اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفر نتانیاهو به ریاض؛ بن سلمان دست به دامن صهیونیست‌ها شد؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا به عربستان سعودی سفر و با ولی‌عهد این کشور دیدار کرد؛ دیداری که تحلیلگران آن را تلاش ولی‌عهد برای باقی ماندن در قدرت عنوان کردند.

سفر نتانیاهو به ریاض؛ بن سلمان دست به دامن صهیونیست‌ها شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری رژیم صهیونیستی دوشنبه هفته جاری از دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند که حجم بسیار بالایی از محکومیتها و واکنشهای منفی را در میان مسئولان جهان اسلام و کشورهای عربی به همراه داشت.

«میسا المصری» تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به بررسی ابعاد این سفر و اهمیت آن برای طرفین صهیونیستی و سعودی پرداخت و نوشت، ریاض با بحرانهای سیاسی داخلی و خارجی مواجه بوده و سیاستهایش در منطقه به ویژه در لبنان، یمن و علیه ایران، ترکیه و قطر شکست خورده است.

به گفته این کارشناس اردنی، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری وضعیت خوبی ندارد؛ زیرا احساس می‌کند که در برابر معارضان سعودی، چتر حمایت آمریکا را از دست داده و نگران آینده خود است. کما اینکه بایدن هم روابط خوبی با «محمد بن نایف» ولی‌عهد پیشین سعودی دارد؛ شخصی که بن سلمان، وی را به حاشیه راند و دیگر چاره‌ای ندارد جز اینکه بخواهد پیش از دستور آمریکا برای برکناری خود، از حمایت صهیونیستها بهره‌مند شود.

در این یادداشت آمده است، هدف دیگر این سفر، فروش سامانه‌های تسلیحاتی صهیونیستی به ریاض بود. کما اینکه شاید بن سلمان بر روی لابی صهیونیسم در آمریکا حساب باز کرده باشد تا بتواند به روابط با رژیم صهیونیستی رسمیت ببخشد.

بر اساس این یادداشت، توهم تهدید ایران نیز یک پوشش سیاسی است و احتمال می‌رود که بایدن به توافق هسته‌ای بازگردد. لذا بعید است که عملیات نظامی علیه ایران صورت بگیرد.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد، حملات نیروهای یمنی به سازه‌های نفتی و سایر مواضع عربستان سعودی باعث شده است که ریاض مجبور شود برای حمایت در برابر این حملات، سامانه‌های پدافندی صهیونیستی خریداری کند.

المصری همچنین درباره اهمیت این دیدار برای صهیونیستها نوشت، نتانیاهو قصد دارد از بن سلمان در درگیری داخلی این رژیم استفاده کند تا توجه به پرونده‌های قدیمی و جدید فساد وی کاهش یابد. لذا این سفر، دستاورد ویژه سیاسی برای نتانیاهو دارد تا بتواند حضور سیاسی داخلی و خارجی خود را تقویت و مسیر متفرق کردن جهان عرب را تکمیل و موضع مقابله را تکمیل کند.

در پایان این گزاش آمده است، ملت عربستان مانند سایر ملتهای اسلامی و عربی مخالف عادی‌سازی است و چه بسا شاهد هستیم که میلیونها نفر از این مردم، برای مخالفت با این مسیر سیاسی به خیابانها می‌ریزند، ولی عادی‌سازی هیچ اهمیتی برای ملت مقاوم فلسطین ندارد. این، دولتهای عربی هستند که بزرگترین بازنده خواهند بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول