاهی سلامت و آینده فرزندش را فدای تاریخ تولد رُند و لاکچری کرد و حال با دیدن حال و روز طفل معصومش و رنج او در تنفس و جثه‌ نحیف و رنجوری که هنوز بعد از سه سال نتوانسته آسیب تولد پیش از موعد آرمین را جبران کند، به شدت پشیمان است.

او پشیمان از زایمان زودتر از موعد است آن هم فقط بخاطر  رقابت با دختر خاله‌اش که با تغییر تاریخ سزارین، تاریخ تولد دخترش ۹۶/۶/۶ بود. 

خودش اینطور می‌گوید: به سختی همسرم را راضی کردم بچه را دو هفته زودتر در ۹۷/۷/۷ به دنیا بیاورم، حالا بچه کوچک من تنفسش به سختی است و هر بار نفسش می‌گیرد، می‌میرم و زنده می‌شوم.

بنا به گفته پزشکان این نقص و بیماری در دستگاه تنفسی آرمین کوچک، همچون تحفه تولد در تاریخ رند ۹۷/۷/۷ تا پایان عمر به یادگار در جسم او باقی می‌ماند.

با خبر می‌شوم یکی از بیمارستان‌های خصوصی مشهد از یک ماه قبل جهت انجام زایمان‌های لاکچری ۹۹/۹/۹ بخش‌ اضافه ای را در نظر گرفته است.

حضوری به آن بیمارستان و چند زایشگاه خصوصی دیگر می‌روم، ظاهرا سعی در انکار موضوع دارند؛ بعد از سر زدن به چند بیمارستان و مقاومت و انکاری که در لحن وکلام مسئولین آنجا می‌بینم به این نتیجه می‌رسم وقتم را بیشتر هدر ندهم، چرا که هیچ متخلفی حاضر به اعتراف نیست. پس راهم را به سمت سازمان نظام پزشکی مشهد کج می‌کنم و با رئیس این سازمان به گفت‌و‌گو می پردازم.

زایمان‌های پیش از موعد و یا با تاخیر از طرف تمام مراجع پزشکی رد شده است

دکتر علی بیرجندی نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص زایمان‌های پیش از موعد می‌گوید: زایمان‌های پیش از موعد و یا با تاخیر از طرف تمامی مراجع پزشکی و متخصصان زنان و زایمان رد و همواره تاکید شده با توجه به اینکه فرآیند زایمان‌های مذکور ممکن است، سلامت مادر و کودک را به خطر اندازد از همین رو قطعا باید از سوی تمامی دست‌اندر کاران در این حوزه تلاش شود این قبیل زایمان‌ها انجام نشود و یا به حداقل ممکن برسد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در این خصوص عنوان می‌کند: باید از طریق انواع رسانه‌‌های جمعی آموزش‌ها به مردم داده شود تا آینده و سلامت فرزندانمان را فدای یک کار لاکچری و تبلیغاتی و پوچ نکنیم.

وی با اشاره به اینکه در هر دو شکل وضع حمل، چه زایمان طبیعی و چه در عمل سزارین یک سری استاندارد‌های خاص علمی وجود دارد، می‌افزاید: همچنین یک سری استاندارد‌های قانونی در کشور ما علاوه بر استاندارد‌های بین المللی وجود دارد و در مجموع زمان استاندارد زایمان طبیعی و یا عمل سزارین بر اساس پروتکل‌های علمی مشخص است.

بیرجندی نژاد ادامه می‌هد: هر گونه جابه‌جا کردن این زمان به سمت اینکه این فرایند زودتر و یا دیرتر از زمان موعود و مناسب خود انجام شود، قطعا آسیب‌زا است و یقینا اگر معیارهای علمی در آن رعایت نشده باشد تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان می‌کند: بر این اساس تمام دستورالعمل‌های صریح و شفاف در این خصوص به تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجمن‌های علمی متخصص در حوزه زنان و زایمان ارسال و ابلاغ شده و آنها نیز به کلیه پزشکات خود این موارد را گزارش و ابلاغ کرده‌اند و اطلاع‌رسانی کامل در این رابطه انجام شده است.

رصد زایمان‌های با تاریخ غیر علمی توسط سازمان‌ نظام پزشکی مشهد 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تاکید می‌کند: من نیز از این فرصت استفاده و مجددا اعلام می‌کنم قطعا تعداد زایمان‌ها و عمل‌هایی که در تاریخ‌های رند مانند ۹۹/۹/۹ انجام پذیرد از طرف این سازمان رصد و مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

بیرجندی نژاد ادامه می‌دهد: در صورتی که هر کدام از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها آمار تعداد زایمان و عمل‌های سزارین‌شان در این روز خاص به طور غیر استاندارد افزایش یافته باشد، قطعا ضرورت انجام عمل‌های سزارین و زایمان‌های طبیعی در آن تاریخ در این مراکز مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که در هر یک از این موارد موازین علمی رعایت نشده باشد، اقدامات قانونی در این رابطه با پزشک یا بیمارستان متخلف انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سوگندنامه پزشکان بیان می‌کند: آنچه مسلم است تمام پزشکان بر اساس سوگندنامه‌ای که یاد می‌کنند در درجه اول سلامت نوزاد و مادر برایشان در اولویت است و قطعا بیشتر همکاران ما این مهم را مورد توجه قرار می‌دهند و آن را رعایت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار می‌کند: با این وجود تمهیدات خاص در این رابطه اندیشیده شد تا اگر موردی مبنی بر تخلف پزشکی در این خصوص دیده شد، ما بتوانیم در این رابطه اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

بیرجندی‌نژاد با اشاره به ثابت بودن تعرفه‌های قانونی هزینه‌های زایمان طبیعی و عمل سزارین تصریح می‌کند: برای پزشکان و متخصصان زنان و زایمان تفاوتی ندارد در چه تاریخی این فرایند انجام شود و حتی برای یک پزشک بهتر است عمل‌های سزارین و زایمان‌ها را به صورت متوازن طی روزهای متوالی تقسیم شود تا اینکه بخواهد تعداد زیادی عمل را در یک روز خاص با فشار کاری زیاد انجام دهد.

وی با بیان اینکه قطعا همکاران ما در برابر این خواسته بیمار مقاومت می‌کنند، تاکید می‌کند: رسانه‌ها باید کمک کنند تا از حجم تقاضاها برای انجام این فرایند در تاریخ‌های خاص و رُند کاسته شود تا از شدت فشار و اصرار متقاضیان به همکاران ما برای انجام فرایند زایمان در این روز خاص کم کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به مضرات و عواقب سوء زایمان‌های زودرس در این خصوص توضیح می‌دهد: ارگان‌های مهمی همچون مغز و ریه‌ها در هفته‌های سی و هفتم و سی و هشتم بارداری زمانی که جنین در حال رشد است به حداکثر تکامل خود می‌رسند و اگر به هر دلیلی قبل از تاریخ مشخص شده برای اتمام مدت بارداری، زایمان زودرس انجام شود، بدون شک می‌تواند عوارض جدی سلامت نوزاد را تهدید کند.

آسیب‌های مغزی و ریوی در انتظار نوزادان با تاریخ تولد لاکچری

بیرجندی نژاد در ادامه سخنانش می‌گوید: یکی از ارگان‌های بسیار مهمی که در هفته‌های پایانی دوران بارداری تکمیل می‌شود ریه‌ها هستند، نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند متاسفانه از لحاظ تنفسی دچار مشکلات عدیده می‌شود و حتی ممکن است سندرم زجر تنفسی در این نوزادان بروز کند به طوری که به ناچار باید این نوزادان را جهت ادامه حیات در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کنیم.

وی اظهار می‌کند: همچنین برخی از آسیب‌های مغزی در نوزادانی که زود‌تر از موعد به دنیا می‌آیند، شایع‌تر است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به شیوع یرقان یا زردی نوزادان در زایمان‌های زودرس بیان می‌کند: با توجه به اینکه در این دسته از زایمان‌ها بسیاری از ارگان‌های هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند، یکی از عوارض این زایمان‌ها بروز بیماری یرقان به شکل خطرناک‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: غیر از عوارض و مشکلاتی که بلافاصله بعد از زایمان‌های زود هنگام برای نوزادان ممکن است پیش آید، احتمال اینکه عوارض جدی همچون بیماری دیابت و برخی از بیماری‌های سیستم مغزی سلامت نوزاد را در آینده تهدید کند و با شیوع بیشتری در این افراد دیده شود، بسیار زیاد است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه سپری شدن و اتمام کامل دوران جنینی جزو وظایف اولیا و کادر درمان است، می‌کند: اگر خواهان به دنیا آمدن نوزادانی سالم و قوی هستیم باید اجازه دهیم این دوران به طور کامل طی شود تا از عوارض فوری و آتی حاصل از زایمان زود رس در نوزادان جلوگیری شود.

بیرجندی نژاد می‌‌گوید: از سوی دیگر تاخیر در انجام زایمان نیز تبعات بسیاری را ممکن است برای نوزاد در پی داشته باشد و در مجموع آنچه مسلم است، هم زایمان طبیعی و هم عمل سزارین باید در زمان موعد خودش و بر اساس استانداردهای علمی صورت بگیرد زیرا هر گونه جابه‌جایی این زمان می‌تواند برای جان مادر و نوزاد خطرآفرین باشد.

صحبتهایم با دکتر بیرجندی‌نژاد به پایان می‌رسد، صدای سرفه‌های آرمین و نفسی که به تنگی از دهان کوچکش بالا می‌آمد،ذهنم را آشفته می‌کند، کاش مادرش به رقابت با چشم و هم‌چشمی لذت نفس کشیدن را یک عمر از او نمی‌گرفت.

=====================

گزارش: میثاق اشرافیان

=====================
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول