اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان: آماده مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح سازمان ملل هستیم

وزارت دفاع قزاقستان با انتشار پیش نویس سندی برای بررسی عمومی از آمادگی نیروهای حافظ صلح خود برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح سازمان ملل متحد خبر داد.

قزاقستان: آماده مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح سازمان ملل هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت دفاع قزاقستان پیش نویس مصوبه کابینه وزیران این کشور برای امضا پروتکل اصلاحیه توافق نامه فعالیت‌های حفظ صلح پیمان امنیت جمعی از 6 اکتبر سال 2007 میلادی را در پورتال اینترنتی برای بررسی عمومی قرار داد.

در یادداشت توضیحی این سند آمده است تغییرات برنامه ریزی شده با هدف تامین امکان مشارکت نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در عملیات‌های حفظ صلح سازمان ملل و وارد کردن مفهوم «کشور هماهنگ کننده» به این توافق نامه صورت می‌گیرد.

کشور هماهنگ کننده یکی از کشورهای عضو است که توسط شورای امنیت جمعی تعیین می‌شود تا مسائل سازمانی و حمایت همه جانبه برای استفاده از نیروهای حافظ صلح جمعی در عملیات‌های سازمان ملل را هماهنگ کند.

برای استفاده از این نیروها در عملیات حفظ صلح سازمان ملل تحت نظارت کشور هماهنگ کننده ایجاد می‌شود. شرایط مشارکت نیروهای در این عملیات طبق توافق نامه منعقد شده بین شور هماهنگ کننده و نهاد مربوطه سازمان ملل تعیین می‌شود.

در پیش نویس این سند همچنین آمده است امضای این پروتکل به توسعه همکاری فعالیت‌های حافظان صلح و گسترش جغرافیای مشارکت نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی در عملیات‌های سازمان ملل کمک می‌کند.

پیش از این «استانیسلاف زاس» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفته بود اتصال پتانسیل حافظ صلح این سازمان در عملیات‌های حفظ صلح سازمان ملل در دستور کار این سازمان قرار دارد، اما موانع ظریف زیادی است که لزوم وارد کردن اصلاحات به توافق نامه اساسی پیمان امنیت جمعی را تقاضا می‌کنند.

وی افزود: به طور ویژه، سازمان ملل متحد در زمینه حفظ صلح با سایر سازمان ها همکاری نمی‌کند و تنها با کشورهای خاص همکاری می‌کند.

زاس گفت: بر این اساس، ما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به توافق نامه اساسی مفهوم کشور هماهنگ کننده، این کشور به نمایندگی از منافع پیمان امنیت جمعی در مورد موضوعات حفظ صلح  با سازمان ملل در این زمینه مذاکرات و اقدامات بعدی را هماهنگ کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول