اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

جوانان بسیجی در میدان عمل؛ از کرونازدائی تا کارآفرینی دانشجویان کرمانی

دانشجوی 24 ساله بسیجی اردیبهشت ماه 98 طرح کشت زعفران به روش ایروپونیک را در شهرستان بردسیر استان کرمان اجرا کرد و تاکنون برای پنج نفر اشتغالزایی انجام داده است.

جوانان بسیجی در میدان عمل؛ از کرونازدائی تا کارآفرینی دانشجویان کرمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، زعفران به عنوان گیاهی چندساله متعلق به تیره زنبق و جزو گرانبهاترین گیاهان دنیا و طلای سرخ شناخته می‎شود که ارزش آن بیشتر به دلیل ویژگی‎های منحصر به‎فرد ادویه‎ای، دارویی، رنگ‎دهی، طعم و عطر قوی آن است.

این گیاه بیشتر برای رشد در نواحی خشک و نیمه‎خشک مناسب است، مصرف آب بسیار کمی دارد و عوامل زراعی و مدیریتی و شرایط اقلیمی از جمله فاکتورهایی است که بر کیفیت و کمیت محصول تأثیر می‎گذارد.

 

بر همین اساس طرح کشت زعفران به روش ایروپونیک، کشتی بدون خاک و آبیاری با مه‎پاش بهترین روش برای داشتن کیفیت و کمیت زیاد محصول در کمترین فضای ممکن به صورت طبقاتی و با مدیریت دما، رطوبت و نور است که می‎توان، بهترین نوع زعفران را با آن برداشت کرد.

افزایش کیفیت به دلیل نبود مستقیم نور خورشید، افزایش کمیت به دلیل پیاز با وزن بالا و تحت کنترل بودن شرایط محیط، اجرای طرح در کمترین فضای منزل یا گلخانه، صرفه‎جویی آب، برداشت در دو نوبت صبح و عصر و اشتغالزایی فراوان از جمله مزیت‎های این روش هستند.

از دوران کودکی تاکنون عضو بسیج بودم/اشتغالزایی برای 5 نفر

مرضیه خسروی 24 ساله دانشجوی بسیجی ارشد گیاهان دارویی اردیبهشت ماه سال 1398 طرح کشت زعفران به روش ایروپونیک را در شهرستان بردسیر استان کرمان اجرا کرد. وسایل و امکانات موردنیاز در این روش، بنه زعفران، سینی چوبی، قفسه سه طبقه، رطوبت‎ساز، رطوبت‎سنج و دماسنج است.

وی برای این کار بنه زعفران خریداری شده را از پوشال تمیز «نقره‎ای و سورت کردن» و از تیر ماه تا اواخر شهریور ماه بنه‎های زعفران را در یک محیط تاریک و بدون رطوبت نگهداری کرده است.

 

 

این کارآفرین قبل از کشت، بنه‎های زعفران را برای جلوگیری از هرگونه بیماری در قارچ‎کش و کنه‎کش قرار داده و بعد از اینکه کمی رطوبت را از دست دادند، آنها را در سینی‎های چوبی یک در یک  گذاشته به مدت یک ماه در رطوبت 75 درصد نگه داشته و در تاریکی و دمای 23 درجه قرار داده، سپس نوردهی را بعد از یک ماه آغاز و دما را به 13 درجه و رطوبت را به 85 درصد رسانده و بعد از یک هفته گلدهی این محصول آغاز شده است.

این دانشجوی بسیجی به خبرنگار فارس گفت: امسال نیز با تهیه دستگاه هوادهی مجهز به سنسور دمایی و رطوبتی و افزایش بنه، محصول را از۳۰۰ کیلوگرم به  ۷۰۰ کیلوگرم افزایش داده‌ام.

این جوان فعال در حال حاضر کشت زعفران را در 30 مترمربع فضا به صورت طبقاتی در روستای دهنو شهرستان بردسیر انجام می‎دهد و سالانه 700 کیلوگرم پیاز و 0.5 کیلوگرم زعفران تولید می‎کند و تاکنون برای پنج نفر اشتغالزایی انجام داده است.

این کارآفرین جوان از دوران کودکی تاکنون عضو بسیج بوده و هم‎اکنون نیز با مرکز پژوهش و فناوری ناحیه بسیج استان تبادل علمی دارد اما از سوی جهاد کشاورزی مورد هیچ حمایتی قرار نگرفته است.

دانشکده کشاورزی باهنر واحد بردسیر تنها نهادی است که به صورت کامل از این طرح حمایت کرد و ناحیه بسیج دانشجویی و مرکز پژوهش فناوری بسیج دانشجویی استان کرمان نیز بیشترین حمایت را در راستای اجرای طرح و گسترش آن داشتند.

ساخت یک مدل دستگاه ضدعفونی کننده دست با قیمت پایین

امیرحسین ادهمی فارغ‌التحصیل کارشناسی الکترونیک دارای ثبت اختراع ساعت فرمان نجومی است که در مسابقات کشور کره جنوبی نیز حائز رتبه برتر شد. وی همچنین موفق به کسب رتبه سوم مسابقات بین‎المللی رباتیک جنگجو، رتبه دوم مسابقات اختراعات دانشگاه شهید باهنر کرمان و دیپلم افتخار مسابقات ملی مهارت شده است.

ادهمی از سال 1388 به عضویت بسیج درآمده است و هم‎اکنون نیز عضو گردان 419 امام حسین (ع) است. وی به خبرنگار فارس گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا که تمام مردم برای ریشه‎کن کردن این بیماری دست به دست هم دادند، طی 48 ساعت با حمایت و همکاری سازمان بسیج علمی و استفاده از تسهیلات آن، یک دستگاه ضدعفونی‎کننده دست ساختیم که در نمایشگاه SHE که در محل نمایشگاه‎های بین‎المللی جنوب شرق در کرمان برگزار شد به نمایش درآمد.

وی افزود: بعد از استقبال از این دستگاه که نمونه اولیه کار ما بود، تصمیم گرفتیم، آن را ارتقا دهیم در نهایت پس از گذشت دو هفته به یک محصول کامل و ایده‎آل قابل عرضه به بازار دست یافتیم.

ادهمی عنوان کرد: در مرحله بعد این محصول به مساجد، مدارس، ارگان‎های دولتی و ... شهر کرمان و سایر شهرستان‎های استان نیز عرضه شد که تاکنون به  بیش از 100 دستگاه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز در حال ساخت یک مدل دستگاه ضدعفونی کننده دست با قیمت نصف آن در سطح بازار هستیم و بنا داریم، آن را برای مساجد و اماکن مذهبی تولید کنیم.

انتهای پیام/80001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول