اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خرید سامانه پدافند هوایی پیشرفته؛ اولویت امنیت ملی عراق در 2021

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تصریح کرد که اولویت امنیت ملی عراق در سال 2021، خرید پدافند پیشرفته از روسیه یا هر کشور دیگری است.

خرید سامانه پدافند هوایی پیشرفته؛ اولویت امنیت ملی عراق در 2021

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالخالق العزاوی»  عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق می‌گوید که خرید سامانه پدافند هوایی پیشرفته اولویت امنیت ملی عراق در سال ۲۰۲۱ است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: عراق بشدت نیازمند خرید سامانه‌های پدافند هوایی است تا مانع نقض حاکمیت آسمان خود و تجاوزهای احتمالی شود. سامانه‌های پدافندی موجود در سایه پیشرفته‌تر شدن جنگنده‌ها و به ویژه‌ پهپادها، دارای توانایی محدودی هستند.

العزاوی افزود: خرید سامانه‌های پدافندی پیشرفته از روسیه یا هر کشور دیگری، اولویت امنیت ملی عراق است.

وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت مالی عراق با افزایش قیمت نفت یا سایر درآمدها بهبود یابد تا پول لازم برای خرید سامانه‌های پدافندی مورد نیاز تامین شود.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، دیروز اعلام کرده بود که حق وتوی آمریکا مانع خرید سامانه‌های پدافندی اس -۳۰۰ روسیه می‌شود.

مسأله خرید پدافند هوایی جدید  از سوی عراق، زمانی آغاز شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که رژیم صهیونیستی و همدستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در آن نقش داشتند.

در پی اعلام قصد بغداد برای خرید اس -۴۰۰ در دوران نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی»، در همان زمان «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از  فشارهای سفارت آمریکا علیه این اقدام خبر داد و اعلام کرد که این فشارها برای این است که کشور در مسئله تجهیز تسلیحاتی، از لوای آمریکا خارج نشود. لذا واشنگتن به دولت عراق اجازه نخواهد داد که به سمت خرید سامانه دفاعی «اس-۴۰۰» روسیه حرکت کند.

چند روز پیش، «علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از مداخلات آمریکا در مسائل داخلی این کشور انتقاد کرد و گفت که «وتوی آمریکا مانع از خرید سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰» روسیه توسط عراق شده است.

وی تأکید کرد، خریداری این سامانه برای حمایت از حریم هوایی عراق، بسیار مهم است و تمام کشورهایی که در پی حفظ امنیت خود هستند، این سامانه پیشرفته را خریداری می‌کنند.

«محمد البلداوی» نائب‌رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی استراتژیک و پیگیری برنامه‌های دولتی در پارلمان عراق نیز دوشنبه گذشته  درباره دلیل اقدام آمریکا در وتوی خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ از روسیه و ممانعت از آن گفت که واشنگتن معتقد است که تجهیز عراق به این سامانه موشکی به ضرر آن و رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول