اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بازار سیاه نهاده‌ها و رد پای دولت/ تنها ۳۰ درصد نیاز تولیدکنندگان مرغ به نهاده‌ها تامین شده است

متاسفانه چند روزی است که شاهد افزایش جهشی قیمت مرغ زنده و گرم در بازارهای استان خراسان رضوی هستیم؛ افزایشی که خودِ دولت در ایجادش بی‌تقصر نیست.

بازار سیاه نهاده‌ها و رد پای دولت/ تنها ۳۰ درصد نیاز تولیدکنندگان مرغ به نهاده‌ها تامین شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند روزی است که قیمت مرغ گرم در مشهد همچون دیگر شهرهای کشور افزایش چشمگیر داشته و به حدود 40 هزار تومان رسیده است.

متاسفانه در سال جاری به دلیل مشکلاتی که در بخش تامین نهاده‌ با نرخ دولتی رخ داده است، هر ماه شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار بودیم به طوری که بر اساس آمار از فروردین ماه سال جاری که مرغ گرم به قیمت حدود 10 تا 12 هزار تومان در بازار عرضه می‌شد به حدود 40 هزار تومان رسیده و در این مدت هم بارها در ماه‌های مختلف دستخوش تغییر بوده است.

همین مسئله سبب شد علت را از مسؤولان بخش دولتی و خصوصی که موظف به عرضه و توزیع مرغ در بازار هستند جویا شویم

هفته آینده با مرغ مازاد مواجه خواهیم شد

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: در مهر ماه حدود 10 روز جوجه ریزی کم رخ داده، چراکه  در این فاصله مرغداران ما رغبتی برای جوجه ریزی نداشتند و امروز که باید آن جوجه تبدیل به مرغ و وارد بازار می‌شد، نتیجه‌اش را مشاهده می‌کنید.

محمدمهدی یعقوب‌زاده با بیان اینکه با توجه به اینکه مصرف مرغ در حال حاضر کاهش یافته است در هفته آینده با مرغ مازاد مواجه خواهیم شد، ادامه داد: این مازاد را یا باید دپو و یا باید به سایر استان‌ها ارسال کنیم.

وی تصریح کرد: امروز 97 تن مرغ منجمد توزیع که جایگزین کمبود مرغ شد و قیمت مرغ زنده ما از 30 هزار تومان به 22 هزار تومان رسید، چراکه کسری مرغ در بازار جبران شد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع که از ابتدای هفته آینده قیمت مرغ به یک هفته قبل باز می‌گردد، در پاسخ به این پرسش که چرا مرغ منجمد زودتر وارد بازار نشد تا امروز شاهد افزایش قیمت نباشیم، خاطرنشان کرد: باید یک سری مجوزاتی برای تامین مرغ منجمد اخذ می‌شد که قبلا هم اعلام کردیم و به مرور هم وارد بازار کرده بودیم؛ اما باتوجه به اینکه قیمت مرغ گرم متعادل بود، متقاضی مرغ در استان کم بود.

یعقوب‌زاده ادامه داد: همین کسری مرغ در این چند روز سبب شد قیمت خود را به صورت جهشی نشان دهد و نتوانستیم دو روز اول را کنترل کنیم، البته شبکه توزیع مرغ منجمد هم کمی کند است و چون نیمه دولتی- نیمه خصوصی است تا مجوز اخذ شود یک تا دو روز به طول می‌انجامند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در سال جاری حدود هشت بار شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم، خاطرنشان کرد: این امر پچیده است در اردیبهشت ماه ما مرغ گرم هر کیلو6 هزار تومان در بازار داشتیم و این در صورتی که بود که برای مرغدار هر کیلو 8 هزار و 500 تومان تمام شد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در فروردین ماه با توجه به محدودیت‌های کرونایی و نیامدن زائران به استان، تمام مرغ دپو شد به طوری که در فروردین ماه 2 میلیون قطعه جوجه‌ای که ریخته بودیم از ظرفیت مصرف‌ اضافه‌تر بود که چنانچه آن 2 میلیون قطعه را در مهر ماه می‌داشتیم امروز هیچ مشکلی رخ نمی‌داد.

یعقوب‌زاده تصریح کرد: پس از آن محدودیت‌های نهاده به وجود آمد و دولت با ارز 4 هزار و 200 تومان نتوانست برای مرغدار تامین نهاده کند و منابع ورود نهاده آزاد هم بسته بود و واردکننده‌ای نتوانست نهاده آزاد وارد کند و جوجه ریزی کاهش یافت و 7 میلیون جوجه ریزی در فروردین ماه به حدود 5 تا 6 میلیون جوجه ریزی تبدیل شد، البته آبان ماه کم کم جوجه ریزی اضافه ‌شد و طی سه روز ابتدای ماه آذر به یک میلیون قطعه جوجه ریزی در استان رسیده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که چنانچه با این سرعت پیش برویم این ماه با مازاد مرغ مواجه خواهیم بود، گفت: علت دیگر افزایش قیمت مربوط به افزایش قیمت کل هزینه‌های تولید بازمی‌گردد. نهاده دولتی در فروردین برای هر کیلو سویا 2 هزار و 400 تومان هزینه بود و امروز به 3 هزار و 500 تومان رسیده است و مابقی اقلام مصرفی مرغداری که آزاد تهیه می‌شود هم به همین شکل افزایش یافته است به طور مثال هزینه واکسن که 200 تومان بوده به  یک هزار تومان رسیده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: دراردیبهشت ماه هزینه تمام شده هر کیلو مرغ 8 هزار و 600 تومان و امروز با نهاده دولتی به 20 هزار تومان رسیده است.

دولت تنها 30 درصد نهاده مرغداران را تامین می‌کند

یعقوب‌زاده با بیان این نکته که دولت تنها 30 درصد نهاده مرغداران را تامین می‌کند، تصریح کرد: برنامه‌ای را از شنبه آغاز کردیم تا براساس آن محدودیت‌های خروج مرغ به خارج از استان ایجاد شود و بحث صادرات به صورت موقت محدود شده و مقداری توزیع مرغ گرم تنظیم بازاری را از شنبه افزایش خواهیم داد.

در یک ماه اخیر چه میزان نهاده دولتی بین مرغداران استان توزیع شد سوال دیگری بود که وی در پاسخ به آن بیان کرد: در آبان ماه به طور متوسط  حداقل 40 و حداکثر 60 درصد نهاده و در مهر ماه حدود 30 تا 35 درصد از کل نهاده مصرفی بین مرغداران توزیع شد.

افزایش 30 درصدی نهاده‌های دولتی و 100 تا 150 درصدی آزاد

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه که خروج مرغ از استان به خارج از کشور ممنوع شده است، در خصوص تفاوت قیمت نهاده‌ها نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: در نهاده دولتی نسبت به سال گذشته 30 درصد و نهاده آزاد در بحث ذرت 150 درصد و کنجاله سویا نیز 100 درصد افزایش داشته‌ایم.

احتمال قاچاق نهاده منتفی است

یعقوب‌زاده ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر قیمت جوجه یک روز بیش از 2 هزار و 700 تومان تمام می‌شود، ابراز کرد: سال گذشته درایام نزدیک عید به 5 هزار تومان رسید ؛ اما پس از عید در فروردین و اردیبهشت 500 تا 600 تومان بود.

وی در خصوص احتمال قاچاق نهاده دام از استان، بیان کرد: باتوجه به اینکه میزان نهاده‌ای که وارد می‌شود بسیار کم است و امسال حدود 30 درصد کاهش واردات نهاده ها را داریم، بنابراین احتمال قاچاق منتفی است وحتی مقطعی هم که نهاده بیشتر بود تهارتر می‌شد که جلوی آن نیز گرفته شد.

صادرات حدود 4 هزار تن مرغ در 8 ماهه امسال به خارج از کشور

در ادامه رئیس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ابراز کرد: در هشت ماهه سال 98، 859 تن مرغ از استان صادرات شده و این در حالی است که در هشت ماهه سال جاری 3 هزار و 908 تن خارج شده است.

حامد طاهریان بیان کرد: به طور کلی سال گذشته یک هزار و 454 تن صادرات مرغ از خراسان رضوی انجام که این آمار نشان می‌دهد ما در سال جاری 355 درصد در این بحث رشد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نسبت به دیگر استان‌ها مانند مازندران، گیلان و گلستان صادرات نداشتیم، بیان کرد: بیشترین مرغ صادراتی به افغانستان و پس از آن به عراق صادر می‌شود، البته در حال حاضر خروج مرغ از استان لغو شده است.

هشدارهای لازم را به مسؤولان دولتی داده‌ بودیم

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خراسان رضوی در خصوص علل افزایش قیمت مرغ طی چند روز اخیر، بیان کرد: هشدارهای لازم را به مسؤولان دولتی داده‌ بودیم؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد و قطعا نهاده‌ها به درستی به دست مرغدار نرسیده است.

محسن جمشیدی  با اشاره به سخنان روحانی که گفته بود«چند میلیون تن نهاده در بنادر رسوب داریم» و از طرف دیگر وزیر صنعت ادعای آزاد کردن این نهاده‌ها را دارند، ابراز کرد: اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده و نهاده‌ها با ارز 4 هزار و 200 تومان به صورت قطره چکانی به دست مرغدار رسیده و آن هم نه به تمامی تولید کننده.

وی با بیان این نکته که مسؤولان سیاست صحیح در پیش نگرفته‌اند، ادامه داد: برای اینکه نمایندگان مردم را راضی کنند به مرغدار می‌گویند به طور مثال 30 درصد از محصول خود را در فروشگاه‌هایی که می‌گوییم توزیع کنید و مابقی محصول را هر طور می‌خواهید؛ این تفکر نادرست است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خراسان رضوی اضافه کرد: چرا باید سویا هر کیلو 16 تا 20 هزار تومان به دست تولید کننده برسد؟ چرا باید ذرتی که اعلام شده یک هزار و 700 تومان است کیویی 5 هزار تومان به دست مرغدار می‌رسد و چرا کسی رصد نمی‌کند؟

نهاده‌ها زمانی به دست مرغدار می‌رسد که نیازی به آن نیست

جمشیدی تاکید کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این بین رخ می‌دهد این است که نهاده را زمانی به دست مرغدار می‌رسانند که مرغدار لازم ندارد و مجبور می‌شود نهاده‌ای را که دیر به‌دستش رسیده را در بازار آزاد به‌فروش برساند و این‌گونه است که بازار سیاه ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: همین بازار سیاه باعث شده مرغ زنده‌ای که باید به قیمت 14 هزار و 500 تا 15 هزار تومان و گوشت گرم آن به قیمت 20 هزار و 400 تومان به دست مردم برسد به قیمت 25 هزار تومان زنده و به قیمت 36 هزار تومان به صورت گوشت گرم توزیع شود.

عملکرد دولت بازار سیاه ایجاد می‌کند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خراسان رضوی با بیان این نکته که دولت به گونه‌ای عمل می‌کند که بازار سیاه ایجاد می‌شود، یادآور شد: نهاده‌ها قبل از اینکه مرغدار جوجه را وارد سالن کند باید به دستش برسد و این در حالی است که در این مدت نهاده‌ای وجود ندارد و مرغدار مجبور است نهاده را از بازار آزاد تهیه کند.

وجود رانتی حدود 16 هزار تومانی در هر کیلو ذرت و سویا

جمشیدی اضافه کرد: وقتی ذرت کیلویی یک هزار و 700 تومان است؛ اما 5 هزار تومان به دست تولید کننده می‌رسد بیش از 100 درصد در آن رانت خوابیده و وقتی سویا کیلویی 3 هزار تومان است و حدود 16 هزار تومان به فروش می‌رسد 13 هزار تومان در آن رانت وجود دارد.

وی تنها راه کاهش قیمت را حمایت از تولید کنده دانست و خاطرنشان کرد: 70 درصد هزینه مرغدار نهاده، 15 درصد جوجه و 15 درصد دیگر هزینه‌هایی مانند آب، برق، سوخت، کارگر و دیگر موارد هستند، چنانچه 85 درصد هزینه‌ها(نهاده و جوجه) را ابتدا بدهند و از آن طرف تولید کننده را موظف کنند  سر 45 روز مرغ را به شبکه نظارت شده توزیع کند، این مسائل رخ نمی‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خراسان رضوی در خصوص قیمت‌های جهانی ذرت و سویا، ابراز کرد: هر تن ذرت را به قیمت 240 دلار و هر کیلو سویا 380 تا 400 دلار در بندر عباس و بندر امام تحویل می‌دهند. پایه دانِ مرغ این دو است که در این بین غذای مرغ از بیش 25 درصد ذرت و حدود 65 درصد سویا و 10 درصد دیگر افزودنی‌ها تشکیل می‌شود؛ حال دولت بگوید به چه قیمت و چه زمانی این نهاده‌ها را واگذار می‌کند؟

جمشیدی بحث واگذاری و زمان آن را بسیار مهم و اثرگذار دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه مرغدار امروز جوجه بگیرد 45 روز دیگر باید آن را در بازار توزیع کند و این در حالی است که دولت پس از 40 روز نهاده را در اختیار مرغدار قرار می‌دهد که به هیچ کاری نمی‌آید، چراکه مرغدار پیش از این نهاده را با قیمت‌های 5 هزار تومان ذرت و 17 هزار تومان سویا از بازار آزاد تهیه کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خراسان رضوی اضافه کرد: در این چرخه مرغدار مجبور می‌شود نهاده‌ای را که دیر به دستش رسیده را وارد بازار آزاد کند تا پولش را جایگزین آن نهاده‌ای که گران خریده است، کند.

وی تاکید کرد: راهکاراین است که مسؤولینی که نهاده را 40 روز بعد در اختیار مرغدار قرار می‌دهند 40 روز زودتر توزیع کنند.

در ماه گذشته کمتر از 50 درصد نهاده‌ها تامین شده است

همچنین مجید جعفری، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حوزه امور دام علت افزایش قیمت مرغ را کاهش جوجه ریزی و مشکل درتامین نهاده‌ها دانست، بیان کرد: در ماه گذشته کمتر از 50 درصد نهاده‌های تولید کنندگان تامین شده است.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته تولید کنندگان دچار ضرر و زیان بودند و بسیاری از ماه‌ها پایین‌تر از نرخ مصوب؛ که همه این عوامل در جایی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حوزه امور دام با بیان این که تعدادی از مرغداران باتوجه به مشکلاتی که در تامین نهاده‌ها بود جوجه ریزی نکردند، ابراز کرد: از اواخر هفته با ورود مرغ، دوباره قیمت مرغ کاهش خواهد داشت.

جعفری در خصوص وجود رانت در بحث توزیع نهاده‌ها، ابراز کرد: اینکه در کشور چگونه تامین ارز صورت می‌گیرد و نهاده توزیع می‌شود با از وزارت صمت باید سوال شود.

از میزان تخصیص ارز و وادات نهاده مطلع نیستم

وی ادامه داد: وارد کننده بخش خصوصی ثبت سفارش و به وزارت صمت اعلام می‌کند و در صورت تایید، بانک مرکزی برای آن تامین ارز و در نهایت نهاده‌ها وارد و ارز را تسویه حساب و با هماهنگی وزارت صمت اعلام می‌کنند این میزان نهاده دولتی برای عرضه داریم و در سامانه بازارگاه عرضه و وزارتخانه بر اساس ظرایب استان‌ها، نهاده را بین استان‌ها تقسیم و استان‌ها با توجه به ظرایب شهرستان‌ها، بین تولید کنندگان توزیع می‌کند.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حوره امور دام ادامه داد: اینکه چه میزان نهاده‌ها وارد و چه میزان در قالب سامانه بازارگاه تخصیص ارز می‌آید و چه میزان تخصیص ارز پیدا نمی‌کند و در قالب آزاد می‌آید؛ مطلع نیستم.

دست دولت در پس ایجاد بازار سیاه نهاده دامی

متاسفانه وجود برخی شیطنت‌ها در کنار مدیریت سوء دولتی سبب شده بازار سیاهی در بحث تامین نهاده ایجاد شود؛ بازاری که سود سرشار و حدود 13 میلیارد تومان تنها در هر تن سویا را نصیب گردانندگان آن می‌کند.

عدم نظارت صحیح و شاید تعمد در این عدم نظارت سبب شده سیاستی در پیش گرفته شود که دولت خود در ایجاد بازار سیاه نقش داشته باشد، بازاری که باتوجه به عدم تامین نهاده‌ها در زمان لازم، سیل تولیدکنندگان را وارانه این بازار کند که همین افزایش تقاضا خود بر رونق بازار کناره می‌افزاید.

================

گزارش: فرزانه زراعتی

================

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول