اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

پای درد و دل یک نخبه بسیجی/ لزوم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها روی کار آمدن دولت انقلابی است

نخبه بسیجی گیلان یکی از آن دسته نخبگانی است که از عدم بهره‌مندی مسؤولان و دانشگاه‌ها در استفاده از این ظرفیت عظیم گله‌مند بوده و می‌گوید تا زمانی که یک دولت جوان انقلابی روی کار نیامده و سند اسلامی شدن دانشگاه، مدارس و فرهنگ و ارشاد را اجرایی نکند مشکلی برطرف نمی‌شود.

پای درد و دل یک نخبه بسیجی/ لزوم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها روی کار آمدن دولت انقلابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان به گواه آمارهای رسمی یکی از برترین استان‌ها در عرصه علمی و فرهنگی بوده و استفاده صحیح از این ظرفیت به‌ویژه بهره‌مندی از ظرفیت بسیجیان نخبه می‌تواند این استان را به درجه بالاتر علمی در کشور سوق دهد.

جمهوری اسلامی ایران دارای جوانان و نخبگان بسیجی بسیار زیادی است که از آن‌ها در جامعه به‌عنوان هدایای الهی نام‌برده می‌شود لذا می‌توان با رشد علمی، فناوری و پژوهشی باعث اقتدار نظام اسلامی شد زیرا مقام معظم رهبری تأکید بسیاری به استفاده صحیح از علم و فناوری در کشور دارند.

اما دراین‌بین بسیجیانی هستند که مدارج عالی علمی را در کنار تفکر بسیجی کسب و مقاله‌های علمی بین‌المللی و همچنین کتاب‌های بسیار زیادی را نوشته و مقام‌های زیادی را در عرصه علم کسب کردند.

به همین دلیل و به مناسبت هفته بسیج به سراغ یکی از نخبگان علمی و بسیجی استان گیلان رفته تا با او گفت‌وگویی کنیم.

دکتر کیوان میرزایی نخبه بسیجی متولد بهمن‌ماه ۱۳۴۶ است که دوران ابتدایی و متوسطه خود را در فومن و هنرستان این شهرستان گذرانده و پس از شرکت در آزمون سراسری در رشته کارشناسی مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته و پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد از همان دانشگاه در مقطع دکتری موفق به قبولی در رشته فناوری نانو در دانشگاه شیراز شد.

این نخبه گیلانی تاکنون ۳۵ مقاله علمی و ۱۲ کتاب در حوزه مهندسی مواد چاپ و سه اختراع علمی داشته است که دو کتاب کیوان میرزایی منبع دانشگاه پیام نور کشور است.

 

فارس:  از افتخارات علمی و تعداد مقالات چاپ‌شده خود به ما بگویید؟

میرزایی: تاکنون ۳۵ مقاله علمی بنده در سایت‌های معتبر چاپ، سه ثبت اختراع و ۱۲ کتاب را به چاپ رساندم که دو کتاب جزو منابع علمی دانشگاه پیام نور کشور نیز هست‌.

فارس: چرا عده‌ای بسیجیان را فقط به جوانان جهادی می‌شناسند؟

میرزایی: یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار یک جامعه ازجمله جمهوری اسلامی داشتن علم و فناوری در حوزه‌های مختلف بوده و به همین دلیل بسیجیان در کنار کارهای جهادی خود به مسئله علم توجه جدی داشته و نخبگان بسیجی بسیار زیادی در جامعه وجود دارد.

فارس: نظر شما به‌عنوان یک نخبه بسیجی در خصوص ارتباط میان بسیج و ولایت چیست؟

میرزایی: بین بسیج و ولایت ارتباط عمیقی وجود داشته و حذف هرکدام از آن‌ها به‌منزله حذف آن حرکت است زیرا یک امت بدون داشتن رهبری واحد به پیروزی نرسیده و بسیج به‌عنوان یک رهبر و رهبر به‌عنوان هدایت‌کننده یک امت عمل کرده و ولایت بدون امت که همان بسیج است هیچ معنایی پیدا نمی‌کند‌.

فارس: مهم‌ترین مؤلفه‌های بسیج در جامعه که باید موردتوجه مسؤولان قرار گیرد، کدام مؤلفه است؟

میرزایی: واژه‌هایی مثل محرومیت‌زدایی، عدالت اجتماعی، ایثار، فداکاری، جهاد، شهادت و خدمت به مردم بعد از انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و مثال عینی تمامی این واژه‌ها بسیج و فرهنگ زیبای بسیجی است.

فارس: مردم‌ شهید سلیمانی را یک بسیجی مخلص در راه پروردگار و ولایت می‌شناسند، از نظر شما کدام ویژگی این‌ شهید بزرگوار چنین منزلتی را به او داده است؟

میرزایی: بسیجی خود را بنده مخلص خدا و تابع مطلق ولایت‌فقیه دانسته و تمامی دستورات ولی‌فقیه را به‌طور کامل انجام می‌دهد که نمونه بارز آن را در ایام کرونا و در رزمایش مواسات و آغاز قرارگاه ملی سردار سلیمانی شاهد بودیم.

فارس: بارزترین تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در دنیا چه بوده است؟

میرزایی: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بوده و بعد از انقلاب اسلامی بعضی از واژه‌ها ازجمله ولایت مداری، بسیج و انقلابی بودن شکل گرفت به همین دلیل به‌جرئت می‌توان گفت انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی در طول تاریخ است.

فارس: نقش توجه به آرمان‌گرایی تفکر بسیج در جامعه را چقدر می‌دانید؟

میرزایی: یکی از دلایل لزوم روی کار آمدن دولت انقلابی در جمهوری اسلامی سوق دادن جامعه به سمت آرمان‌گرایی بسیجی و مدنی الهی است زیرا در این صورت بسیاری از معضلات جامعه به‌راحتی برطرف می‌شود.

فارس: عده‌ای از کارشناسان راه پیشرفت کشور را سوق دادن جامعه به سمت جامعه مدنی الهی می‌دانند، نظرتان ‌را دراین‌باره به ما میگید؟

میرزایی: امت ما این موضوع رو به‌خوبی درک کرده‌اند که راه پیشرفت کشور سوق دادن جامعه به سمت جامعه مدنی الهی است نه جامعه مدنی کدخداپرست و سکولار؛ لذا نخبگان جامعه، رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید پای کار آمده و این تفکر را در جامعه بیش از بیش گسترش داده و برایش آئین‌نامه اجرایی بنویسند.

فارس: شما به‌عنوان یک نخبه بسیجی راهکارهای پرورش مدیرانی در طراز انقلاب اسلامی در چه می‌دانید؟

میرزایی: در اوایل انقلاب شهیدانی مثل رجایی، باهنر، چمران و بهشتی نمونه بارز مدیران در طراز انقلاب اسلامی بودند که خود را یک بسیجی مخلص و پیرو ولی‌فقیه و امام راحل (ره) می‌دانستند لذا یکی از مهم‌ترین راهکارها در تربیت نیروهایی در طراز انقلاب توجه به فرهنگ بسیج در جامعه است.

فارس: چقدر از ظرفیت نخبگان بسیجی و دانشگاه‌ها در حرکت کشور به سمت جامعه مدنی الهی استفاده شده است؟

میرزایی: در طول این چند سال اخیر اصلاً از ظرفیت نخبگان بسیجی در حرکت جامعه به سمت جامعه مدنی الهی در کشور و حتی دانشگاه‌ها استفاده نشده زیرا تا زمانی که دانشگاه‌ها توسط یک عده سکولار و لیبرال اداره شود وضع هیچ تغییری نمی‌کند.

فارس:  آیا در دانشگاه‌های کشور برنامه‌ای در خصوص استفاده از استادان و نخبگان بسیجی وجود دارد؟

میرزایی: مدارس و دانشگاه مهم‌ترین مکان برای تربیت مدیران در طراز انقلاب است ولی هیچ برنامه‌ای برای ورود و استفاده از استادان و نخبگان بسیجی به دانشگاه توسط مسؤولان دانشگاه‌های کشور وجود نداشته و ندارد.

فارس: راهکار شما برای استفاده از نخبگان بسیجی و ترویج فرهنگ بسیج در دانشگاه‌های کشور چیست؟

میرزایی: باید دولت توسط کسی اداره شود که به باورهای انقلاب اسلامی اعتقاد داشته و از آن طریق فرهنگ بسیج را در دانشگاه‌های سراسر کشور گسترش دهد لذا تا زمانی که یک دولت جوان انقلابی روی کار نیامده و سند اسلامی شدن دانشگاه، مدارس و فرهنگ و ارشاد را اجرایی نکند مشکلی برطرف نمی‌شود.

فارس: از نقش‌آفرینی بسیج در حوزه‌هایی که کشور نیاز دارد به ما توضیح می‌دهید؟

میرزایی: بسیج در عرصه‌های مختلفی ازجمله، صحنه و حوزه امنیت و دفاعی، سازندگی، اقتصادی، امیدآفرینی، امدادی، مشارکت افزایی، محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی نقش‌آفرینی کرده که نمونه بارز آن‌ را در ایام کرونا، کمک مؤمنانه، رزمایش مواسات و سیل و برف سال گذشته شاهد بودیم لذا این امر نشان‌دهنده نیروی بالقوه بسیج در حرکت جامعه به سمت پیشرفت است.

 

فارس: از چگونگی نقش‌آفرینی نخبگان بسیجی در اداره جامعه و شناسایی مشکلات برای ما می‌گویید؟

میرزایی: تفکر بسیجی مهم‌تر از شخص بسیجی است، چراکه با تفکر بسیجی می‌توان برای آرمان‌های انقلاب در چارچوب فرهنگ اسلامی فعالیت‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی را با پژوهش در جامعه و با حضور مستمر رونق بخشیده و مشکلات کشور را در عرصه‌های مختلف شناسایی و راهکارهای لازم را ارائه دهند.

فارس: در این شرایط سخت در خصوص لزوم استفاده مسؤولان از ظرفیت نخبگان بسیجی توضیحی کوتاه می‌دهید؟

میرزایی: ذات جوان‌گرایی و استفاده از نخبگان در تمام عرصه‌ها مفید و مؤثر بوده و رمز موفقیت هر نهادی برای رسیدن به اهدافش جوان‌گرایی و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان به‌ویژه نخبگان بسیجی است لذا تمامی مسؤولان در این شرایط سخت باید از ظرفیت نخبگان به‌خوبی استفاده کنند.

فارس: نظرتان درباره کمیت و کیفیت مقالات مختلفی که در موضوعات مختلف منتشر می‌شود چیست؟

میرزایی: باید از تولید اسناد بی‌فایده و مقالات بی‌محتوا به‌سمت ارائه راه‌حل برای معضلات کشور برویم و دانشگاه وظیفه دارد بر این اساس حرکت کند.

فارس: کلام آخر

میرزایی: امروز باید اساتید به سمت رویکرد مسئله محور بروند که لازمه آن رصد مشکلات جامعه و متعاقب آن ارائه راه کار و مطالبه گری برای حل مشکلات است.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۱ سال انقلاب نیروی‌های بسیجی نخبه و توانمندی را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی پرورش داده که برای برون رفت از مشکلات کشور باید با تیکبه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت نخبگان کشور راه حل مشکلات را دریافت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول