اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

متوقف بودن پروژه پارک آبی صدرا تا اطلاع ثانوی

طی ماه‌های اخیر، مجدداً پیگیری‌های مستمری از سوی شرکت تعاونی پارک آبی جهت دریافت سند مالکیت زمین موصوف صورت گرفته و شرکت عمران صدرا هم انتقال سند را منوط به اجرای پروژه به‌ویژه در بخش مربوط به ورزش‌های آبی نموده است که هنوز با شرکت تعاونی پارک آبی به جمع‌بندی و توافق نرسیده و پروژه کماکان متوقف است.

متوقف بودن پروژه پارک آبی صدرا تا اطلاع ثانوی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چندی پیش بود که سوژه دیگری از سوی شهروندان صدرا در سامانه فارس من خبرگزاری فارس به ثبت رسید؛ که در آن از به اتمام نرسیدن پارک آبی صدرا پس از گذشت چندین سال از شروع آن، انتقاد شده بود.

شرکت عمران شهر جدید صدرا در خصوص کمپین «لزوم پیگیری پارک آبی شهر صدرا »گردش پرونده نحوه مکان یابی و واگذاری ۱۳ هکتار زمین از طرف شرکت عمران شهر جدید صدرا به شرکت تعاونی مجتمع گردشگری پارک آبی این شهر را به خبرنگار فارس ارائه داد، که به شرح زیر است.

مطابق قرارداد مشارکت منعقده مورخ ۲۴/۱۰/۸۲ ، محدوده‌ای به وسعت شش هکتار با کاربری پارک جنگلی در محدوده قانونی صدرا (و در محل فعلی پروژه پارک آبی) به‌منظور ایجاد نهالستان و تولید نهال، در اختیار شرکتی به نام "شرکت تعاونی نهضت سبز"  قرار داده شده بود.

شرکت مذکور (که سهامداران آن از کارمندان اداره منابع طبیعی استان فارس بودند)، انجام عملیات نقشه‌برداری از اراضی حریم شهر جدید صدرا (اعم از ملی و مستثنیات) را بر عهده داشت که بر اساس نقشه‌های تهیه‌شده توسط آن شرکت، اداره منابع طبیعی شهرستان شیراز، نسبت به تحویل و تحول اراضی منابع ملی مابین آن اداره و شرکت عمران صدرا اقدام نمود. مطابق مفاد قرارداد مشارکت فوق‌الذکر، بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان انعقاد قرارداد، طرفین (شرکت عمران صدرا و شرکت تعاونی نهضت سبز) به‌صورت بالمناصفه مالک عرصه و اعیانی مستحدثات بناشده در داخل ۶ هکتار می‌گردیدند.

  ۱-  در سال ۱۳۸۶ و پس از انجام بخشی از تعهدات آن شرکت بابت احداث گلخانه و تولید نهال، شرکت نهضت سبز پیشنهاد می‌نماید تا بخشی از زمین ۶ هکتاری موضوع مشارکت، به مجموعه توریستی تبدیل گردد که مطابق مصوبه هیئت‌مدیره وقت شرکت عمران صدرا ، مقرر می‌گردد شرکت مزبور نسبت به انجام کلیه تعهدات مربوط به تولید نهال‌های پیش‌بینی‌شده از بدو انعقاد قرارداد تا آن زمان اقدام نموده و همچنین گلخانه‌های احداثی را جهت تولید گیاهان زینتی حفظ و نهایتاً طرح سایت پلان پیشنهادی خود را به‌منظور ایجاد مجموعه گردشگری به شرکت عمران ارائه نماید.

بر همین اساس شرکت نهضت سبز اقدام به ارائه طرح پیشنهادی مجموعه تفریحی با محوریت پارک آبی می‌نماید که فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده قابل‌اجرا در آن مجموعه شامل: ۷.۶۵ هکتار زمین جهت ایجاد فضاهای تفریحی ورزشی– ۳۵۰۰ مترمربع زمین برای فضاهای اداری– یک هکتار زمین برای ایجاد فضاهای خدماتی و تجاری– ۲ هکتار جهت مکان‌های اقامتی و ۲ هکتار جهت پارکینگ، جمعاً به میزان ۱۳ هکتار به شرکت عمران ارائه می‌گردد. 

۱۳ هکتار به شرکت نهضت سبز جهت احداث پارک آبی با شرایط پرداخت به‌صورت ۳۰درصد نقد و مابقی اقساط سه‌ساله (پس از محاسبه و اعمال کارمزد اقساط) با مبلغ ۱۸ میلیارد ریال موافقت و قرارداد واگذاری زمین مورخ ۳/۶/۸۷ منعقد می‌گردد. 

بعد از انعقاد قرارداد نام شرکت تعاونی نهضت سبز فارس  به شرکت تعاونی پارک آبی صدرا تغییریافته است که بر همین اساس قرارداد واگذاری زمین ۱۳ هکتاری بانام جدید آن شرکت ، شرکت تعاونی مجتمع تفریحی پارک آبی صدرا منعقد گردیده است.

  ۲-  نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است این است که در زمان انعقاد قرارداد واگذاری زمین ۱۳ هکتار، کاربری زمین اختصاص‌یافته ، پارک جنگلی بوده و شرکت عمران بعد از انعقاد قرارداد واگذاری، موضوع تغییر کاربری زمین را در جلسه مورخ ۲/۷/۸۷ در کمیته فنی گروه ماده ۵ مطرح و در جلسه مورخ ۱۱/۱۰/۸۷ گروه ماده ۵ سازمان مسکن و شهرسازی فارس با انجام تغییر کاربری زمین موافقت و طی بند ۸ مصوبه مذکور مقرر می‌گردد بابت ۲۵ هزار مترمربع زیربنای فضای تجاری، نظر دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای این منظور اخذ گردد. که بعد از گذشت حدود ۲ سال ، به استناد نامه مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه وزارت راه و شهرسازی و با اشاره به مجوز صادره توسط هیئت دولت مورخ ۴/۳/۸۸ در رابطه با صدور موافقت‌نامه تأسیس منطقه نمونه گردشگری توسط شرکت تعاونی مجتمع تفریحی پارک آبی صدرا،  بلامانع بودن بند ۸ مصوبه گروه ماده ۵ بابت فضاهای تجاری اعلام می‌گردد.

لازم به ذکر است در متن شروط مصوبه گروه ماده ۵ (مورخ ۱۱/۱۰/۸۷) به تعهد سرمایه‌گذار جهت اجرای تقاطع غیرهمسطح از سمت پارک آبی به‌طرف صدرا  و اجرای پل یا زیرگذر عابر پیاده جهت دسترسی به طرفین بلوار خلیج‌فارس (بلوار ورودی به شهر صدرا) قبل از بهره‌برداری از مجموعه اشاره شده است که تاکنون هیچ‌کدام اجرا نگردیده است. 

۳-  شایان‌ذکر است تغییر اسامی سهامدارن شرکت تعاونی مجتمع تفریحی پارک آبی به سهامدار جدید در مورخ ۲۴/۵/۱۳۹۱ انجام‌گرفته و به‌ظاهر تغییری در نام طرف قرارداد شرکت عمران صدرا در قرارداد واگذاری ( که طبق ماده ۹ قرارداد منوط به تائید شرکت عمران بوده است) صورت نگرفته است.

۴-  شرکت تعاونی پارک آبی با اخذ سه پروانه ساختمانی جهت احداث ساختمان‌های فست فود – باربیکیو  و رستوران و اخذ پایانکارهای مربوطه، با ادعای اجرای فاز یک مجتمع پارک آبی، درخواست انتقال سند مالکیت کل ۱۳ هکتار را دارد.

۵-  لازم به ذکر است شرکت تعاونی مجتمع تفریحی پارک آبی صدرا در تاریخ ۲۱/۱۱/۹۷ طی دادخواستی به ظرفیت شرکت عمران صدرا، تقاضای الزام شرکت عمران صدرا جهت تنظیم سند رسمی و اثبات مالکیت بر زمین ۱۳ هکتاری موضوع قرارداد فی‌مابین را مطرح نموده است که دعوی آن شرکت در شعبه ۱۶ دادگاه عمومی حقوقی شیراز مردود و در دادگاه شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان مورخ ۳/۷/۹۹ ، رأی بدوی مورد تائید قرار گرفت.

۶-  در طی ماه‌های اخیر، مجدداً پیگیری‌های مستمری از سوی شرکت تعاونی پارک آبی جهت دریافت سند مالکیت زمین موصوف صورت گرفته است و شرکت عمران صدرا هم انتقال سند را منوط به اجرای پروژه به‌ویژه در بخش مربوط به ورزش‌های آبی نموده است که هنوز با شرکت تعاونی پارک آبی به جمع‌بندی و توافق نرسیده و پروژه کماکان متوقف است. 

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول