اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حریم ۴ اثر تاریخی استان مرکزی تعیین شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تعیین حریم و ضوابط حفاظتی ۴ اثر تاریخی شاخص استان مرکزی از ابتدای سال جاری در عملیات ثبت آثار تاریخی استان مرکزی خبر داد.

حریم ۴ اثر تاریخی استان مرکزی تعیین شد

مصطفی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: از ابتدای امسال موفق شدیم ۴ اثر شاخص تاریخی استان را در شورای عالی، ثبت و در حریم‌های وزارت میراث فرهنگی کشور به ثبت برسانیم.

وی افزود: این بناها عبارت‌اند از پارک امیر حشمت(ارگ میشیجان) در خمین، امامزاده عبدالله میشیجان در خمین، مسجد سیدها در اراک، کاروانسرای ورده در زرندیه؛ که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها انجام یافته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: با این اقدام جمعاً ۵۵ اثر تاریخی استان مرکزی که تاکنون فاقد حریم مصوب بوده‌اند، ثبت حریم شده‌اند.

مرزبان اظهار کرد: متأسفانه ریشه بسیاری از تعرضات غیرقانونی به آثار تاریخی در گذشته به دلیل عدم تعیین حریم مصوب مجموعه‌ها و بناهای تاریخی بوده است، لذا با این کار اقدامی بزرگ و اساسی در راستای حفاظت از آثار تاریخی استان صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تعیین حریم آثار تاریخی عنوان کرد: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی، پس از ثبت یک اثر موضوع تعیین عرصه و حریم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مانع قانونی و لازم‌الاجرا برای جلوگیری از تعرض به حریم منظری و حفاظتی آثار در محیط‌های شهری و روستایی خواهد بود.

به گفته وی استان مرکزی دارای بیش از ۲ هزار بنا و اثر تاریخی است که ۸۹۳ مورد آن به ثبت ملی و یک اثر آن به نام قنات ابراهیم‌آباد به ثبت جهانی رسیده است.

مرکز جامع اطلاع‌رسانی گردشگری در اراک راه‌اندازی شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی همچنین با اشاره به مرکز جامع اطلاع‌رسانی گردشگری بیان کرد: این مرکز در محل عمارت تاریخی و ثبتی موسوم به منزل قنبری در مجموعه بازار تاریخی اراک جانمایی شد.

مرزبان ادامه داد: این مرکز با هدف معرفی و اطلاع‌رسانی مناطق گردشگری و اقامتی معرفی اماکن تاریخی و اقامتگاه‌های بومگردی و به‌ویژه با محوریت معرفی بازار تاریخی اراک راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در این مرکز بروشورهای گردشگری، کتابچه معرفی جاذبه‌های گردشگری و نقشه راهنمای گردشگری استان توزیع می‌شود و راهنمایی‌های لازم برای رفاه حال گردشگران به آنها ارائه می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: همچنین در این مرکز اطلاعات مکان‌ها و تورهای گردشگری و بناهای تاریخی و اماکن اقامتی و استیجاری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

مرزبان یادآور شد: مرکز جامع اطلاع‌رسانی گردشگری اراک از اول آذرماه سال جاری همه‌روزه آماده خدمت‌رسانی به گردشگران است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول