اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ناگفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کرونا/از واکنش به موش آزمایشگاهی شدن بیماران تا دارو کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مباحثی مانند موش آزمایشگاهی شدن بیماران مطرح نیست، اگر بدانیم داروهای مورد استفاده برای بهبود مبتلایان به کرونا عوارض دارند، حتما استفاده از آن را قطع می‌کنیم.

ناگفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز  از کرونا/از واکنش به  موش آزمایشگاهی شدن بیماران تا دارو کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی اظهار داشت: علم دنیا در رابطه با بیماری کرونا و نحوه‌ رفتار کردن با آن تکمیل‌تر می‌شود، فاز اول بیماری کووید ۱۹ شامل علائمی مانند تب، درد عضلانی و سرفه بوده و برای بهبود این علایم از داروهای ضدویروس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی‌ گفت: بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت در دو روز قبل، ما جزو استان‌هایی که بیشترین شدت بروز و تعداد فوتی‌ها را نسبت به جمعیت داشتند نبودیم.

صومی به وضعیت فعلی آذربایجان‌شرقی اشاره و تصریح کرد: احتمالا به خاطر محدودیت‌های ۱۵ آبان‌ماه تا پایان آبان‌ماه در شهرهای هشدار و قرمز و همکاری مجموعه‌ شهروندان در مقایسه با یک هفته قبل که هر روز یک‌هزار و 500 بستری بر روی تخت‌های بیمارستانی داشتیم، تعداد بستری‌ها حداقل ۱۰ درصد کاهش یافته است و به یک‌هزار و 350 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: کاهش تعداد فوتی‌ها هر چند دو هفته بعد خودش را نشان می‌دهد اما دو هفته قبل ۲۱ نفر بود و الان به صورت جدی پایین آمده است؛ نتایج محدودیت‌های آذر ماه هم دو هفته بعد دیده می‌شود.

وی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها بر نحوه‌ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان داشت: هر اداره‌ای که در آن مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود، چه در حوزه‌ بهداشت و چه بانک یا هر جای دیگر نباید اجازه‌ فعالیت داشته باشند، اگر قرار باشد تخم‌مرغ پیدا نشود و مردم در صف بایستند، نمی‌شود؛ هیچ صفی نباید در استان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: هیچ دارویی فعلا در دنیا برای درمان کووید ۱۹  تولید نشده است، دارویی مانند رمدسیویر برای  کووید ۱۹ تولید نشده اما استفاده از آن در بیماری‌های ویروسی مشابه نشان داده که عارضه‌ جانبی ندارد و ضرر داشتن آن اثبات نشده است.

وی، داروهای فاویپیراویر  و رمدسیویر را دو داروی مورد استفاده در درمان بیماران مبتلا به کرونا در فاز اول عنوان کرد و متذکر شد: داروی اولی وارداتی بوده و دومی با تامین مواد اولیه‌ در ایران تولید می‌شود اما تاثیر صد در صدی هیچ‌کدام اثبات نشده است، ولی شواهدی وجود دارد که جواب داده‌اند؛ رمدسیویر مدت بستری را کاهش می‌دهد، اما اگر بدانیم ضرر دارد، به هیچ عنوان امکان ندارد از آن دارو استفاده کنیم.

دکتر صومی ادامه داد : هر چند نتایج مثبتی از هر دو گرفته‌ایم، توصیه می‌کنیم از رمدیسویر در افراد ‌کمتری استفاده شود. در فاز دوم یا درگیری ریوی از کورتون‌ها مانند دگزامتازون و مشتقات آن که جزو بهترین‌ها در این مورد هستند، زیر نظر پزشک استفاده می‌شود که قطعا در مراحل آبشار التهابی روند را مهار می‌کند.

وی در ادامه رد یا تائید نظریه‌های طب سنتی و طب ملی را در بهبود کرونا، منوط به اجرای پیشنهادات در قالب طرح تحقیقاتی دانست و خاطرنشان کرد: شواهد باید نشان دهد که این دارو در فرد موثر است یا نه. طرح‌های تحقیقاتی اول باید در فاز حیوانی اجرا شوند، با توجه به سختی مبتلا کردن حیوان به کرونا و وارد کردن ویروس به بدن حیوان، دانشگاه‌های کمتری زیر بار این کار رفته‌اند و سپس فاز انسانی اجرا می‌شود و در این مرحله باید بدانیم این دارو هیچ عارضه‌ای ندارد که فعلا در مورد هیچ دارویی خودش را نشان نداده است.

وی اذعان داشت: مثلا نظریه‌ای مبنی بر تاثیر داروی مورد استفاده در درمان هپاتیت B و هپاتیت C به دلیل شباهت ویروس‌ها، باید در اول در قالب طرحی نوشته شده و بعدا" گروهی ارزیابی شوند.

صومی تاکید کرد: مباحثی مانند موش آزمایشگاهی شدن بیماران، مطرح نیست، اگر بدانیم داروهای مورد استفاده برای بهبود مبتلایان به کرونا عوارض دارند، حتما استفاده از آن را قطع می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین در خصوص آغاز طرح اجرایی "حاج قاسم سلیمانی " گفت: این طرح محله‌محور و خانه‌محور بوده وبه صورت مشترک از سوی وزارت بهداشت، درمان و سازمان بسیج برای مقابله با بیماری کرونا در آذربایجان‌شرقی اجرا می شود.

 صومی با بیان اینکه هدف اصلی این  طرح مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا می باشد، افزود: این طرح با محوریت حوزه سلامت و با مشارکت افراد علاقمند و آموزش دیده در استان آذربایجان‌شرقی آغاز گردیده که این افراد زیر نظر پزشک مربوطه، همکاران سلامت را یاری خواهند کرد.

وی همچنین اظهار داشت: تشدید نظارت بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از اهداف این طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: هر نوع محدودیتی در شرایط فعلی نتیجه خوبی خواهد داشت به شرطی که همه افراد جامعه تمام پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی را رعایت کنند.

صومی ضمن قدردانی از همکاری همه مردم در اجرای محدودیت‌های کرونایی، خاطرنشان کرد: انتظار نداشتم مردم فهیم به این اندازه همراهی کنند، به‌عنوان فردی که ۹ ماه به‌طور مستقیم با کرونا درگیر بوده است، قدردانی می‌کنم و فردی که محدودیت‌ها را راعایت کرده و کرکره مغازه‌اش را پایین می‌کشد، مانند کسی است که با کرونا مبارزه می‌کند و در این خصوص اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مردم همراهی و همکاری لازم را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول