اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۵ خودرو آلایندگی تولید می‌کند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی بدون معاینه فنی سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود‌، گفت: یک موتورسیکلت کاربراتوری حداقل معادل ۵ خودرو با استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌کند.

موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۵ خودرو آلایندگی تولید می‌کند

 حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس درباره اقدام پلیس برای تعیین تکلیف و ترخیص موتورسیکلت های توقیفی گفت: بدون تردید ورود این موتورسیکلت‌ها که بیش از 95 درصد آن کاربراتوری است می‌تواند در افزایش آلودگی هوا با وضعیت موجود تاثیر گذار باشد.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد یک موتورسیکلت کاربراتوری حداقل معادل ۵ خودرو با استاندارد یورو2 آلایندگی تولید می‌کند که براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت ها در تولید آلایندگی گازی در حدود 21 درصد و در تولید ذرات معلق 10 درصد است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: این آمار گویای این مسأله است که کم توجهی در کنترل این وسایل نقلیه می تواند آلودگی هوا را به صورت چشمگیری تشدید نکند.

وی گفت: البته ما معتقدیم انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌های کابراتوری نمی‌تواند به عنوان راهکار موثر در کاهش آلایندگی تولیدی از این وسایل نقلیه باشد.در موتورسیکلت‌های کاربراتوری تنظیم سوخت به صورت دستی توسط خود راکب امکان پذیربوده و سطح انتشار آلایندگی قابل تغییر است. تنها راهکار و ساماندهی در این ارتباط خروج موتورسیکلت های کابراتوری از چرخه تردد و جایگزینی و نوسازی آن با موتورسیکلت های انژکتوری و برقی است. 

مقدم گفت: به رغم همه این مسائل انجام معاینه فنی و پایش وضعیت آلایندگی این وسایل نقلیه به صورت سالیانه و یا مقطعی می.تواند در ساماندهی این وسایل نقلیه به رعایت قانون انجام دوره‌ای معاینه فنی و کنترل میزان آلایندگی آنها تاثیر گذار باشد. خارج از این 830 هزار دستگاه موتورسیکلت که در حال ترخیص است پیشنهاد می‌شود داشتن معاینه فنی برای رفع توقیف موتورسیکلت ها الزامی شود و وضعیت موتورسیکلت ها از لحاظ ایمنی و آلایندگی کنترل شوند.

وی گفت:بدون تردید با تشدید الزامات قانونی در این ارتباط و استقبال راکبین موتورسیکلت راهکارهایی اجرایی جهت تسهیل در ارائه خدمات در این حوزه مانند استقرار واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت توسط مدیریت شهری پیش بینی خواهد شد.

مقدم با بیان اینکه در مراکز معاینه فنی تهران ۱۰ خط مکانیزه تست موتورسیکلت وجود دارد اما تقاضا وجود ندارد، ادامه دادبراساس آمارهای موجود گفته می‌شود که حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران در حال تردد است و از این میان در ۷ ماه نخست امسال تنها ۳۴ دستگاه موتورسیکلت برای انجام تست های معاینه فنی به مراکز ما مراجعه کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول