اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

دلیل وابستگی به نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی در کشور/ سیستم تامین نهاده مشکل دارد

کارشناسان اقتصادی معتقدند برای جلوگیری از وابستگی به واردات نهاده های دام و طیور و رسیدن به مرز خودکفایی باید تولید کننده را به خرید منصفانه محصول تشویق کرد و به مسئولین ذی ربط اختیارات بیشتری داد.

دلیل  وابستگی به نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی در کشور/ سیستم تامین نهاده مشکل دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما ،"علیرضا مهاجر" مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با تیتر امشب گفت: با نوسانات شدید در بازار ارز و اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی، هزینه تولید نهاده‌ها در داخل بیشتر از هزینه واردات شد و تولید کاهش یافت.

مهاجر گفت: در حال حاضر ۱۶ درصد نیاز کشور به نهاده‌ها دام و طیور در داخل تولید می‌شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی: اینکه بگوییم بازار نهاده‌ها مافیا دارد و چند نفر را دستگیر کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند و کسان دیگری جای آن‌ها را می‌گیرند سیستم تامین نهاده‌های ما اشکال دارد و باید اصلاح شود.

* وزارت جهاد کشاورزی در محدوده اختیارات خودش هم خوب عمل نمی‌کند

"محمدمهدی خورشیدوند" کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته طرح‌های مختلفی برای تولید و خودکفایی دانه‌های روغنی داشتیم. اما هنوز نیاز کشور به دانه‌های روغنی با کسری مواجه است و خودکفا نشده ایم.

خورشیدوند با انتقاد از نحوه تدبیر و مدیریت مدیران در حوزه دانه‌های روغنی و نهاده‌های دام و طیور گفت: ما بیش از ۸۰ درصد وابستگی به واردات داریم. چرا تصمیم گیری‌های گذشته ما را از وابستگی نجات نداده است.

کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: اینکه یک وزارتخانه بزرگ مانند جهادکشاورزی حتی در اموری که اختیار کافی دارد، درست عمل نمی‌کند، موضوعی است که باید به مردم توضیح داده شود.

خورشیدوند گفت: بیش از هزار تن بذر علوفه در حال حاضر در گمرکات درحال نابودی است.

* دولت به کشاورز خارجی یارانه می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به سه قلم اصلی نهاده دامی (ذرت، کنجاله سویا و جو) اشاره کرد و گفت: وضعیت کشور در هر سه نهاده وضعیت وابستگی است. در حال حاضر بیش از ۹ میلیون تن ذرت، ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا وارد می‌شود.

"سیدجواد ساداتی‌نژاد" افزود: شرایط اقلیمی کشور اجازه خودکفایی کامل را به ما نمی‌دهد. علاوه بر این باید سرانه مصرف روغن کاهش یابد تا از وابستگی دانه‌های روغنی به خارج از کشور کاهش یابد.

وی اختیارات بیشتری برای وزارت جهاد کشاورزی خواستار شد و گفت: در این صورت است که می‌توان این وزارتخانه را بازخواست کرد. برای حل مشکل نهاده ها، لازم است که اختیارات بیشتری به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود. آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ فعلی هم به همین علت است که وزارت جهاد از سال ۹۸ اختیار تام ندارد.

ساداتی‌نژاد خرید تضمینی محصول از تولید کننده را تضمین کننده خودکفایی دانست و گفت: تعیین شدنِ قیمت اجناس زمانی که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد بی معنی است. تنها در خرید گندم بعنوان یک کالای استراتژیک با حساسیت بیشتری قیمت گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت با وارد کردنِ نهاده‌ها دام و طیور، یارانه را به کشاورز خارجی می‌دهد، گفت: وقتی قیمت گندم برای کشاورز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد؛ خرید تضمینی ۲ هزار ۵۰۰ تومانی دولت، کشاورز را به تولید گندم ترغیب نمی‌کند.

ساداتی نژاد گفت: تعیین قیمت تضمینی گندم در حضور نمایندگان کشاورزان و تولید کننده باید صورت گیرد نه با حضور مالک.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ، متولیان متعدد است.

عزیزکریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: تصمیمات مختلف باید زندگی کشاورزان را تضمین کند. برای تامین نهاده‌های عمده از خرداد گذشته طرحی برای جلوگیری از وابستگی ارائه شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول