اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جشنواره دوستی جوانان مسکو و دوشنبه برگزار می‌شود

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در نخستین سفر رسمی خود به روسیه بطور جداگانه با معاون نخست وزیر و شهردار مسکو دیدار کرد.

جشنواره دوستی جوانان مسکو و دوشنبه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی به روسیه با «الکسی آورچوک» معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون بین دولتی همکاری اقتصادی تاجیکستان و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در جریان این ملاقات ضمن اشاره به اهمیت موضوع مهاجرت کاری در شرایط پاندمی بر لزوم برقراری پروازهای منظم بین دو کشور تاکید کردند.

طی این دیدار همچنین وضعیت و دورنمای همکاری دو کشور در چارچوب قوانین موجود و همچنین فعالیت کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و روسیه را بررسی کردند.

امامعلی در سخنانی طی این ملاقات خاطرنشان کرد که پایه حقوقی دو طرف شامل تقریبا 300 توافق‌نامه بین دولتی و بین نهادی است که تحقق آن به تلاش‌های زیادی نیاز دارد.

در جریان این دیدار به همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و روسیه توجه ویژه شد که طی 8 ماه سال جاری میلادی تجارت متقابل بین دو کشور 720 میلیون دلار را تشکیل داده است.

در مورد صنعتی شدن اقتصاد تاجیکستان، ایجاد شرکت‌های مشترک در مناطق آزاد اقتصادی این کشور عنوان شد.

طرفین در بخش دیگری برای توسعه همکاری در صنایع معدن و فرآوری، مجتمع سوخت و انرژی، کشاورزی و همچنین در صنایع نور و غذایی ابراز علاقه مندی کردند.

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در چارچوب این سفر همچنین با «سرگئی سابیانین» شهردار مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

موضوع اصلی این دیدار بررسی طیف وسیعی همکاری دوجانبه پایتخت‌های دو کشور و تعیین ابعاد اولویت‌دار همکاری‌های آتی اعلام شده است.

 بنابر گزارش دفتر مطبوعاتی مجلس ملی تاجیکستان، طرفین طی این ملاقات به طور عمده در مورد گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، توسعه و تقویت روابط علمی و فنی، بهداشت، گردشگری و غیره بحث و گفت‌وگو کردند.

در پایان این ملاقات دو طرفین برنامه همکاری برای سال‌های 2020-2023 را به امضا رساندند.

این برنامه متمرکز به گسترش روابط به منظور توسعه اقتصادی شهرهای دوشنبه و مسکو بوده و تقریبا همه زمینه‌ها از جمله تجارت و اقتصاد، حمل و نقل جاده، شهرسازی، کارآفرینی، ارتباطات از راه دور و فناوری اطلاعاتی، صنعت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و... را شامل می‌شود.

 امامعلی از همتای روس خود برای سفر به دوشنبه در هر زمان مناسب دعوت کرد. دعوت وی از جانب شهردار مسکو به خوبی پذیرفته شد.

علاوه بر این طرفین در مورد برگزاری جشنواره دوستی جوانان شهرهای مسکو و دوشنبه و همچنین بررسی پروژه ایجاد غرفه تاجیکستان در محل برگزاری نمایشگاه‌های دستاوردهای اقتصاد ملی روسیه توافق کردند.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان همچنین از طریق تلفنی با «ویاچسلاف والادین» رئیس دومای دولتی روسیه گفت‌وگو کرد.

ضمن این تماس تلفنی در مورد برگزاری انجمن پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی که زمان احتمالی آن اواخر ماه مارس سال 2021 میلادی در شهر دوشنبه پیش بینی شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این مرحله سفر رسمی رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان به فدراسیون روسیه به پایان رسید.

روابط دوجانبه مسکو و دوشنبه بر اساس توافق نامه‌های همکاری از 7 ژوئیه 1995 و 29 نوامبر 1996 صورت می‌گیرند.

حجم تجارت متقابل بین مسکو و تاجیکستان در سال 2019 نسبت به سال 2018 میلادی 9.9 افزایش و 58.8 میلیون دلار را تشکیل داده که 50.4 میلیون دلار از آن با صادرات از مسکو و 8.4 میلیون دلار مابقی به واردات محصولات تاجیکی به پایتخت روسیه مرتبط است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول