اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

علت پرواز قیمت مرغ مشخص شد/ مسوولان وعده کاهش قیمت دادند

با آغاز آذرماه شاهد رشد 12 هزار تومانی قیمت مرغ در سطح استان بودیم که پیگیری خبرنگار فارس نشان می‌دهد عامل اصلی این افزایش قیمت کاهش شدید جوجه ریزی در دو هفته ابتدایی مهر در استان و کشور بوده است.

علت پرواز قیمت مرغ مشخص شد/ مسوولان وعده کاهش قیمت دادند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، شیوع ویروس منحوس کرونا تاثیرات بسیاری بر اقتصاد کشور طی یک سال گذشته وارد کرده است اما یکی از محصولاتی که بیشترین تغییرات قیمت را از آغاز شیوع این بیماری در کشور تجربه کرده مرغ گوشتی است.

شیوع کرونا در بهمن‌ و اسفند سال گذشته باعث تعطیلی مراسمات عروسی، فاتحه خانی و دورهمی‌های خانوادگی شد و همین موضوع باعث کاهش مصرف مرغ در کشور و رسیدن قیمت این کالای اساسی در بازار به حدود هر کیلو ٩ هزار تومان شد.

 از تیر امسال به علت کاهش جوجه ریزی توسط مرغداران و ضعف دولت در تامین نهاده‌های دامی شاهد افزایش قیمت این محصول و رسیدن آن به کیلویی ١٨ هزار تومان بودیم اما این پایان کار نبود و با توجه به مشکلات دولت در تامین نهاده در تابستان  قیمت مرغ روزانه گران‌تر می‌شد و در نهایت در انتهای شهریور ماه به ٢٣ هزار تومان در سطح بازار رسید.

با آغاز فصل پاییز شاهد ثبات قیمت این محصول در سطح بازار بودیم اما ناگهان همزمان با آغاز شدن ماه آذر شاهد رشد ١٢ هزار تومانی قیمت مرغ در سطح کشور و استان بودیم به طوری که قیمت این محصول به کیلویی ٣۵ هزار تومان رسید.

 

این موضوع تعجب بسیاری از مردم لرستان را برانگیخته بود که چرا بایستی طی چند روز شاهد افزایش ١٢ هزار تومانی قیمت این محصول باشیم.

پس از این موضوع گزارشات بسیاری در رسانه‌های مختلف در ارتباط با این گرانی بی سابقه تهیه شد و تمامی آنان کمبود نهاده در بازار را عامل اصلی این پدیده می‌دانند اما پیگیری خبرنگار فارس در لرستان نشان می‌دهد که علاوه بر کمبود نهاده، در دو هفته اول مهرماه در کشور و لرستان شاهد افت شدید جوجه ریزی بوده‌ایم.

ه افت شدید جوجه ریزی در دو هفته ابتدایی مهر باعث کمبود شدیدی در بازار در روزهای ابتدایی آذرماه شد و این موضوع در کنار کمبود نهاده دامی عامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت مرغ در لرستان و کشور است.

دولت در تامین نهاده دامی ضعیف عمل می‌کند

رئیس اتحادیه مرغدارداران گوشتی لرستان با اشاره به گرانی‌های چند روز اخیر قیمت مرغ، اظهار داشت: ضعف دولت در تامین نهاده مورد نیاز مرغداران در مرحله قبلی جوجه ریزی باعث کاهش وزن مرغ‌ها و افزیش هزینه تمام شده برای مرغداران شده است.

علیرضا محمدی نژاد با بیان اینکه در چند روز گذشته قیمت مرغ زنده به ٢۴ هزار تومان رسیده بود، افزود: با توجه به وعده‌هایی که مسئولان جهاد در استان و وزارت خانه مبنی بر تامین نهاده داده‌اند در صورت عملی شدن آنان شاهد رسیدن قیمت مرغ زنده طی هفته‌های آینده به کیلویی ١۶ هزار و ۵٠٠ تومان هستیم.

وی بیان کرد: یک مرغداری ٢٠ هزار قطعه‌ای در هر مرحله جوجه ریزی به ١٠٠ تن ذرت و سویا احتیاج دارد که قبل از مهر ماه معمولا دولت ۶٠ تا ٧٠ تن از آن را تامین می‌کرد اما متاسفانه در مهرماه این میزان بسیار کاهش یافت و همین عامل باعث گرانی‌های اخیر در کشور و لرستان شده است. 

توزیع نهاده توسط سامانه بازرگاه باعث ایجاد امیدواری در میان مرغداران نسبت به آینده شده است

رئیس اتحادیه مرغدارداران گوشتی لرستان با اشاره به اینکه قرار است در آذرماه برای اولین بار نهاده دامی توسط سامانه بازارگاه توزیع شود، تصریح کرد: با توزیع نهاده توسط این سامانه شاهد تقسیم عادلانه آن میان مرغداران و حذف واسطه‌ها خواهیم بود و همین موضوع باعث امیدواری مرغداران نسبت به آینده تامین نهاده توسط دولت شده است.


دو هفته ابتدایی مهرماه تنها 700 هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است

معاون امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی لرستان در ارتباط با این موضوع عنوان کرد: قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در چند روز گذشته به علت کمبود مرغ در سطح بازار شاهد گرانی این محصول بودیم.

محمد علی جعفرپور با اشاره به اینکه در دو هفته اول مهرماه ٧٠٠ هزار جوجه ریزی در استان انجام شد، خاطرنشان کرد: این میزان در دو هفته پایانی مهر به دو میلیون ١٠٠ هزار قطعه رسید و این عامل مشخص کننده علت کمبود مرغ طی چند روز گذشته در لرستان است.

علت کاهش جوجه ریزی در دو هفته اول مهرماه اطمینان نداشتن مرغداران از آینده تامین نهاده دامی بود

وی اظهار داشت: علت اصلی کاهش جوجه ریزی در دو هفته اول مهرماه در کشور و لرستان اطمینان نداشتن مرغداران از آینده تامین نهاده دامی بود و پس از وعده دولت مبنی بر تامین نهاده در دو هفته پایانی این موضوع برطرف شد.

معاون امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: میزان جوجه ریزی در آبان ماه به چهار میلیون قطعه رسیده است این عامل نشان دهنده ثبات قیمت مرغ در استان طی هفته‌های آینده است.

 

قیمت مرغ در لرستان به 24 هزار تومان رسیده است

جعفرپور با بیان اینکه پس از گرانی مرغ در بازار به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی یک جلسه با مرغدارن برگزار کردیم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد که آن‌ها مرغ را با قیمت ٢۴ هزار تومان روانه بازار کنند و دولت نیز نهاده دامی مورد نیاز آن‌ها تامین کند که خوشبختانه پس از این موضوع شاهد ثبات قیمت مرغ در روز گذشته و امروز در لرستان بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام سیستم توزیع نهاده دامی توسط سامانه‌های کشوری انجام می‌شود و جهاد استان در این حوزه دخل و تصرفی ندارد همچنین در شرایط فعلی بدون اجازه دامپزشکی هیچ مرغداری اجازه خارج کردن طیور خود را از مرغداری ندارد.

حال باید دید این اظهارات مسوولان باعث ساماندهی و کاهش قیمت مرغ در بازار نیز می‌شود یا اینکه مرغ کماکان دست نیافتنی خواهد بود. 

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/85020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول