اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نگاه دولت به برجام ناموسی شده است/ هم چوب را خوردیم، هم پیاز را!

کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا با بیان اینکه نگاه دولت به برجام ناموسی شده است گفت: توانمندی هسته‌ای کشور طی این توافق از دست رفت، یعنی ایران هم چوب و هم پیاز را خورد و هم تحریم شد و در عین حال میزان فروش نفت کشور کاهش داشت.

نگاه دولت به برجام ناموسی شده است/ هم چوب را خوردیم، هم پیاز را!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

وضعیت ایران بعد از برجام بدتر از گذشته شد

وقتی شما هر توافق و مذاکره‌ای انجام می‌دهید، باید شرایط بعد از آن توافق بهتر از شرایط قبل از توافق و مذاکره باشد و این امر پیچیده‌ای نیست.

اما مشکل برجام همین است که شرایط ایران بعد از برجام بدتر از شرایط ایران قبل از برجام شده است، چراکه هم تحریم‌های ایران بعد از برجام به‌شدت بیشتر از قبل از برجام شد و هم فروش نفت ایران کمتر از قبل از برجام صورت می‌گیرد.

 توانمندی هسته‌ای بعد از برجام از دست رفت

هیچ دعوای شخصی با توافق و افرادی که برای توافق مذاکره کردند، وجود ندارد. به هرحال چنانچه وضعیت ما بعد از برجام بهتر از قبل از برجام می‌شد، هر فرد عاقلی می‌گفت این توافق و این مذاکره خوب بود، اما چون این اتفاق رقم نخورده است.

توانمندی هسته‌ای کشور طی این توافق از دست رفت، یعنی ایران هم چوب و هم پیاز را خورد و هم تحریم شد و در عین حال میزان فروش نفت کشور کاهش داشت. از سوی دیگر توانمندی هسته‌ای کشورمان ضعیف شده است و همه اینها ناشی‌از مشکلات برجام است.

 در برجام به نقش کنگره آمریکا بی‌توجهی شد

در برجام یک‌سری نکاتی باید رعایت می‌شد که نشد، به‌عنوان مثال بحث توجه به نقش کنگره آمریکا در سیاست خارجی درنظر گرفته نشده بود.

اکنون نیز شاهد بودیم که ترامپ با استفاده از چه ابزاری از برجام خارج شد، دقیقا با ابزاری که اوباما و کنگره آمریکا طراحی کردند و قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران بود که در سال ۲۰۱۵ در کنگره تصویب شد. در این سال ترامپ نامزد ریاست جمهوری هم نبود، ولی بایدن به‌عنوان معاون اوباما با کنگره آن را طراحی کردند که رئیس‌جمهور بعدی اگر خواست، به‌راحتی از برجام خارج شود و این اتفاق افتاد.

 نگاه دولت به برجام ناموسی شده است

به‌نظر می‌رسد درحال حاضر حالت نگاه ناموسی به برجام وجود دارد، چراکه عده‌ای سال‌ها برای برجام مذاکره و توافق کردند و آبروی شخصی خود را برای این توافق گذاشتند. البته شاید اگر ما هم در جایگاه این آقایان بودیم همین کار را می‌کردیم.

طبیعی است که اگر روی یک مساله بسیار سرمایه‌گذاری کنید، علاقه دارید به‌نوعی آن را زنده کنید و هرطور شده، سرپا نگه دارید. بنابراین چنین برداشتی را درباره برجام کاملا حس می‌کنید که افرادی که درگیر برجام بودند، ‌چنین نگاهی دارند.

 بعید است بایدن بتواند به برجام‌ بازگردد

اما سوال این است که به‌فرض، بایدن بخواهد به برجام بازگردد، واقعا می‌تواند؟ آن ساختار این اجازه را به او می‌دهد؟ باتوجه به تحریم‌هایی که در این چهارسال طبق قانون در آمریکا صورت گرفته، آیا بایدن امکان تعلیق این تحریم‌ها را در عمل دارد؟ لذا اینها سوالاتی فنی است که مطرح می‌شود.

متاسفانه نوعی خوشبینی و خوش‌خیالی قبل از توافق برجام وجود داشت و باید اصلاح شود و عبرت‌هایی که داشت باید گرفته شود.

قطعا مذاکره با آمریکا کشور را به نتیجه مثبت نخواهد رساند

بحث لغو مکانیسم ماشه مشکل طرف مقابل است و آمریکا باید مشکلات خود را با کنگره یا هرجای دیگر حل کند، چراکه ایران توافق کرده و به تعهدات خود نیز پایبند بوده و طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند.

اگر آمریکا این کار را کرد و خسارت‌هایی که به ایران زده اصلاح شده و غرامت پرداخت کرد، که هیچ و اگر این کار را نکرد و سیاست قبلی را پیش گرفت، معلوم می‌شود مذاکره با آمریکایی‌ها فایده ندارد و گزینه دوم در فرمایشات رهبری باید انتخاب شود. یعنی باید به‌دنبال دور زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی آنها رفت.

همان‌طور که رهبری اذعان داشتند، در این روش به نتیجه مثبتی خواهیم رسید. بنابراین قطعا مذاکره با آمریکا کشور را به نتیجه مثبت نرسانده و نخواهد رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول