اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 10 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ معاملات بورس و فرابورس 27.8 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز هفته با افزایش 10 هزار و 57 واحد روبرو شد.

رشد 10 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ معاملات بورس و فرابورس 27.8 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گرچه از ابتدای بازگشایی در ساعات اولیه با کاهش حدود 15 هزار واحد روبرو شد، اما روند رو به رشد از میانه ساعات معاملاتی بازار شروع شد، این نشان می‌دهد اشخاص حقوقی و افراد حرفه‌ای در صدد جمع‌آوری سهام ارزنده از بازار هستند، به گونه‌ای که در پایان وقت  معاملات ارزش معاملات بورس و فرابورس به 28 هزار میلیارد تومان رسید و امروز شاخص کل بورس با افزایش 10 هزار و 57 واحد به رقم یک میلیون و 367 هزار و 166 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با افزایش 4551 واحد به رقم 395 هزار و 128 واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 353 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 15.4 میلیارد سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 1.7 میلیون نوبت معامله و به ارزش 15 هزار و 623 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 12 هزا رو 464 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، امروز معامله‌گران بیش از 28 هزار و 87 میلیارد تومان داد و ستد کردند و این رقم نشان می‌دهد، معاملات بورس به سطح قابل قبول و به دوران رونق بورس در حدود 4 ماه قبل برگشته است و این تائیدی بر این ادعاست که بسیاری از سهام موجود بازار با اصلاحات صورت گرفته ارزنده شده و اکنون وقت خرید سهام ارزنده است.

در عین حال توصیه می‌شود سهامداران حقیقی حتماً قبل از خرید سهام از افراد متخصص و امین مشورت بگیرند و یا خودشان اوضاع شرکت‌ها را مطالعه و تحقیق کنند و بعد تصمیم بگیرند تا دچار زیان نشوند.

با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم امروز همه شاخص‌ها سبز بودند که حکایت از رشد شاخص‌ها دارد به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 74 صدم درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.17 درصد رشد کرده است. شاخص آزاد شناور یک درصد، شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد و شاخص بازار دوم بورس 21 صدم درصد نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

امروز نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، بانک تجارت، فولاد خوزستان، به ترتیب بیشتری اثر افزایشی را در رشد شاخص کل را داشتند و برعکس نماد شستا، با کاهش 2615 واحد در شاخص کل بورس بیشترین اثر منفی را داشته است.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت،‌ سایپا، ملی مس ایران ، پالایش نفت بندرعباس بودند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 252 واحد به رقم 16 هزار و 951 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 153 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 671 هزار نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 464 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، آریاساسول، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان و صنعتی مینو به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و در طرف دیگر بانک دی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه گذاری سپهر صادرات، انرژی برق پیوند گستر پارس، بانک دی، لاستیک یزد، پتروشیمی ارومیه، سرمایه‌گذاری پویا و توسعه مسیر برق گیلان بودند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری در بازار بورس همواره همراه با ریسک و سود و زیان است، بنابراین سرمایه‌گذاران قبل از خرید و فروش سهام، ابتدا مطالعه، تحلیل و تحقیق کنند و یا از افراد متخصص و مورد اعتماد مشورت بگیرند و یا این که روش سهامداری غیرمستقیم یعنی خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در بازار حضور پیدا کنند تا ریسک آنها کاهش یابد.

از طرفی اصل اولیه سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب پرتفوی مناسب است به این معنا که باید سهام شرکت‌های مختلف و صنایع مختلف خریداری شود تا بازدهی بیشتر و ریسک کمتر شود. در عین حال نباید فراموش کرد که حضور در بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار همراه با ریسک و سود و زیان است. 

در عین حال باید توجه داشت سرمایه گذاری در بازار سرمایه از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر مانند ملک، مسکن، دلار و  حتی طلا بازدهی بیشتری در بلندمدت دارد و اگر دولت به گونه‌ای برنامه ریزی کند که سرمایه‌های مردم به جای تقاضا برای ملک که باعث تغییر کاربری زمین‌ها می‌شود، در بورس انجام شود تا به تولید کشور کمک شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول