اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بسیجی مخترع؛ مفهوم بسیج را داخل خانه آموختم + عکس و فیلم

از کودکی عادت داشتم وسایل الکترونیکی به‌خصوص ماشین کنترلی را باز کنم و دل و روده‌اش را به بیرون بکشم، ببینم از چه اجزایی تشکیل شدند این کار برام جذابیت داشت، والدینم چیزی نمی‌گفتند ...

بسیجی مخترع؛ مفهوم بسیج را داخل خانه آموختم + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج|هفته بسیج فرصتی برای معرفی بهتر نیروهای مخلص خدا است کسانی که هدف متعالیشان پیشرفت انقلاب بزرگ اسلامی است و در این مسیر گام برمی‌دارند.

بسیجیان همواره در روزهای سخت در صحنه حاضر بودند، جالب است؛ دیروز تصاویر اعزام سربازان بسیجی در راه مرزهای کشور برای جنگ با دشمن و امروز تصاویر بسیجیان را در بین برترین‌ها می‌بینیم، جنگ چه سخت باشد و چه نرم جنگ است! مهم مقابله است که در این بحث بسیجیان خوش درخشیدند.

قرار گرفتن در هفته بسیج بهانه‌ای شد که به سراغ یک بسیجی نوجوان که موفقیت‌های زیادی کسب کرده است برویم، این بسیجی موفقیت‌های زیادی را به‌دست آورده که آن را مرهون حمایت‌های پدرش و بسیج می‌داند.

*دل و روده ماشین کنترلی را بیرون می‌کشیدم

محمد مهدی اقراری ۲۰ ساله ساکن شهرستان بابل دانشجوی رشته تاسیسات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بابل، عضو بنیاد علم و فناوری بسیج، که تاکنون موفق به ثبت اختراع دستگاه پرینتر سه بعدی و پرنده هلی شات شده است، از علل موفقیتش در این سن و سال گفته و بیان می‌کند؛ از کودکی عادت داشتم وسایل الکترونیکی به‌خصوص ماشین کنترلی را باز کنم و دل و روده‌اش را به بیرون بکشم، ببینم از چه اجزایی تشکیل شدند این کار برام جذابیت داشت، والدینم چیزی نمی‌گفتند ...

پدرم استاد دانشگاه بابل و دبیر هنرستان صنعتی شریف است، وی با حوصله به سوالات مختلف من پاسخ می‌داد، پدر و مادرم فهمیده بودند که من سرم برای ابداع و اختراع یک وسیله نو درد می‌کند، از این رو با وجود اینکه معدلم ۲۰ بود و به‌راحتی می‌توانستم رشته پزشکی پذیرفته شوم با ورود من به هنرستان فنی و حرفه‌ای موافقت کردند.

*اختراع پرینتر سه بعدی با دقت ۳۰۰ میکرونی

وی اضافه می‌کند؛ با ورودم در عرصه عمل با علاقه شروع به کار کردم، در ذهنم خلاقیت را می‌پروراندم با خودم گفتم بابد چیزی را می‌خواهم تولید کنم، بلاخره پس از یک ماه بی خوابی توانستم پرینتر سه بعدی را با دقت ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکرون تولید کنم که با مدل خارجی کاملا متفاوت بوده و برتری دارد.

زمانی که از اختراعم رونمایی کردم خودم هم باورم نمی‌شد؛ دستگاه پرینتر سه بعدی SLS از دستگاه‌هایی است که به وسیله ماده اولیه پودری شکل به ساخت قطعه می‌پردازد، از این رو پودر پایه است که در تاسیسات کاربرد دارد.

*ثبت اولین اختراع

اقراری یادآور می‌شود؛ اولین ثبت این سیستم را هاوررینگ " هوانا" انجام دادم، این پرینتر از قابلیت به‌خصوصی برخوردار است و توانست نمونه‌های خارجی را کنار بزند، این پرینتر شبیه CNC است تولید انبوه انجام ندادم مختص خودم است، پس از اختراع در بنیاد علم و فناوری بسیج مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفتم.

*جریان اختراع دستگاه منحصر به فرد هلی شات

پس از این اختراع به سراغ کار دومم رفتم، تولید "پرنده هلی‌شات" از دو کلمه هلی به معنای هلیکوپتر و شات به معنای عکاسی و تصویربرداری که به نوع جدیدی از تصویر‌برداری هوایی و از نگاهی نوین هلی شات گفته می‌شود.

* درباره هلی‌شات تولیدی

این مخترع بسیجی ادامه می‌دهد؛ در نمونه خارجی حرکت این سیستم بر روی آب امکان‌پذیر است، در حالی که در اختراع من حرکت بر روی خاک و زیر سطح آب ممکن شد، مهم‌تر اینکه این سیستم نیاز به باند پرواز نداشته و حالت دفاعی نیز دارد، این دستگاه در سطح بین‌المللی حدود ۶ سال ساخته شد که نیاز به سکوی پرتاب داشت ولی من نسل ۳ هلی‌شات را در سال ۹۷ اختراع کردم.

پس آن شرکت "گروه جهان تهویه مطبوع اقراری" را به همت پدرم که مهندس تاسیسات است تاسیس کردیم، من هم تحصیل می‌کنم و هم در حال آموزش برای سایران و هم در حال کار در شرکت در مباحث تاسیساتی، سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی مرکزی که مختص شهرک‌ها و ساختمان‌های خیلی بزرگ و  پروژه‌های بزرگ نوین است، هستم.

*مفهوم بسیج را در کنار خانواده آموختم

وی می‌گوید؛ در این مسیر مدیون همکاری و همراهی پدر و مادرم هستم، همراهی خانواده مهم است، خوشحالم که وارد رشته مکانیک سیالات شده و ۱۰  سال زودتر از دیگران پیشرفت خودم در کار را مشاهده کردم، استعداد و ژن نقش موثری در پیشرفت دارد، ولی حمایت خانواده و بسیج شدن ضروری است.

بنیاد علم و فناوری بسیج همواره از من و امثال من حمایت کرده، و بسیجیان را به این کار تشویق می‌کند خودم هم خرسندم که بتوانم به جوانان دیگر کمک کنم، امروز ما در سیستم‌های صنعتی ضعف داریم که می‌توانیم با روی هم گذاشتن فکر و بسیج شدن موفق‌تر عمل کنید.

* خواهرم انگیزه‌اش را از من می‌گیرد

اقراری با اشاره به اینکه خواهر کوچکترم هم انگیزه‌اش را از من می‌گیرد، ادامه می‌دهد؛ حس می‌کنم خواهرم در ذهنش به تولید فکر می‌کند روزی در حال درست کردن جامدادی دیدمش به او گفتم حالا که داری زحمت می‌کشی سعی کن بر رویش نقشی از قهرمان فیلم یا برنامه کودک بزنی که مردم می‌شناسند با این کار برایش طرفدار جذب کرده‌ای! تولید مهم است ولی باید ریزبینانه دقت امواج بازار را بررسی کنیم.

اگر دیدگاه جوانان به زور باشد و صبر و مقاومت را افزایش بدهند بسیاری از موانع پیشرفت از سر راه کنار می‌رود متاسفانه در هنگام تدریس متوجه صبر پایین جوانان هستم در این مسیر سعی می‌کنم وقت بیشتری برای مشاوره بگذارم، باید تمرین فکر کنیم. 

*ما می‌توانیم بازارمان را غنی کنیم

این مخترع بابلی بیان می‌کند؛ بازار را ببینند پمپ گارانتی دستگاهی درون سیستم تهویه که در محیط مرطوب آب را جذب می‌کند  وجود ندارد، با کمی تحقیق توانستم خودم این وسیله را به قیمت نصب بازار تولید کنم،که به‌صورت اتوماتیک آب را جذب و تهویه می‌کند، تاکنون چندین نمونه را به بازار تزریق کرده و به فروش رساندم، اختراعات دیگری دارم که در آینده رونمایی خواهم کرد، این مسیر ادامه دارد..... 

آقای اقراری از نخبگان و مخترعان بسیجی استان و کشور است که در سن ۲۰ سالگی توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند، وی باور دارد که یک ایرانی بسیجی می‌تواند موفق‌تر از خارجی‌ها عمل کرده و پرچم کشور و انقلاب را بالا ببرد.

به گزارش فارس؛ در استان مازندران نیز همواره نوجوانان در پایگاه بسیج محله فعالیت داشته و در ادامه در دوران دانشجویی و سپس در صحنه‌های مختلف اجتماعی پرچم بسیج را بالا بردند، نکته مهم اینکه بسیجیان همواره مراقب یکدیگر بوده و از هم حمایت می‌کنند.

 

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول