اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قم و حرم حضرت معصومه (س) کانون نور الهی است

عضو مجلس خبرگان رهبری، قم و حرم حضرت کریمه اهل بیت (س) را کانون نور الهی و «بیت النّور» دانست و تصریح کرد: حرم بودن قم به وجود نورانی حضرت معصومه (س) است.

قم و حرم حضرت معصومه (س) کانون نور الهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در شب رحلت شهادت گونه بانوی کرامت (س) و در سخنرانی خود آستان مقدس فاطمی (س) با اشاره به اهمیت عِلم حضرات معصومین (ع) اظهار کرد: علم غیبی که در اختیار اولیای معصومین (ع) است، مورد نیاز ماست و می‌توان با کسب معرفت، بهره های فراوانی از آن برد.

وی با بیان این که هر کس می تواند بر اساس قابلیّت خود به شمّه ای از این علم و حتی علم غیب دست یابد افزود: همان گونه که کلام الهی قرآن دارای ظاهر و باطنی است و هر کس بر اساس معرفت خود به معارفی از ظاهر و بطون آن دست می یابد، علم معصومین (ع) هم همین گونه است و باید قدر آن را دانست و خود را در مسیر بهره مندی از این علم قرار داد.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: بنابراین قرآن و کلام معصومین (ع) گنجینه اسرار الهی است و باید برای فهم آن تلاش کرد و کوشش داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که درباره وجود حضرت معصومه (س) هم اسراری غیبی گفته شده است بیان کرد: یکی از این اسرار، فرمایش امام صادق (ع) است که می فرماید حرم ما اهل بیت (ع) در قم است که این بیان، یک جمله عادی و معمولی نیست، بلکه دنیایی از معارف در آن نهفته است.

آیت الله میرباقری با اشاره به این که حرم اهل بیت (ع)، محل تجلّی معارف اهل بیت (ع) است خاطرنشان کرد: حرم بودن این حریم دارای رُکنی به نام حضرت معصومه (س) است و به بیان دیگر، حلقه اتصال اهل بیت (ع) به این شهر، وجود نورانی حضرت معصومه (س) است.

وی اضافه کرد: ما در هر جای عالَم که باشیم می توانیم اهل بیت (ع) را حاضر و ناظر ببینیم و ایشان را درک کنیم، هم چنان که برخی بزرگان و عُرفا جواب سلام حضرت رسول الله (ص) را در نماز و در پاسخ به بیان عبارت «السلام علیک أیّها النّبی و رحمت الله و برکاته» می شنیدند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: اصل همه فیوضات و خیرات عالَم از معصومین (ع) و شیعیان کامل است و حضرت معصومه (س) هم یکی از همین شیعیان کامل شناخته می شوند.

وی همچنین زیارت حضرات معصومین (ع) و امامزادگان را به معنای هجرت و سفر إلَی الله خواند و گفت: سیر و سیاحتی که قرآن به آن توصیه می فرماید، گردشگری مادی و توریسم نیست، بلکه سیاحت قرآنی به معنای سِیر در آیات الهی و سفر إلی الله است.

آیت الله میرباقری در عین حال عنوان کرد: زیارت به آن معناست که از وادی ولی خدا به سمت خود خدا کوچ کنیم و باور داشته باشیم که این زیارت، دو طرفه است و هم چنان که ما قصد زیارت می‌کنیم، ولیّ خدا هم با ما همراه می شود و عنایت خود را شامل حال ما می کند.

وی با بیان اینکه زیارت یک دعوت است و ما در حال اجابت این دعوت هستیم یادآور شد: شأن اصلی امام معصوم (ع) همین دعوت به سوی خداست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در پایان هجرت حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی (ع) و برخی دیگر امامزادگان را در ادامه هجرت امام رضا (ع) دانست و گفت: هجرت امام رضا (ع) تاریخ تشیع را کامل کرد و هجرت حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) هم نوعی مأموریت الهی برای آنان بوده است.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول