اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

محیط زیست در زیست مجازی توییتر

محیط‌زیست یکی از حیاتی‌ترین موضوعات کشور است که مسائل آن با توجه به ماهیت داوطلبانه‌ای که دارد، همواره مورد توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی است. در این گزارش دادهای توییتر در موضوعات محیط زیستی مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم.

محیط زیست در زیست مجازی توییتر

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، افکار عمومی جهان از منابع مهم حقوق محیط زیست است. قدرت افکار عمومی در کمیته‌ها، جنبش‌ها و موسسه‌های دفاع از محیط زیست متبلور می‌شود که هدفشان درخواست اجرای قوانین و با دادن پیشنهاد تازه برای نگهداری از انسان‌ها و موجودات است.در ایران نیز می‌توان از سازمان‌های غیر دولتی زیست محیطی متعددی نام برد که با اهدافی چون شناسایی عوامل آلوده‌کننده محیط زیست و جلوگیری از آفات زیست محیطی، جلوگیری از گسترش کویر، تبلیغ فرهنگ درختکاری و اقدام عملی در جهت توسعه منابع طبیعی آغاز به کار کرده اند اما با این وجود در چند دهه اخیر و با توسعه سریع و شکل‌گیری برنامه‌های متعدد توسعه در ایران، محیط زیست آن چنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. در این گزارش به صورت مختصر داده‌های توییتر در موضوعات محیط زیستی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم.

طبق بررسی انجام گرفته بر روی بستر توییتر مشخص گردید حدود 1.1 میلیون توییت در ارتباط با موضوع منتشر شده است.

موضوعات مطرح شده

پس از بررسی تمامی توییت‌های منتشر شده مرتبط با موضوع گزارش، مطابق با نمودار ذیل موضوعات مطرح شده توسط کاربران بدین صورت مورد دسته بندی قرار گرفت.

پس از بررسی موضوعات طرح شده در فضای توییتر مشخص شد که بحران آب در صدر موضوعات مطرح شده قرار داشته است، موضوع انتقال آب خزر از مسائل مطرح شده ذیل موضوع بحران آب بوده است، پس از آن به ترتیب اشاره به وضعیت منابع طبیعی ایران، آلودگی هوا و حقوق حیوانات بیشترین میزان تولید محتوا را به خود اختصاص داده‌اند.

داده های شبکه اجتماعی به عنوان منبع بازتاب نظر مردم و همچنین سنجش ذائقه مردم می تواند محلی برای کمک محتوایی و مفهومی در حوزه محیط زیست باشد، این مهم در کنار کارکرد نظارتی شبکه اجتماعی به عنوان محلی که مسئولین و مقامات می توانند با رجوع به آن انتقادات مردم را بشنوند و حتی در امر مبازره با تخریب محیط زیست در ابعاد مختلف از آن استفاده کنند جایگاه خاص به شبکه اجتماعی می دهد.

این امکان وجود دارد که گروه های مردم نهاد فعال در قالب شبکه های اجتماعی انسجام پیدا کنند و در مسیر بهبود وضعیت هم افزایی کنند و همچنین از بعد اطلاع رسانی از این ظرفیت استفاده کنند تا محیط بهتری داشته باشیم.

منبع: مرکز پژوهشی بتا 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول