اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بازار وضعیت شترمرغی دارد!/ دولت سیاست روشنی را در تنظیم بازار دنبال نمی کند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: همیشه توقع داشتیم دولت قیمت تخم مرغ، مرغ و گوشت را درست کند و دولت نیز هیچ گاه موفق نشده است چون وقتی دولت می‌خواهد جلوی تورم را بگیرد بدتر موجب کمبود یکسری کالاها می شود.

بازار وضعیت شترمرغی دارد!/ دولت سیاست روشنی را در تنظیم بازار دنبال نمی کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره ریشه اصلی بروز نا به سامانی‌ها در مدیریت تأمین کالاهای اساسی مردم گفت: این اتفاق دلایل زیادی دارد که برخی کالاها آلترناتیو یکدیگر هستند مثلا وقتی گوشت گران می‌شود مردم سراغ مرغ می‌روند یا وقتی مرغ گران می‌شود مردم بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که تخم مرغ بخرند.

وی افزود: دولت سیاست روشنی را در حوزه تنظیم بازار دنبال نمی‌کند چون کج دار و مریز با مسائل رفتار می کند. هم می‌خواهد قیمت بازار آزاد را بپذیرد و هم قیمت دولتی را. وقتی کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی وارد می‌شوند دولت مسئول است که منظم این کالاها را وارد و توزیع کند. اما این وسط همیشه اختلال به وجود می‌آید چون دولت به موقع سفارش نمی‌دهد یا کالا را به موقع توزیع نمی‌کند.

عدالتیان سابقه عدم توزیع درست کالاها را به دهه‌ها قبل مرتبط دانست و گفت: هر بار هم که علت را بررسی کنیم در نهایت مقصر مشخص نمی‌شود، فروشنده می اندازد گردن توزیع کننده، توزیع کننده می اندازد گردن دولت، دولت می اندازد گردن تولید کننده، تولید کننده می اندازد گردن توزیع کنند و .... خلاصه آنکه آخر هم مشخص نمی شود مقصر اصلی این اتفاق چه بوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران قیمت کالاها و حقوق و دستمزدها را نیز غیر واقعی خواند و تأکید کرد: وقتی دولت قیمت کالاها را غیرواقعی تعیین می‌کند، اجبار می‌گذارد که عرضه کننده، توزیع کننده و تولید کننده این قیمت‌ها را بپذیرند. با وجود این می‌بینیم کنترل از دست دولت خارج شود. معتقدم تا سیستم بازار منظم کار نکند همیشه این مشکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت اصلا نباید در بازار دخالت کند، افزود: همیشه توقع داشتیم دولت قیمت تخم مرغ، مرغ و گوشت را درست کند و دولت نیز هیچ گاه موفق نشده است چون وقتی دولت می‌خواهد جلوی تورم را بگیرد بدتر موجب کمبود یکسری کالاها می شود. هر دفعه کالایی گران شده مقداری از خارج وارد کردند و مردم را وادار به ایستادن در صف کرده اند. یک بار برای همیشه باید این سیستم معیوب را اصلاح کرد.

عدالتیان در پایان گفت: با وضعیت شترمرغی در بازار مواجهیم، یک روز می‌گویم دولت قیمت‌ها را کنترل کند و فردا می‌گوییم چرا دولت دخالت می‌کند. معتقدم بالاخره بعد از دهه‌ها باید تصمیم بگیریم که کشور را با چه سیاست اقتصادی می‌خواهیم اداره کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول