اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نقش و کارکردهای بسیج در نظام اسلامی

بسیجی با ترویج تفکر انقلابی و مدیریت جهادی به جناح های سیاسی وابسته نیست و به مقابله با سطحی نگری فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مبادرت می‌ورزد.

نقش و کارکردهای بسیج در نظام اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، پنجم آذرماه 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بسیج مستضعفین تشکیل شد.

از آن زمان بسیج در عرصه‌های گوناگون نقش‌آفرین است و هر جا روحیه بسیجی و کار جهادی حاکم باشد در آن حوزه موفقیت‌هایی حاصل شده است.

سید علیرضا خاضع بسیجی و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس طی یاداشتی برای یادآوری فداکاری‌ها و دلاورمردی‌های بسیجیان گمنام نوشت:

بسیج از نظر معنوی، مجموعه است الگو و بی بدیل، متشکل از انسان‌های اهل توکل،با تقوا پاک و متدین، بصیر و شجاع، عاشق و مخلص، بی ادعا و شهادت طلب،برگزیده و آموزش دیده،منسجم و سازمان یافته که از متن و بطن توده‌های مستضعف جامعه شکل گرفته و دفاع از منافع اسلام و انقلاب و خدمت خالصانه به مردم و فی سبیل الله به کشور در ابعاد مختلف سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی و دفاعی را هدف خود قرار داده است.

بسیج از حیث نظامی،تشکیلاتی است مردمی و چند منظوره با ماهیت دفاعی که با هدف حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن و دفاع از منافع ملی و سرحدات مرزی کشور و وطن اسلامی و ایجاد قدرت بازدارندگی و کمک به سازندگی کشورو نیز یاری رساندن به دولت و مردم ایران و جهان اسلام در حوادث طبیعی و غیرطبیعی ایجاد شده است.

بسیج در نگاه امام راحل

از دیدگاه امام بسیج لشکر مخلص خداست، بسیج میقات پابرهنگان ومعراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان را در گمنامی و بی نشانی گرفته‌اند.

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن شهادت و رشادت سر داده اند۰

بسیج در نگاه مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای بسیج را جامعه آرمانی خواندند که همه فضایل انسانی در آن تجلی یافته و حکایت از عینی بودن و دست یافتنی بودن دارد بسیج عبارت است از مجموعه ای که در آن پاک‌ترین انسان ها فداکارترین و آماده به کارترین جوانان  کشور در راه هدف بلند و متعالی این ملت و برای به کمال و (خوشبختی رساندن) این مردم جمع شدند.

بسیجی کیست ؟

بسیجی کسی است که فرهنگ داشته باشد،فرهنگ معنویت، فرهنگ استقلال و آزادی، فرهنگ شجاعت و شهامت فرهنگ غیرت و درایت، فرهنگ اسیر خواسته‌های نفسانی نشدن، بسیجی تقوای الهی دارد یعنی از انجام گناه خویشتن دار و پرهیزگار است۰

بسیجی به انجام واجبات مبادرت دارد، ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری دارد و نیازهای جامعه را برآورده می کند و خواسته‌های جامعه را بر خواسته‌های خود ترجیح می‌دهد.

بسیجی شجاعت دارد، دلاوری دارد، در همه صحنه‌های دشوار و پر خطر  حضوری همه جانبه دارد و در برابر تهدیدهای دشمن مقاوم است و با دشمن مبارزه می کند۰

بسیج خود را تابع محض ولایت فقیه می‌داند و تحت امر ولی فقیه است، حرکتش در عرصه‌های سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و نظامی بر محوریت صبر و بردباری، ساده زیستی، تواضع و فروتنی، شهادت طلبی و ایثار، دشمن ستیزی، خوش اخلاق و حسن خلق، برخورداری از علم و دانش، تخصص و پویایی و نوآوری قرار دارد.

بسیجی غیرت دینی دارد، بسیجی مرد عرصه‌های سخت و پر خطر و نیروی پرکار و کارآمد برای کشور و در خدمت جهاد عمومی کشور و دلسوز انقلاب است.

او به کشورش، سرزمینش و به وطنش علاقمند است و ضامن حرکت کشورش می باشد و فردی مومن، متدین، معتقد به خدا و اهل باور، مطیع محض رهبرش بوده و مظهر خدمت بی منت است.

بسیجی مردمدار و مردم دوست و مردم محور است،با صفای باطنی درونی و پاکی که دارد شهادت طلب است و جهادی،مکتبی و فراگیر، شاداب و فراسازمانی است.

بسیج شجره طیبه‌ای است که همه جا مثمر ثمر است، یار  محرومان و همنشین پابرهنگان است.بسیجی شجاع است و به سلاح صبر و ایمان مسلح و با غیرت دینی که دارد عقد اخوت با کسی نبسته و همواره مدافع اسلام و فداکاری خوب برای کشور و حافظ بی مزد برای انقلاب و دستاوردهای آن است.

مبارزه با دشمن در همه عرصه‌ها را اولویت خود قرار می‌دهد و با روشن بینی سیاسی و بصیرت عمیق و شناخت ریشه‌ای از دشمن و دوست بر اصول تغییرناپذیر (نه شرقی و نه غربی) متحد و مصمم بوده و با داشتن تفکر حکومت بزرگ اسلامی اسلام عزیز را در دستور کار قرار می دهد.

با ایجاد هسته‌های مقاومت در جهان گردنه‌های سقوط در دام ابرقدرتها را افشا کرد و برملا می‌سازد و همواره پا به رکاب است و از مکتب انسان ساز حسینی از فرهنگ عاشورا پیروی و اطاعت می‌کند و پوزه دشمن را در همه زمینه ها به خاک مذلت می کشاند.

با همه این عملکرد رزمی با سعه صدر،علم و بردباری، به هنگام خدمت رسانی به  مردم و کمک رسانی به اقشار ضعیف و محروم حضوری به هنگام، موثر و مفید دارد و مشارکت پیشتازانه در همه عرصه های خدمتی حرفه اوست.

بسیجی با ترویج تفکر انقلابی و مدیریت جهادی به جناح های سیاسی وابسته نیست و به مقابله با سطحی نگری فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مبادرت می‌ورزد.

ماهیت و مشخصات بسیج

بسیج به عنوان یک نهاد مردمی و خدامحور دارای ماهیت احساس و عاطفه توأم با عقلانیت،حرکت و عمل آمیخته با مبنای فکری، عمل گرایی همراه با آرمان گرایی،دیدن افق‌های دوردست و حرکتی اصیل و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام است.

بسیجی با اعتماد و امید به کمک الهی در صحنه حضور دارد، روحیه نشاط و پرتحرک و حیات وار دارد.

مولفه‌های هویت بخشی سبک زندگی و تفکر بسیجی

ایمان عمیق،امید به زندگی، تلاش مخلصانه، اعتماد به کمک الهی، دقت و هوشیاری در شناخت دشمن، گذشت و ایثار در برابر دوست، پایداری و مقاومت شجاعانه،بصیرت و روشن بینی از دیگر مؤلفه‌های افکر بسیجی است.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول