اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

«نارین قلعه» جاجرم در انتظار احیا

نارین قلعه جاجرم یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته و مرمت قابل توجهی در آن دیده نمی شود و در انتظار احیاست.

«نارین قلعه» جاجرم در انتظار احیا

به گزارش خبرنگار فارس از جاجرم قدمت نارین قلعه جاجرم به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و تا زمان حکومت قاجار مسکونی بوده و در طول تاریخ ۲ هزارساله جاجرم تاکنون وجود داشته و در سال‌های ۸۵، ۸۶ ثبت ملی شده و برای احیا با کمبود اعتبار مواجه است. طرح مرمت این بنا از سال ۱۳۹۷-۱۳۹۸ آغاز شد که در حال حاضر برای تکمیل نیازمند اعتبار ۱ میلیارد تومانی است. اگر این بنا احیا شود، می‌تواند در جذب گردشگر و معرفی شهرستان تأثیرگذار باشد ولی هم‌اکنون به تپه خاکی شبیه است و حتی برای مردم نیز ملموس نیست و شناختی از آن ندارند.

ناشناخته ماندن اثر

آن‌طور که «رجبی» یکی از شهروندان  جاجرمی می‌گوید، بنای نارین قلعه مورد بی‌توجهی قرارگرفته  و سال‌هاست که  به حال خود رهاشده است.

وی ادامه می‌دهد: در شهرستان جاجرم آثار تاریخی متعددی وجود دارد که نارین قلعه نیز یکی از همین آثار بوده و در حال حاضر به تپه‌ای خاکی تبدیل‌شده است.

صادقی دیگر شهروند جاجرمی نیز می‌گوید: با توجه به وجود آثار متعدد تاریخی در شهرجاجرم اما شناخت کافی از این آثار نداریم زیرا به طور کامل معرفی نشده و  نبود زیر ساخت‌های گردشگری  و مرمت نشدن آثار تاریخی این شهرستان از دیگر معضلات در بخش گردشگری است.

شهروند دیگری نیز به تبدیل‌شدن نارین قلعه به تپه‌ای خاکی اشاره می‌کند و می‌گوید؛ نارین قلعه  بنایی است که سال‌ها بدون مرمت رهاشده و مسئولین تنها دلیل آن را نبود اعتبار اعلام می‌کنند که با گذشت هر سال این آثار بیشتر مورد تخریب قرار می‌گیرند.

 

«رحیمی» می‌گوید: جاجرم بناها و آثار تاریخی با قدمت بالایی ازجمله نارین قلعه دارد اما به دلیل مرمت نشدن، گردشگری نیز جذب نخواهد شد.

به گفته «محمد» یکی دیگر از ساکنان جاجرم، این بنا لازم است از وضعیت کنونی خارج و مرمت شود و هم‌اینک بخش کمی از بنا بازسازی‌شده اما بیشترین بخش آن به تپه خاکی شبیه است.

«رضایی» شهروند دیگری هم، معرفی هر چه‌بهتر نارین قلعه به‌عنوان بنای تاریخی و فاخر شهرستان را در توسعه گردشگری و رونق اقتصاد جاجرم مؤثر می‌داند.

دیگر شهروند جاجرمی هم تصریح می‌کند: این بنا  در مرکز بافت تاریخی این شهرستان واقع‌شده است و ارزش گردشگری بالایی دارد اما متأسفانه به حال خود رهاشده و تنها بخش کوچکی از بنا مرمت‌شده است.

پدرام ادامه می‌دهد: یک اثر تاریخی زمانی به مردم شناسانده و آگاهی لازم داده می‌شود که مرمت و احیا شود اما درزمینه مرمت آثار تاریخی در این شهرستان ضعیف عمل شده و نارین  قلعه نیز از معدود قلعه‌های تاریخی استان  محسوب می‌شود که مرمت مشهودی ندارد.

مرمت نارین قلعه، نیازمند اعتبار

در همین ارتباط مسئول میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جاجرم می‌گوید: آغاز طرح مرمت نارین قلعه از سال ۱۳۹۷-۱۳۹۸ آغاز شد و اعتبار مصرف‌شده در این بنا تاکنون ۷۰ میلیون تومان  از اعتبارات ملی بوده است.

محمد پور می‌افزاید: میزان پیشرفت فیزیکی این بنا در حال حاضر ۲۰ درصد است و برای تکمیل مرمت نیازمند 1 میلیارد تومان اعتبار است.

گزارش: فاطمه معینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول