اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دانه‌های روغنی مازندران| کشاورزان: ترویج؛ حلقه گمشده در مدیریت تولید/ مسؤولان: خرید توافقی بیش از ۱۲ هزار تومان از کشاورزان

کاهش وابستگی به خارج برای واردات روغن تنها با همت و تلاش کشاورزان این مرز و بوم میسر خواهد شد و این اتفاق مستلزم این است که بخش ترویج در سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و به روز کردن دانش فنی کشاورزان در مسیر توسعه و افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی تلاش‌های جدی‌تری داشته باشد.

دانه‌های روغنی مازندران| کشاورزان: ترویج؛ حلقه گمشده در مدیریت تولید/ مسؤولان: خرید توافقی بیش از ۱۲ هزار تومان از کشاورزان

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| دانه‌های روغنی را می‌توان محصولاتی همچون کلزا، آفتابگردان، سویا و کنجد نام برد که به عنوان منابع اصلی تامین روغن در کشور به حساب می‌آیند و به دلیل وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به واردات روغن از خارج کشور بروز مشکلات زیادی در تامین ارز این کالای اساسی را شاهد هستیم.

اما در میان این گیاهان روغنی،کلزا دارای روغن زیادی است که می‌توان از آن برای کاهش وابستگی به واردات روغن استفاده کرد.

کاهش وابستگی به خارج برای واردات روغن تنها با همت و تلاش کشاورزان این مرز و بوم میسر خواهد شد و این اتفاق مستلزم این است که بخش ترویج در سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و به روز کردن دانش فنی کشاورزان در مسیر توسعه و افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی تلاش‌های جدی‌تری داشته باشد.

هرچه بخش ترویج فعال‌تر عمل کند کشاورزان از پویایی بیشتری برخوردار خواهند شد و کاهش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در مازندران نشان می‌دهد بخش ترویج در این سازمان نتوانسته رسالت خود را به خوبی انجام دهد و کشاورزان را ترغیب به کشت محصولاتی کند تا هم به نفع کشاورزان باشد هم مشکلی در تولید محصول به‌وجود نیاید.

در همین رابطه علیرضا مهاجر مجری طرح دانه روغنی وزارت جهاد کشاورزی از متعهد شدن ۲۰ هزار هکتاری سطح زیرکشت کلزا در مازندران خبر داد در حالیکه تاکنون ۹ هزار هکتار از مزارع مازندران به کشت این محصول مهم اختصاص پیدا کرد.

وی همچنین از فرصت دو هفته‌ای باقیمانده به کشاورزان برای کشت کلزا خبر داد.

اکنون باید دید آیا کشاورزان در این فرصت اندک که مسؤولان جهاد کشاورزی مازندران به وزارت متبوع خود تعهد دادند که ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان را به کشت کلزا اختصاص می‌دهند محقق می‌شود یا خیر!

در این گزارش می‌خواهیم از کشاورزانی که چندین سال در مزارع خود مشغول کشت محصول هستند و امرار و معاش زندگی خود از طریق کشاورزی به دست می‌آورندب، رویم.

محمد حسینی از کشاورزان  شهرستان ساری است که چند سالی در مزارع خود اقدام به کشت کلزا می‌کند و گلایه‌هایی در این خصوص داشت.

برای خالی نبودن زمین  کلزا می‌کاریم

او می‌گوید با افزایش قیمت کودهای شیمیایی کشت محصولاتی از قبیل کلزا که مصرف کود را به همراه دارد به صرفه نیست و هرچه قدر هم که قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند باز هم به صرفه نخواهد بود اما برای اینکه زمین را خالی از کشت نگذاریم سعی می‌کنیم کلزا کشت کنیم.

دردسرهای تولید

این کشاورز بیان می‌کند: خرید دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا با مشکلاتی همراه است و مراکز خرید با درصد افت‌هایی که کم می‌کند بسیار اذیت کننده است و حتی گاهی چندین بار محصول را برگشت می‌دهند و مجبور هستیم هزینه‌های زیاد حمل و نقل را متحمل شویم.

آقای حسینی درباره اینکه آیا برای کشت محصولات کشاورزی که انجام می‌دهند دانش‌های نوین در اختیار آنان قرار داده می‌شود یا خیر گفت: متولی کشاورزی و تولید سازمان جهاد کشاورزی است و باید برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی برگزار کنند تا بتوانیم طبق نظرات کارشناسی آنان اقدام به تولید کنیم اما تاکنون چنین اتفاقی را ندیدیم.

متولی کشاورزی و تولید سازمان جهاد کشاورزی است و باید برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی برگزار کنند تا بتوانیم طبق نظرات کارشناسی آنان اقدام به تولید کنیم اما تاکنون چنین اتفاقی را ندیدیم.

 

او اظهار کرد: البته در برخی از روستاها ممکن است گاها برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی برگزار کنند و کشاورزان را با فنون کشاورزی و نحوه چگونه تولید کردن آشنا کنند اما این اقدام در همه روستاها وجود ندارد.

افزایش قیمت‌های نهاده‌های کشاورزی

کشاورز دیگری از شهرستان بهشهر اینطور صحبت‌های خود را آغاز کرد: چند هکتار زمین دارم که به کشت برنج اختصاص دارد و کشت دومی در مزارع خود ندارم چرا که با وجود افزایش قیمت‌های نهاده‌های کشاورزی که شاهد هستیم دیگر کشاورزی مانند گذشته به صرفه نیست.

از آقای طاهری پرسیدم که چرا مزارع خود را برای کشت دوم به دانه‌های روغنی اختصاص نمی‌دهد، گفت: چند سالی این کار را کردم و کلزا کشت می‌کردم اما با دردسرهای فراوانی در زمان تحویل محصول در مراکز خرید مواجه شدم که ترجیح دادم زمین‌های خود را تنها به کشت برنج اختصاص دهم.

چند سالی این کار را کردم و کلزا کشت می‌کردم اما با دردسرهای فراوانی در زمان تحویل محصول در مراکز خرید مواجه شدم که ترجیح دادم زمین‌های خود را تنها به کشت برنج اختصاص دهم.

 

او می‌گوید: تا چند سال گذشته از سوی جهاد کشاورزی در مسجد کلاس‌های آموزشی برای ما برگزار می‌کرند که بسیار برای ما راضی کننده بود و اطلاعات خوبی را در اختیار کشاورزان قرار می‌داد اما اکنون دیگر خبری از این کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان نیست.

کاهش سطح تولید

سیدجعفر ساداتی مسؤول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته استان مازندران متعهد به کشت ۴۰ هزار هکتار کلزا شد اما در سال زراعی جاری به مازندران ۲۷ هزار هکتار سطح کشت ابلاغ شد که از غرب تا شرق به شهرستان‌ها ابلاغ شد.

وی حداقل قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا را امسال ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این مبلغ می تواند مشوقی برای توسعه کشت از سوی کشاورزان باشد و افزایش قیمت می‌تواند کشاورزان را ترغیب به کشت کلزا کند.

ساداتی با بیان اینکه کلزا دارای ارقام "زمستانه و بهاره" است، گفت: ارقام زمستانه خارجی در مناطق بالادست و کوهستانی و ارقام بهاره در مناطق میان‌بند و دشت قابلیت کشت دارند.

مسؤول دانه روغنی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: تاکنون ۹ هزار هکتار قرارداد کشت کلزا در سطح استان منعقد شد.

ساداتی ادامه داد: هایولا ۵۰، هایولا ۴۸۱۵، آرجی اس، ظفر، مهتاب، تراپر و دراگو جزو ارقامی هستند که برای کشت در اختیار کشاورزان قرار داده شدند.

مسؤول دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: یکی از دلایلی که در زمان تحویل محصول شاهد رطوبت بالا هستیم، وجود علف‌های هرز در بذر کلزاست و همین امر سبب می‌شود رطوبت بذر بالا رود و به همین منظور امسال به کشاورزان توصیه کردیم از علف‌کش‌های مناسب در زمان کشت استفاده کنند.

ساداتی درباره کشت سویا نیز در مزارع مازندران گفت: گلستان، مازندران و اردبیل جزو سه استان عمده تولیدکننده سویا در کشور هستند.

 

وی با بیان اینکه پروتئین سویا مهمتر از روغن است، ادامه داد: سویا ۳۸ درصد پروتئین و ۲۰ درصد روغن دارد.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سویا به روش بهاره و تابستانه قابلیت کشت دارد که زمان کشت سویا بهاره اواسط اردیبهشت ماه و سویا تابستانه بعد از برداشت گندم، جو و کلزاست.

ساداتی بیان کرد: با توجه به شرایط جوی که استان مازندران دارد کشت بهاره سویا از عملکرد بالاتری نسبت به کشت تابستانه برخوردار است چراکه گیاه زمان بیشتری در خاک می‌ماند و از بارندگی‌های بهاره بیشتری استفاده می کند و به همین دلیل عملکرد محصول در کشت بهاره ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به کشت تابستانه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سطح زیرکشت سویا در فصل تابستان است چراکه کشاورزان اگر در فصل بهار اقدام به کشت این محصول کنند باید زمین را در مهرماه خالی نگه دارند و زیر کشت نبرند تا بتواند در فصل بهار اقدام به کشت کنند و به همین دلیل کشاورزان کمتر مزارع خود را بلااستفاده نگه می‌دارند.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اکثر کشت سویا بعد از برداشت گندم، جو و کلزاست و کشت در دهه سوم خردادماه انجام می‌شود و به همین دلیل شرایط جوی به گونه‌ای است که معمولا مشکل بارندگی به‌وجود می‌آید و بارش باران تعیین کننده کشت تابستانه سویا خواهد بود و به همین دلیل سطوح کشت از ۶ هزار هکتار به ۳ هزار هکتار در سال گذشته رسید.

وابسته به سایر استان‌ها و یا خارج کشور نیستیم

ساداتی با اشاره به اینکه "ساری، کاسپین، تپور، آرین، نکادور و کتول" جزو ارقام سویا است که از سوی کشاورزان کشت می‎‌شود، گفت: چهار شرکت تولیدکننده بذر سویا در استان داریم که بذرها در داخل استان تولید می شود و وابسته به سایر استان‌ها و یا خارج کشور نیستیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای کشت سویا از بذور گواهی شده استفاده می‌کنند، ادامه داد: برای کشت سویا ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم بذر در هکتار مصرف می‌شود.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هر کیلوگرم سویا با قیمت توافقی بیش از ۱۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.

وی سویا را از خانواده حبوبات دانست و افزود: میزان کود مصرفی پایه در سویا از کلزا کمتر است و در کشت سویا تاریخ کاشت بسیار مهم است که رعایت آن سبب عملکرد بیشتری می‌شود.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین درباره کشت آفتابگردان در مازندران گفت: سطح زیرکشت این محصول در مازندران کم است و می‌توان از اراضی بالادست و کوهستانی برای کشت علوفه و دانه‌های روغنی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آفتابگردان به دلیل اینکه گیاهی گرمادوست است و زمان کشت آن از فروردین ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه ارقامی که برای کشت آفتابگردان انتخاب می شوند جزو ارقام زودرس هستند، سه تا چهار ماه زمان برای برداشت لازم است.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ۴۰ هکتار اراضی کشاورزی این استان به کشت آفتابگردان اختصاص پیدا خواهد کرد، افزود: دو نوع رقم آفتابگردان برای کشت وجود دارد که یک نوع رقم روغنی است که بذرهای آن ریز است و نوع دیگر بذر آجیلی است که درشت‌تر است.

ساداتی اظهار کرد: کشاورزان برای کشت آفتابگردان بیشتر به سمت و سوی ارقام آجیلی می‌روند چرا که قیمت این رقم بیشتر از رقم روغنی است.

وی بیان کرد: اگر به دنبال این هستیم کشت آفتابگردان در استان گسترش پیدا کند می‌توان برای دارا بودن صرفه اقتصادی کشت آفتابگردان را به سمت ارقام آجیلی برد چراکه قیمت خرید خوبی دارد.

مسؤول توسعه کشت دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: نگاه ما بر کشت ارقام روغنی است چرا که روغن برای ما بیشتر ارزش دارد.

به گزارش فارس؛ کشاورزان نشان دادند همت و تلاش آنان برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مثال‌زدنی است و اگر کمی مسؤولان را به عنوان  پشتوانه اصلی خود احساس کنند هیچ‌گونه خدشه‌ای در امنیت غذایی بوجود نخواهد آمد.

اما گلایه‌هایی که از بخش ترویج جهاد کشاورزی داشتند هم باید مورد بررسی قرار گیرد تا کوتاهی‌های این بخش به کشاورزان سبب کاهش انگیزه آنان به تولید نشود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول