اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۷۰ درصد مرغ تولیدی در خراسان ‌جنوبی مازاد بر نیاز است/ جای خالی نظارت بر بازار!

گرانی‌ها چراغ خاموش می‌تازد و هر بار به شکلی نمایان می‌شود، یک بار با تخم‌مرغ، یک بار رب گوجه‌فرنگی، یک بار روغن نباتی، یک بار پیاز و امروز هم با مرغ!

۷۰ درصد مرغ تولیدی در خراسان ‌جنوبی مازاد بر نیاز است/ جای خالی نظارت بر بازار!

خبرگزاری فارس، خراسان ‌جنوبی. روزهاست که قیمت برخی از کالاها نه به‌صورت ماهانه بلکه به‌صورات روزانه در حال افزایش است و این افزایش قیمت‌ها فشارهای زیادی را به زندگی اقشار طبقه متوسط و ضعیف جامعه وارد کرد.

گرانی کالاها در سایه کسادی بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا این روزها کام مردم شرقی ترین نقطه ایران را تلخ کرده و برخی‌ها معتقد هستند که در نبود نظارت کافی در بازار موجب ماهی‌گیری برخی از افراد سودجو از وضعیت کنونی شده است.

گلایه مردم از گرانی‌ها و رنجی که از این معضل می‌برند، حکایتی است که بارها از آن گفته و شنیده‌ایم. هر چند وقت یک بار افزایش ناگهانی قیمت چند کالا بر دشواری گردش چرخ‌های معیشت می‌افزاید و نگاه مردم را متوجه متولیان امر می‌سازد تا شاید تمهیدی بیاندیشند و قدمی در مسیر کاستن از بار گرانی‌ها برداشته شود.

ماه‌ها است به دنبال تبعات همه‌گیری بیماری کرونا بر اقتصاد و همچنین افزایش نرخ ارز، شاهد گران شدن اقلام مختلف بوده‌ایم. افزایش گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز آغاز شد، وقتی دلار بالا رفت به‌دنبال آن خودرو، لوازم خانگی، برقی و حتی گوشت و مرغ و میوه گران شد اما بعد از مدتی دلار نه به قیمت قبلی اما به حالت تقریباً ثابت برگشت ولی اجناس و کالاها همچنان گران و دائماً در حال افزایش است.

در حالی که کسادی و رکود بر بازارها و فعالیت‌های کاسبان سایه انداخته و بسیاری از شاغلان را خانه‌نشین کرده اما گرانی چراغ خاموش اجناس و ارزاق، طعم تلخ کرونا را بیشتر نمایان کرده است.

مرغ‌ از سفره‌ها پرواز کرد

گرانی‌ها چراغ خاموش می‌تازد و هر بار به شکلی نمایان می‌شود، یک بار با تخم‌مرغ، یک بار رب گوجه‌فرنگی، یک بار روغن نباتی، یک بار پیاز و امروز هم با مرغ!

در این گزارش نگاهی داریم به افزایش قیمت مرغ و مشکلی که در این عرصه مردم با آن مواجه هستند.

شرایط کرونایی سبب تعطیلی بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا شده که این امر تقاضای مرغ را نسبت به گذشته کاهش داده اما با این حال کاهش تقاضا هم حریف گرانی مرغ نشده و روزانه شاهد قیمت جدید و گران شدن این کالا هستیم.

طی دو سه روز گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ از 23 هزار تومان به 37 تومان و گاها تا 40 هزار تومان بوده‌ایم و گویا این گرانی پایانی ندارد

طی دو سه روز گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ از ۲۳ هزار تومان به ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان بوده‌ایم و گویا این گرانی پایانی ندارد.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: به‌دلیل عدم تهیه گوشت قرمز بسیاری از مردم  برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید همان مرغ روی می‌آورند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

شوک گرانی

وی با اشاره به پرواز قیمت گوشت مرغ طی این روزها، مطرح می‌کند: روز گذشته به یکی از فروشگاه‌های بیرجند سری زده و خواهان خرید گوشت مرغ شدم که شوک عجیبی به ما وارد شد چراکه فروشنده قیمت هر کیلو گوشت را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد.

گرانی‌های سرسام‌آور به نوعی زندگی‌ها را فلج کرده و مردم توان خرید حداقل‌های زندگی خود را ندارند و از بی‌ثباتی قیمت‌ها و عدم نظارت مسئولان به‌شدت گلایه‌مندند

وی اضافه می‌کند: این قیمت برای بسیاری از شهروندان گران است و واقعیت این است که برخی ناچارند از تهیه مرغ چشم بپوشند و به قول مسئولان؛ چینی‌ها با یک وعده غذا سیرند! مردم انار نخورند! مرغ هم نمی‌خوریم! اکنون گرانی‌های سرسام‌آور به نوعی زندگی‌ها را فلج کرده و مردم توان خرید حداقل‌های زندگی خود را ندارند.

این شهروند بیرجندی از بی‌ثباتی قیمت‌ها و عدم نظارت مسئولان به‌شدت گلایه‌مند است و عنوان می‌کند: صبح تا عصر قیمت‌ها فرق می‌کند و هیچ نظارتی وجود ندارد، همیشه افزایش قیمت در کشور وجود داشت اما نه به این شکل، انگار مسئولان هم در خواب پاییزی به‌سر می‌برند.

مهم‌ترین اقدام مسئولان در گرانی‌ها؛ فقط وعده

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی آمده بود با بیان اینکه گرفتار مشکلاتی هستیم که نمی‌دانیم از آن رهایی می‌یابیم یا نه، بیان می‌کند: صدای خرد شدن استخوان‌های مردم زیر بار گرانی شنیده می‌شود اما مسئولان هر روز وعده می‌دهند اما در عمل هیچ‌ اتفاقی نمی‌افتد.

این شهروند بیرجندی صادرات و واردات بی‌رویه را علت بیشتر گرانی‌ها می‌داند و مطرح می‌کند: هر وقت در روزنامه‌ها و رسانه‌ها پیگیر چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ شدیم، شنیدیم که علت آن کمبود نهاده و عرضه نشدن نهاده به قیمت مصوب است، مردم تا کی باید منتظر حل این مشکل باشند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت کاذب مرغ در روزهای اخیر موجب شده که خرید مرغ را در شرایط فعلی از سبد کالای خود حذف کنم، مطرح می‌کند:گرانی پیاز، گوجه‌فرنگی، لبنیات و روغن کم بود و دلمان به همین مرغ با هورمون‌های فراوان خوش بود که این هم از سفره‌هایمان پر کشید.

سیاهه مشکلات صنعت دام و طیور

«سیدحسین خیریه» یکی از فعالان صنعت طیور خراسان‌جنوبی با بیان اینکه صنعت مرغ و طیور استان خسارت‌های زیادی را در عصر کرونا متحمل شده، گفت: در شرایط فعلی فعالان حوزه صنعت طیور استان همانند بسیاری از نقاط کشور با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند.

وی یکی از این مشکلات صنعت طیور را افزایش قیمت دان طیور ذکر کرد و افزود: بعد از گذشت ماه‌ها از طرح مشکل، واحدهای صنعت طیور همچنان با مشکل کمبود نهاده رو به رو هستند.

اگر می‌خواهیم هم گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند، باید نهاده برای تولید دان مورد نیاز مرغداری‌ها تأمین شود

این فعال صنعت طیور مطرح کرد: اگر می‌خواهیم هم گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند، باید نهاده برای تولید دان مورد نیاز مرغداری‌ها تأمین شده و از طرف دیگر جلوی واسطه‌گری‌ها گرفته شود.

خیریه اعلام کرد: متأسفانه منافع برخی در همین واسطه‌گری‌ها و دلال بازی‌ها در حوزه تأمین دان و نهاده است و شاید برای همین تاکنون این مشکل رفع نشده است.

پای حرف تولید کنندگان که می‌نشینیم از افزایش هزینه‌های تولید شاکی هستند و این موضوع را کمبود نهاده‌های دامی می‌دانند. اما این مشکلات در صورتی است که پیش از این «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی در ۱۳ مهرماه سال در پاسخ به سؤالی مبنی مشکلات تولیدکنندگان در زمینه نهاده‌های دام و طیور گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن کنجاله سویا و جو در کف سامانه بازارگاه وجود دارد که تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه بازارگاه نهاده‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند اما متأسفانه تاکنون این سامانه باز نشده و مرغداری‌ها نتوانسته‌اند نهاده‌ها مورد نیاز خود را تهیه کنند.

توضیحات «قوسی» در خصوص آشفته بازار مرغ

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در خصوص دریافت نهاده از سامانه بازارگاه، گفت: برای رفع مشکل سیستم بازارگاه و اشکالاتی که سامانه دارد، پیگیری می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با رفع نواقص سامانه بازارگاه برای تأمین نهاده‌ها، کمبود تولیدی در سطح استان نخواهیم داشت، مطرح کرد: راه‌اندازی سامانه بازارگاه با هدف تأمین به‌موقع و هدفمند نهاده‌های مورد نیاز واحدهای طیور استان راه‌اندازی شده که با حذف واسطه کمک شایان توجهی به بهبود امر تولید خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌کنیم با توجه روند طبیعی جوجه‌ریزی در شرایط فعلی، از دهم آذرماه روند تولید گوشت مرغ در استان به حالت عادی برگردد

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در مقطع زمانی ۱۰ مهرماه تا ۱۹ مهرماه در تمام کشور به‌دلیل نبود جوجه یک روزه مرغداران نتوانستند جوجه‌ریزی به اندازه نیاز داشته باشند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه روند طبیعی جوجه‌ریزی در شرایط فعلی، از دهم آذرماه روند تولید گوشت مرغ در استان به حالت عادی برگردد.

مرغ ممنوع‌الخروج شد!

حجت‌الاسلام «نسایی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی از برخورد با افرادی که نسبت به خروج مرغ زنده از استان اقدام کنند، خبر داد و در نامه ای به فرمانده انتظامی استان، دستور برخورد با این افراد را صادر کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: بر این اساس خروج مرغ زنده و کشتار روز بدون مجوز دامپزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوع و در صورت تخلف، خودروهای حامل مرغ توقیف و بار آن‌ها برای توزیع در بازار به کشتارگاه‌ها سپرده می‌شود.

«محمد اصغرزاده» مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری تاکنون ۲۰ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۶۶۰ قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده که شهرستان بیرجند بیشترین سهم را از این آمار دارد.

جوجه‌ریزی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود  یک میلیون افزایش داشته است

وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: جوجه‌ریزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود  یک میلیون افزایش داشته است.

و اما...

خراسان‌جنوبی ۸۰۰ مرغداری به ظرفیت چهار میلیون  قطعه جوجه‌ریزی در ماه دارد و سال‌هاست که تمامی مراحل تولید مرغ از جمله پرورش مرغ مادر، جوجه یک‌روزه، مرغ گوشتی، کشتارگاه و بازار مصرف در استان خراسان جنوبی تکمیل شده که نقطه قوتی برای منطقه است و با داشتن زنجیره کامل تولید گوشت مرغ، به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.

بنا به گفته مسئولان ۳۰ درصد مرغ تولیدی در استان مصرف و مرغ تولیدی مازاد بر نیاز به صورت زنده و گرم یا منجمد به استان‌های همجوار ارسال می‌شود و هم‌اکنون هم به گفته رئیس جهادکشاورزی استان در خراسان‌جنوبی علی‌رغم کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید، باز هم مازاد بر نیاز استان داریم که به سایر استان‌ها صادر می‌شود!

وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر خوب نیست و مردم برای امرار معاش خود همواره با مشکل رو‌به‌رو هستند و در کنار گلایه های گاه و بیگاه به دلیل کاهش قدرت خرید؛ خواهان ورود مدبرانه دولت در کنترل گرانی ها و ایجاد ثبات در بازار هستند.

قصه گرانی و نامتعادلی بازار مرغ یکی از قصه‌های دائمی است که همواره تکرار می‌شود و مردم همچنان در انتظار ثبات قیمت این کالای اساسی هستند اما تاکنون هیچ ترتیب اثری برای حفظ تعادل آن داده نشده و به نظر می‌رسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و همچنین رضایت مصرف‌کنندگان سبب شده تا بازار این کالای پروتئینی هر روز با تشنج قیمت همراه باشد.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول