اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لوموند| چرا بن سلمان و نتانیاهو به‌صورت مستقیم دیدار کردند؟

پس از انتشار گزارش سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی و دیدار او با ولی‌عهد این کشور، یک روزنامه فرانسوی در گزارش خود به بررسی علل این دیدار پرداخت.

لوموند| چرا بن سلمان و نتانیاهو به‌صورت مستقیم دیدار کردند؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرانسوی «لوموند» در یکی از گزارش خود با مطرح کردن این محور که چرا دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به‌صورت مستقیم در خاک عربستان صورت گرفته است، این مسئله را به زیر ذره‌بین خود برد.

روز دوشنبه بود که رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند نخست‌وزیر این رژیم به همراه «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به شهر نئوم در شمال غرب عربستان سعودی سفر کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «فلسطین الان»، روزنامه لوموند در یکی از گزارش‌های خود به این موضوع پرداخت و نوشت، این اولین بار نیست که رسانه‌های عبری‌زبان از دیدار محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو صبحت می‌کنند؛ اما این اولین بار است که چنین دیداری تأیید می‌شود.

لوموند در ادامه می‌نویسد، نزدیکی شدن «اسرائیل» به عربستان سعودی در شرایطی صورت گرفته است که امارات در نیمه ماه آگوست، عادی‌سازی کامل روابط خود با تل‌آویو را اعلام کرد و بعد از گذشت حدود یک ماه بحرین و بعد از گذشت تقریبا دو ماه سودان با میانجیگری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و از طرفی، موافقت ضمنی بن سلمان، دو کشور یادشده به توافق صلح پیوستند.

در ادامه این گزارش آمده است، بن سلمان مخالفتی با رهایی هم‌پیمانان عرب خود از قید و بند ابتکار «عبدالله بن عبدالعزیز» عموی متوفای خود، ندارد؛ ابتکاری که اتحادیه عرب آن را در سال ۲۰۰۲ پذیرفت و بر اساس آن، به‌ رسمیت شناختن اسرائیل به برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی مشروط دانست.

لوموند در ادامه افزود، به نظر می‌رسد که این ابتکار بیش از پیش مانع کار بن سلمان شده است؛‌ بن سلمانی که از نسل جدید سران عرب است و همچون بزرگسالان در اعتراضات ضداسرائیلی مشارکت نمی‌کند. به‌نظر می‌آید، ولی‌عهد سعودی که پدرش به نفع او از مسائل بسیاری دست کشید، مجبور است به علت دشمنی مشترک با ایران و ولع به در اختیار گرفتن تکنولوژی‌های نوین اسرائیل، خود را به نتانیاهو نزدیک کند.

این روزنامه فرانسوی ادامه داد، آنطور که به‌نظر می‌رسد، شهر نئوم در کرانه دریای سرخ نیز بی‌ارتباط به مسئله نزدیک شدن بن سلمان و نتانیاهو به یکدیگر نباشد چراکه نخست‌وزیر اسرائیل بنا دارد در آینده،  تل‌آویو را در ساخت این شهر سهیم کند؛ همان شهری که قرار است ساکنان آن ربات‌ها و تاکسی‌های پرنده باشد.

لوموند در ادامه با توصیف بن سلمان به «دلفین» عربستان، می‌افزاید، او بسرعت نیاز دارد که «جو بایدن» نماینده دموکرات‌‌های آمریکا را قانع کند؛ بایدنی که در کارزار انتخاباتی خود گفته بود روابط آمریکا با عربستان سعودی را مجددا ارزیابی خواهد کرد و حقوق بشر را در اولویت قرار خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است،‌ تمام مستبدان خاورمیانه می‌دانند، هر آن که به اسرائیل نزدیک شود،‌ همدردی کاخ سفید را نیز از آن خود خواهد کرد. این اصلی است نانوشته که تجربه  چندین بار آن را ثابت کرده است.

لوموند همچنین در بخش پایانی گزارش خود احتمال می‌دهد که بن سلمان و نتانیاهو در دیدار روز یکشنبه، مسئله ایران را نیز مطرح کرده باشند آن هم پس از احتمال احیای توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) که ترامپ آن را ملغی کرد زیرا این مسئله  به همان اندازه که شاهزاده‌های سعودی و هم‌پیمانان این کشور در خلیج فارس را نگران کرده، سیاستمداران و نظامیان ارشد اسرائیلی را نیز نگران ساخته است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول