اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ردی از مسافران و گردشگران در گیلان نیست/ همه بر کنترل نسبی کرونا در گیلان امیدوارند

با اجرای طرح شهید سلیمانی در گیلان و اعمال محدودیت‌های شدید در پی آن، حضور مسافران و گردشگران در استان به‌شدت کاهش یافته و متولیان آن بر این باورند که با استمرار این وضعیت کنترل کرونا دست‌یافتنی خواهد بود.

ردی از مسافران و گردشگران در گیلان نیست/ همه بر کنترل نسبی کرونا در گیلان امیدوارند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شیوع ویروس کرونا با تبدیل‌شدن به پاندمی، تمام فعالیت‌های اجتماعی مردم را در کره خاکی مختل کرده و روزبه‌روز بر دامنه چالش‌ها و مشکلات مردم در بخش‌های مختلف افزوده می‌شود.

ویروسی که از آن به‌عنوان کووید ۱۹ یاد می‌شود به گفته متخصصان و ویروس شناسان روزبه‌روز فعال‌تر شده و علاوه بر سرعت انتقال، ژنوتیپ‌های ویروس نیز جهش‌وار تغییر می‌کنند و این ازجمله دلایلی هست که تاکنون دانش بشری نتوانسته برای مهار آن واکسن پیشگیری و یا داروی مؤثری ابداع کند.

قطع زنجیره ویروس راهکار مناسب و عملیاتی برای مقابله با کرونا

یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که می‌تواند در کنترل ویروس کرونا اثرگذار و در مهار آن مؤثر واقع شود، قطع زنجیره انتقال ویروس هست که تمام دنیا بیشترین تمرکز خود را بر آن معطوف کرده و فعلاً نیز این نسخه در ایران و گیلان در حال تجویز است.

در راستای قطع زنجیره ویروس کرونا، نخستین اقدام کنترل آمدوشد به جهت پیشگیری از تشکیل هرگونه تجمع است. متخصصان و اپیدمی لوژیست‌ها بر این باور هستند که اگر ترددها کنترل شود و استفاده افراد از امکانات عمومی به حداقل برسد، یقیناً تا حد قابل قبولی این ویروس متقلب و منحوس کنترل خواهد شد و شمار مبتلایان و متوفایان آن کاهش پیدا می‌کند.

فراگیری کرونا در سراسر گیلان

اما استان گیلان به‌عنوان یکی از استان‌های شمالی در کشور که همیشه خواستگاه گردشگران و توریسم از اقصی نقاط جهان بود، در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا به‌عنوان استان درگیر این ویروس معرفی شد و اکنون حدود ۹ ماه هست که این ویروس در تمام نقاط شهری و روستایی حتی در ییلاقات دوردست نیز جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد.

گرچه آمار دقیقی در دست نیست اما از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هزاران نفر از گیلانیان به ویروس کرونا مبتلا و در پی تاب نیاوردن در برابر این ویروس پرقدرت و پرزور جان‌باخته‌اند ازاین‌رو توجه دولت به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری، پیشگیری و درمان بیماران و حتی دفن اصولی متوفایان ناشی از کرونا، تصمیمات سفت و سختی را وضع کرده که فعالیت‌های مردم، صنایع و صنوف مختلف را به‌شدت محدود شود.

علیرغم اینکه شیوع ویروس کرونا همچنان افسارگسیخته و بودن مرز فقیر و غنی نمی‌شناسد و بی‌باک قربانی می‌گیرد و حتی مدعیان علم پزشکی را به سخره گرفته، عده‌ای با ادعای مسافرت، تفرج و گردشگری در شهر، روستا، جلگه، دشت، کوه و ارتفاعات می‌چرخیدند و بدون حساب آوردن کرونا، زندگانی را سپری می‌کردند اما این رویه نامیمون و غیربهداشتی اکنون در سراسر گیلان متوقف‌شده و قرار هست همه‌جانبه به این ویروس مهاجم و غصبی بتازند البته نه با اجتماع بلکه در خانه ماندن و پرهیز از تردد غیرضروری در جوامع مختلف.

طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طرحی برای کاهش تلفات

در حال حاضر با طرحی که مدافعان سلامت و شجره طیبه بسیج در سراسر کشور ازجمله در استان گیلان با عنوان طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی کرده‌اند، به اذعان متولیان قرار است حداقل ۵۰ درصد از جمعیت مبتلایان و ۳۰ درصد متوفایان طی یک ماه آغازین آن کاهش پیدا کند که مهم‌ترین اصل و سیاست‌گذاری هدفمند آن که از آن به‌عنوان ضمانت اجرایی یاد می‌شود اعمال محدودیت‌های شدید در کوی و برزن، خانه و کاشانه و همچنین شهر و روستا است.

با اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی نه‌تنها ورود خودروهای غیربومی به گیلان و خروج از استان بلکه تردد خودروها بدون اضطرار به هر شهر قرمز که بهداشت آن را به مردم معرفی می‌کند، ممنوع است و اکنون پنج روزی از اجرای این بخش‌نامه کنترل‌کننده می‌گذرد و حالا ردی از مسافران و گردشگران در گیلان نیست.

هتل‌ها، متل‌ها، رستوران‌ها و  خانه مسافر های گیلان که همیشه میزبانی برای پذیرایی از مسافران بودند همچون سایر صنوف و مشاغل به حالت معلق و اکثر آن‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده و عملاً گردشگری در استان متوقف‌شده است.

عدم پذیرش مسافران در مراکز گردشگری گیلان

به گفته آذر پور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان، مراکز اقامتی گیلان مسافر و گردشگر قبول نمی‌کنند بلکه تنها برخی از هتل‌های استان به‌عنوان مراکز پشتیبان تبدیل‌شده و در صورت لزوم به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل خواهند شد.

تشدید کنترل محدودیت‌ها در مبادی ورودی گیلان

کنترل شدید ترافیکی در مبادی ورودی استان و همچون خروجی آن توسط پلیس‌راه موجب شده تا تردد مسافران و گردشگران در گیلان نظیر سایر نقاط کشور به‌شدت کاهش پیدا کند.

به گفته فرمانده انتظامی استان گیلان مأموران راهنمایی رانندگی در تمامی ورودی‌های استان به‌طور شبانه‌روز حضورداشته و از ورود خودروها با پلاک غیربومی به استان جلوگیری و در صورت ورود اعمال قانون می‌شوند.

سردار عزیز الله ملکی به ممنوعیت ورود و خروج خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی اشاره کرد که طی دو روز گذشته از ورود سه هزار و ۳۰۰ خودرو به شهرهای دیگر ممانعت به عمل آمد.

آن‌طور که متولیان اجرایی طرح شهید سلیمانی در گیلان اذعان و ابراز امیدواری کرده‌اند با اجرای این طرح در پایان یک ماه شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان را به‌شدت کاهش خواهد داد، خبری که آینده کشور را در مقایسه با کشورهای مدعی امیدوارتر می‌کند.

تعطیلی مراکز و مشاغل غیرضروری در گیلان همچون سایر نقاط کشور که اکنون به یک باور اجتماعی هرچند با کاستی‌های متعدد روبرو شده، نیاز به همکاری همه‌جانبه است و می‌طلبد مسافران و گردشگران همچون مردم استان در مهار و قطع زنجیره انتقال سهیم باشند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول