اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مخترع بسیجی موتور هواپیماهای جنگنده و سیستم پایشگر دیجیتالی؛ بسیج یعنی ما می‌توانیم

شهاب رشنو، مخترع لرستانی و کارشناس ارشد رشته مهندسی برق یکی از جوانان خلاق و مبتکر لرستانی است که با داشتن بیش از 16 اختراع ثبت شده در حوزه برق الکترونیک و مکانیک با کاربردهایی در صنعت، برق، ماشین‌آلات کشاورزی و کاربردهای عمومی سعی در کمک به رونق تولید و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.

مخترع بسیجی موتور هواپیماهای جنگنده و سیستم پایشگر دیجیتالی؛ بسیج یعنی

خبرگزاری فارس لرستان- مرضیه شیرخان چگنی، بسیج ارتش بی‌ادعای مردمی در تمامی عرصه‌های موردنیاز کشور همواره حضور داشته و جوانان این مرز و بوم در قالب تشکل بسیج در حل مسائل خرد و کلان در زمینه‌های متفاوت  همیشه مثمر ثمر بودند.

در گذشته جوانان این دیار پشت خاکریز ها و با لباس های خاکی دین خود را به این سرزمین و مردم این سرزمین ادا می‌کردند، اما امروز  بسیاری از جوانان بسیجی در سنگر علم مشغول جهاد بوده تا با تولیدات علمی به برقراری آسایش و آرامش مردم  دنیا کمک کنند.

تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه اقتصاد و تولید داخلی طی چند سال اخیر به ویژه در سال جاری که جهش تولید نام گرفت، نشان می‌دهد که ایشان به موضوع تولید، توان و ظرفیت کشور برای افزایش، رونق و جهش تولید بسیار امیدوار است و این امید شاید به دور از ذهن نباشد، چرا که جوانان  این  خاک علی‌رغم مشکلات فراوانی همچون بیکاری، تورم، تحریم ، گرانی و ...همیشه توانسته‌اند خوش بدرخشند.

در شرایط امروزی توجه به تولید داخلی ،ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت  جوان می‌تواند تاثیرگذار بر اقتصاد کشور و بهتر شدن اوضاع شود که از این رو دولت می‌تواند از جوانان خلاق و مبتکر  نهایت استفاده را ببرد تا کلیدی برای قفل اقتصاد و بهتر شدن اوضاع کنونی شود.

استان لرستان همواره مهد جوانان مبتکر، خلاقق و موفق بوده است، اما با این وجود رتبه نخست بیکاری ، فلاکت و .... را نیز دارد که نیازمند توجه بیشتر دولتمردان و مسئولان مربوطه است تا این نیروهای خلاق  و کار آفرین زمینه ای برای ایجاد اشتغال و رونق تولید را داشته باشند.

 

16 اختراع ثبت شده دارم

شهاب رشنو، مخترع لرستانی و کارشناس ارشد رشته مهندسی برق یکی از جوانان خلاق  و مبتکر  لرستانی است که با داشتن بیش از 16 اختراع ثبت شده در حوزه برق الکترونیک و مکانیک با کاربردهایی در صنعت، برق، ماشین‌آلات کشاورزی  و کاربردهای عمومی سعی در کمک  به رونق تولید و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: از سال 79 فعالیت های علمی پژوهشی و  از سال 96  تولدی خود را آغاز کردم  ومحصولات خود را  به تولید انبوه رسانده و استقبال زیادی از آن شد.

این مخترع لرستانی بابیان اینکه اختراعات ما در اداره ثبت مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان جشنواره‌ای را برگزار می‌کند،  افرادی که اختراعی دارند در حوزه‌های مختلف شرکت می‌کنند و اگر کاربردی باشد تاییدیه علمی می‌گیرند که در این جشنواره دو اختراع ما تاییدیه علمی سطح سه گرفتند.

رشنو گفت: دستگاهی که تولید می‌کنیم منحصر به فرد هستند و قابل رقابت نیستند و انحصار این دستگاه در دست ما است  و با کمک مسئولان امید داریم در بحث اشتغال پایدار استان نقش ایفا کنیم.

 

این بسیجی نخبه در رابطه با میزان تولید دستگاه‌های که به تولید انبوه رسانده، عنوان کرد: تقریبا سالانه 85 دستگاه  تولید می‌کنیم که با توجه به سفارش دریافتی متغییر است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم پایشگر دیجیتالی کمباین یکی از مهمترین اختراعات این جوان لرستانی بوده که  جز طرح‌های برگزیده جشنواره رویش زاگرس در سال 94  بوده و در پنجمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی نیز توسط معاون وزیر کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

این مخترع لرستانی اظهار داشت: ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی و ساخت سیستم حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند، طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا از دیگر اختراعاتم بوده است.

به گفته رشنو ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی جهت بهبود آموزش‌های عملی رشته‌های برق با فیوز تمام‌اتوماتیک با کاربردهای AC_DC  در صنعت خودرو به‌صورت هوشمند می‌تواند تمام المان‌ها را به‌طور خودکار در مقابل اضافه جریان و اضافه‌بار کنترل کند و به‌صورت هوشمند بعد از رفع نقص مجدد وارد مدار شود.

وی با بیان این که طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا کاربردهای زیادی دارد، گفت: این موتورها می‌توانند برای کاربردهای دستگاه‌های دمنده، فن‌ها و کمپرسورهای فشرده‌سازی هوا، پمپ‌ها، توربین‌ها و کاربردهای نظامی به دلیل عملکرد بالای سرعت خود و قابلیت اطمینان بالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای موتورهای قدیمی شوند.

 

این بسیجی نخبه دلیل استفاده از فرکانس‌هایی در محدوده 200 هرتز تا 1 کیلوهرتز راه اندازی سریع‌ترین حالت ممکن دانست و تصریح کرد: این موتور می‌تواند در ساخت ژایرسکوپ یا ژیروسکوپ‌های هواپیماهای جنگنده کاربرد داشته باشد و همچنین  در دورهای 60هزار R.P.M   در سیستم‌های گریز از مرکز کاربرد دارد.

وی در رابطه با نحوه کارکرد سیستم پایش الکترونیکی مخزن کاه کمباین گفت: این دستگاه امکان کنترل وضعیت لحظه‌به‌لحظه مخزن کاه را فراهم می‌دهد تا از سرریز کاه درون مخزن دانه جلوگیری شود.

سیستم پایش الکترونیکی مخزن کاه کمباین تدبیری برای پدافند غیرعامل محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه با این فنّاوری می‌توان تدابیری از مدیریت الگوی برداشت را برای سال زراعی بعدی جهت بالا بردن و بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی اتخاذ کند،عنوان کرد: این سیستم قابلیت ارسال عملکرد آنلاین برداشت محصولات کشاورزی را به مراکز ترویج جهاد کشاورزی دارد و با این فنّاوری به‌صورت آنلاین میزان برداشت در استان را درصورتی‌که تمام کمباین‌ها مجهز به این سیستم باشند به‌صورت آنی و دقیق در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد و تدابیر لازم برای پدافند غیرعامل نیز محسوب می‌شود.

رشنو در رابطه با دیگر اختراع خود بانام سیستم  حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند ، تصریح کرد: این سیستم به‌طور هوشمند تمامی مشخصه‌ها و پارامترهای مربوط به حوزه توان و حفاظت  از خطوط توان و مصرف‌کننده‌ها را به‌طور هم‌زمان  کنترل  و تمامی این فرایندها را به واحدهای  تصمیم سازی  انتقال می‌دهد.

 

این مخترع لرستانی با بیان اینکه برای تجاری‌سازی و  بهره‌گیری از این طرح‌ها هیچ‌گونه حمایت عملی از متولیان حمایت از مخترعان صورت نگرفته، عنوان کرد: امروزه تکنولوژی‌ها خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم در حال تغییر هستند، طول عمر تکنولوژی در اختراعات زیر 6 ماه است و در ایران نیز رشد علوم بالا رفته و اگر این تکنولوژی‌ها در زمان مشخص مورداستفاده قرار نگیرند و حمایت نشوند مسلماً تاریخ انقضای آن‌ها سر رفته و در کشورهای پیشرفته‌تر به این تکنولوژی و حتی بهتر ازاین‌دست خواهند یافت پپس بهتر است مسئولان از اختراعات و ابتکارات جوانان این مرز و بوم حمایت کنند تا بتوانیم به موفقیت های بیشتری دست یابیم اما در ایران متأسفانه به علت عدم‌حمایت کافی مخترعان دلسرد شده و پیگیر ادامه اختراعات یا ابتکارات خود نمی‌شوند.

این نخبه بسیجی گفت:  گاهی احزاب سیاسی مانع رشد و توسعه در استان شده اند و سیاست‌های آنها با نقشه های راهبردی بسیج و انقلاب و رهبری تناقض دارد  که قطعا بسیجیان واقعی این اجازه را نمی دهند و قطعا مقابل این تفکر می‌ایستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول