اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنوب یمن| ادامه درگیری خونین میان متحدان ابوظبی و ریاض؛ «توافق ریاض» در بلاتکلیفی

جنگ قدرت در جنوب یمن میان متحدان عربستان سعودی و امارات ادامه دارد و هم‌زمان که ریاض در تلاش است برای اثبات خود «توافق ریاض» برای جنوب یمن را به سرانجام برساند درگیری‌های نیابتی دو طرف قصد پایان یافتن ندارد.

جنوب یمن| ادامه درگیری خونین میان متحدان ابوظبی و ریاض؛ «توافق ریاض» در بلاتکلیفی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیش از دو سال است که شبه نظامیان یمنی مورد حمایت امارات، استان‌های جنوبی این کشور مانند عدن، ابین و شبوه و جزیره سقطری را به اشغال خود درآورده و آن را از کنترل متحدان عربستان (دولت هادی) خارج کرده‌اند.

عربستان در سال ۲۰۱۹، برای ایجاد توازن قوا در جنوب یمن میان دولت منصور هادی (دولت مستعفی و فراری به ریاض) و متحدان امارات (شورای انتقالی جنوب) «توافق ریاض» را مطرح کرد تا به درگیری‌های خونین بین این گروه و دولت مستعفی یمن پایان دهد؛ اما نه تنها اختلافات کاهش نیافته بلکه هر روز بیشتر و درگیری‌ها خونین‌تر می‌شود.

انتقال موشک‌های حرارتی برای نیروهای متحد امارات و درگیری در ابین

وبگاه یمنی «المصدر آنلاین» یمن به نقل از منابع نظامی آگاه اعلام کرد، هفته جاری یک کامیون حامل موشک‌های حرارتی برای نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/متحد امارات) به شهر «شیخ سالم» در زنجبار در استان «ابین» (جنوب یمن) رسیده است.

بر اساس این گزارش، این عملیات به صورت کاملا محرمانه انجام شده و شورای انتقالی تصمیم گرفته موشک‌های مذکور به به پایگاهی به دور از مکان درگیری‌ها با نیروهای وابسته به دولت مستعفی انتقال دهد تا هدف بمباران آنها قرار نگیرد.

 

در ادامه این گزارش آمده، بخشی از این موشک‌ها از طریق امارات به دست نیروهای شورای انتقالی و بخشی از آن در درگیری‌ها به دست آمده است.

منابع یمنی اعلام کردند، همزمان با ورود تجهیزات نظامی به استان ابین، بار دیگر درگیری میان دو طرف در دو جبهه شیخ سالم و «الطریه» در شرق زنجبار آغاز شده و این مناطق شاهد تبادل توپخانه‌ای متبادل بوده است.

دیدار «هادی» با معاو وزیر دفاع سعودی 

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن که مقیم ریاض است، چهارشنبه شب (دیشب) با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در مقر اقامت خود در ریاض دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، خالد بن سلمان در این دیدار بر حمایت از دولت مستعفی یمن و نیز ابتکار کشورهای حاشیه خلیج فارس برای یمن، برون‌رفت گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های سازمان ملل و در مقدمه آن قطعنامه ۲۲۱۶ تأکید کرد.

از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد رایزنی قرار گرفت تأکید بر اجرای توافق ریاض به منظور پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن بود.

 

درگیری در «شبوه»

«البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش کرد، چهارشنبه (دیروز) درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای متحد امارات و نیروهای دولت هادی در استان شبوه (جنوب یمن) رخ داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای شورای انتقالی به مقر نیروهای هادی در منطقه «العرم» در حبان یورش بردند و در درگیری مذکور تعدادی از دو طرف کشته یا زخمی شدند.

دیدار سفیر آمریکا با رئیس شورای انتقالی و عقبگرد از تهدید به پایان آتش‌بس

«کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن با «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب در یمن (متحد امارات) در مقر اقامتش در ریاض دیدار کرد.

الزبیدی متحدان عربستان را در این دیدار متهم کرد و به سفیر آمریکا گفت، هدف تشدید اقدامات نظامی نیروهای دولت (مستعفی) در ابین، به شکست کشاندن توافق ریاض است.

وی مدعی شد، شورای انتقالی برای اجرای سازوکار توافق ریاض تلاش می‌کند و به بندهای آن متعهد است.

 

شورای انتقالی جنوب هفته جاری، دولت مستعفی منصور هادی را تهدید کرده بود که به آتش‌بس با آن پایان خواهد داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری عربی۲۱، شورای انتقالی جنوب دولت مستعفی یمن را به  ایجاد جنگ فرسایشی طولانی مدت متهم کرد و گفت که صبر در برابر آتش‌بس دیگر ممکن نیست.

در پایان ماه ژوئیه سعودی از سازوکاری جدید برای تسریع در اجرای توافق ریاض میان شورای انتقالی و دولت مستعفی خبر داد که شامل لغو خودمختاری شورای انتقالی، تشکیل دولت با مشارکت هر دو طرف، عقب‌نشینی نظامی از شهرها ، تثبیت آتش‌بس و مأمور کردن نخست‌وزیر به تشکیل دولت ظرف سی روز بود.

بر همین اساس هادی در بیست و نهم ژوئیه عبدالملک را مأمور به تشکیل دولت کرد و در دو حکم دیگر استاندار و رئیس کل پلیس استان عدن را منصوب کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول