اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آموزش‌ها باید تربیت را ایجاد کند/ در پیچ‌وخم زندگی خط قرآن را فراموش نکنیم

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) گفت: امروزه شاهدیم وقتی در دنیا بحث علم، تکنیک و تکنولوژی می‌شود، غرب ادعای پیشرفت دارد اما وقتی بحثی مثل کرونا پیش می‌آید فروشگاه‌ها غارت می‌شوند که در چنین مواردی مشخص می‌شود آموزش‌ها، تربیت را ایجاد نکرده است.

آموزش‌ها باید تربیت را ایجاد کند/ در پیچ‌وخم زندگی خط قرآن را فراموش نکنیم

طاهره جان‌نثاری مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری، با تبریک به مناسبت هفته بسیج، به امر آموزش اشاره کرد و گفت: در بحث آموزشی همیشه باید ببینیم نظامی که برای آموزش تعریف می‌کنیم، چه نظامی است. 

وی افزود: اگر نظام آموزش ما بخواهد موفق باشد باید افرادی چون بسیجیان را پرورش دهد تا بتواند موفقیت‌های چشمگیر را در عرصه‌های آموشی،‌ تربیتی و به خصوص پژوهشی داشته باشد. 

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) اضافه کرد: یک جامعه دینی هستیم  و با توجه به اینکه سرلوحه کارمان قرآن است، باید دید قرآن چه دستور می‌دهد؛ رسالت قرآن اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و مسؤولیت همه ما هم با توجه به تعلیمات و آموزش به قرآن مختص یک زمان نیست و افراد هرچه بیشتر منتسب به قرآن می‌شوند، مسؤولیت‌‌هایشان هم سنگین‌تر می‌شود. 

جان‌نثاری در ادامه یادآور شد: خداوند متعال در قرآن، تعلیم همه انسان‌ها را برعهده گرفته است و می‌فرماید: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ» و این را به همه انسان‌ها در همه اقشار تعلیم می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی قرآن زمان و مکان ندارد پس در همه مکان‌ها و برای همه انسان‌هاست و از قبل، بوده،‌ هست و بعد از این نیز خواهد بود؛ به طوری که دستورات، آموزش‌ها و کارکرد آن نیز کاربردی است و انسان را به اوج می‌رساند؛ بنابراین همانقدر انسان‌هایی که با قرآن مانوس هستند می‌توانند انسان‌ را بالا ببرند. 

 مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) اضافه کرد: این حرف نو و تازه‌ای نیست اما باید نخست قرآن را شناخت، آموزش گرفت و در موردش پژوهش انجام داد و نواندیشی و تبیینش کرد و می‌توان گفت این وظیفه به عهده همه ما به خصوص بسیجیان و طلاب است که هم از جهت آموزشی، پژوهشی و تربیتی واقعا به قرآن می‌پردازند.  

وی اظهار کرد: امروزه شاهدیم وقتی در دنیا بحث علم، تکنیک و تکنولوژی می‌شود، غرب ادعای پیشرفت دارد اما وقتی بحثی مثل کرونا پیش می‌آید فروشگاه‌ها غارت می‌شوند که در چنین مواردی مشخص می‌شود آموزش‌ها، تربیت را ایجاد نکرده است.

جان‌نثاری افزود: این قرآن است که با صراحت، مبارز می‌طلبد و کسی هم تا به امروز نتوانسته به مبارزه آن جواب بدهد و فردا هم نخواهد توانست. خداوند می‌فرماید «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» که وظیفه همه ما انسان‌ها را سنگین‌تر می‌کند و مخصوصاً وظیفه طلاب، بسیجیان و دانشجویان که ارتباط معنادار با قرآن را پیدا کنند که ببینند سبک زندگی مردم باید چگونه باشد. 

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) ادامه داد: امروز دنیا و مردم به دنبال آرامش می‌گردند و از آسایش‌هایی که داشتند، خسته‌ شده‌اند و امروزه با تمام آسایش‌هایی که به وجود آمده به دنبال آرامش می‌گردند.

وی اضافه کرد: همه انسان‌ها مخاطب واقعی کلام خداوند هستند و باید مسیری که انبیاء از جمله پیامبر خاتم (ص) تبیین کردند را که ارتباط میان طبیعت و معنویت و ارتباط میان ماورای طبیعت و طبیعت بود را پیدا کنند و خودشان عامل باشند و دیگران را هم دعوت به عمل کنند. 

جان‌نثاری افزود: امروز وقتی بحث کرونا مطرح می‌شود نگاه می‌کنیم چه کسانی پا به عرصه می‌گذارند؛ امروز دکترهایی داریم که پرورش یافته مکتب آموزش ‌و پرورش ما و مکتب قرآن هستند، همین امروز می‌بینیم مساجد و حسینیه‌ها پایگاهی برای کمک کردن به خدمات بهداشت و درمان می‌شوند که این الگو باید در همه جا ایجاد شود. 

وی با اشاره به روزهای دفاع مقدس و حضور بسیجیان در جبهه، خاطرنشان کرد: ما امروز جوانان فلسطین، لبنان و یمن را می‌بینیم که پیروز شدند و این از آموزش‌هایی است که مکتب دین به افراد داد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) با بیان اینکه امروز نگاه می‌کنیم آزادی که مطرح می‌شود از وجود همین مذهب، دین و قرآن ما هست، گفت: امروز همه یاد گرفتند که در تمام عرصه‌ها بگویند آب، خاک، قدرت که اینها برای فردی که اهل دین باشد، ارزش ندارد و یک چیز ارزش دارد که آن رسالت الهی و انسانی است.

وی با تأکید بر اینکه باید هر کاری را از دید الهی شروع کنیم، افزود: قرآن می‌گوید «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى» و تعلیم یافته مکتب قرآن هم می‌گوید فاو را و خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ اگر ما اینگونه پرورش دادیم باید بدانیم که مملکت موفقی داریم. 

جان‌نثاری ادامه داد: یاد گرفتیم حتی اگر به ظاهر هم شکست بخوریم، بگوییم به وظیفه‌مان عمل کردیم و این برای جوانان امروز که رو به ناامیدی و افسردگی می‌روند واقعا باید آموزش داده شود؛ یاد گرفتیم در پیچ‌وخم زندگی خط قرآن را فراموش نکنیم.

وی اضافه کرد: امروز هم نگاه می‌کنیم هر جا مسأله‌ سختی مانند سیل، زلزله، امنیت و بهداشت هست که اصولا افراد وارد نمی‌شوند و خیلی از افراد هم در خانه‌هایشان نشسته‌اند اما بچه‌های اهل دین، مکتب قرآن و ایران اسلامی ما در هر لباسی برای امنیت و بهداشت کشورمان زحمت می‌کشند. 

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: باید یاد بگیریم اهل محاظفه‌کاری نباشیم، آموزش و پرورش باید این مفاهیم والا را آموزش بدهد و الحمدلله در حوزه‌ها و بسیج، این کار انجام می‌شود. دانشگاه، نیروهای خوب و متعهد پرورش می‌دهد که به نظر می‌رسد به هیچ چیزی وابستگی ندارند و محافظه‌کاری نمی‌کنند و مطالبه‌گری‌‌هایشان هم در عرصه اخلاق است و هم در عرصه اینکه حق مظلوم گرفته شود. 

جان‌نثاری گفت: شاید اگر هر جا برای اصل نظام اسلامی، قانون اساسی، مرز و بوم و وطن‌مان خطری پیش بیاید، آموزش‌و‌پرورش باید این قدرت و تربیت را داشته باشد که این افراد را حافظ جان، مال و ناموس نظام و وطن قرار دهد و یاد بگیریم برای اینکه به میدان بیاییم حرفی از خودمان نزنیم، حرف از حقوق دیگران بزنیم و این دلواپسی خودمان را به دلواپسی برای ارزش‌هایی که باید به دیگران به ارمغان بدهیم، تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول