اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم تسریع در پروژه نصب سرشاخه‌گیر غرب مازندران

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در غرب استان مازندران از حدود ۶۵۰ هزار هکتار وسعت حوزه آب‌خیز ۵۰ درصد آن مطالعه توجیهی شده و از این میزان نیز ۵۰ درصد اجرا شد و بقیه آن نیز ضرورت دارد با سرعت بیشتری انجام شود.

لزوم تسریع در پروژه نصب سرشاخه‌گیر غرب مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مسعود منصور عصر امروز در آیین افتتاح پروژه سرشاخه‌گیر رودخانه چالکرود اظهار کرد: آب‌خیزداری یکی از پروژه‌هایی است که برای هر نقطه از کشور ضرورت هست تا بتواند این اثرات مستقیم که گفته شد و غیرمستقیم که شامل معیشت، سکونت، حفظ زیرساخت‌های اقتصادی را محقق کند و بتوانیم توسعه را در ابعاد مختلف آن اجرا کنیم.

وی افزود: در غرب استان مازندران از حدود ۶۵۰ هزار هکتار وسعت حوزه آب‌خیز ۵۰ درصد آن مطالعه توجیهی شده و از این میزان نیز ۵۰ درصد اجرا شد و بقیه آن نیز ضرورت دارد با سرعت بیشتری انجام شود که امیدواریم با پایداری استفاده از اعتبارات صندوق توسعه برای کارهای آب‌خیزداری محقق شود.

* اجرایی شدن ۳ سد سرشاخه‌گیر دیگر در رامسر

منصور تصریح کرد: متوسط مطالعه ما برای سیلاب‌های این منطقه حدود ۲۶۷ متر مکعب است که این طرح برای حدود ۴۰۰ متر مکعب طراحی شده و همچنین برای دوره صد ساله طراحی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کار سدهای سرشاخه‌گیر کار یک دانش بومی شده ما هست که پیمانکاران به این شکل طراحی و اجرا می‌کنند، خاطر نشان کرد: امیدواریم از این دانش در مناطق دیگر هم استفاده شود و لازم به ذکر است که این پروژه در حدود ۳ تا ۴ ماه انجام شد که سرعت انجام آن نیز مثال‌زدنی است.

رئیس سازمان مراتع و جنگل‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اثربخشی پروژه نیز توسط مردم این منطقه بیشتر حس می‌شود که یکی از آن‌ها جلوگیری از سنگ‌های بزرگ و تنه‌های درختان است که موجب عدم جاری شدن سیلاب در خیابان و مناطق مسکونی می‌شود. 

وی از اجرایی شدن ۳ سد سرشاخه‌گیر دیگر در رامسر خبر داد و گفت: امیدواریم پروژه‌های دیگر را به زودی عملیاتی کنیم.

* مشخصات پروژه سرشاخه گیر رودخانه چالکرود

در ادامه این مراسم سنگاری مدیرکل منابع طبیعی نوشهر با اشاره به اینکه سرشاخه‌گیر رودخانه چالکرود که اعتبار آن از صندوق توسعه ملی است، گفت: برای مردم حوزه غرب استان مازندران، حوزه رودخانه چالکرود و رامسر و کتالم است که دهه فجر کلنگ‌زنی شد و به‌دلیل شرایط کرونا وقفه ایجاد شد اما با تلاش و نظارت همکاران در طی چهار ماه به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: این بند سرشاخه گیر به نام شهید تاش موسی هست که در خان طومان به شهادت رسید که مفقودالاثر است و امروز با حضور خانواده آن شهید پروژه را افتتاح می‌کنیم و کاری بسیار کوچک است که به پاس مجاهدت‌های شهدا انجام می‌دهیم.

سنگاری با تاکید بر اینکه پروژه سرشاخه گیر رودخانه چالکرود ۴۲ هزار هکتار با ارتفاع ۳۶۵۰ متر و مکان سرشاخه گیر از سطح دریا ۱۳۰ متر ارتفاع دارد، اعلام کرد: این محدوده دارای شیب تندی است و همیشه خسارات فراوانی در این محدوده ایجاد می‌شد که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه شرکت نوین فناوران مازندران است، افزود: طول تاج این پروژه ۴۷ متر، تعداد دریچه تخلیه آن ۳۶ مورد است که اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی نوشهر ادامه داد: امیدواریم برای رودخانه‌های دیگر مازندران که شاهد خسارت‌های بسیاری هستیم نیز چنین پروژه‌هایی داشته باشیم و همچنین دو پروژه دیگری در حوزه منابع طبیعی داریم که در سال آینده افتتاح خواهند شد.

* نیاز رودخانه‌های مناطق شمالی به سرشاخه گیرها 

پرویز گرشاسبی معاون آب‌خیزداری امور مراتع و بیابان در سازمان جنگل‌ها نیز در این افتتاحیه با اشاره به اینکه این پروژه کار جدیدی در اقدامات کنترل سیل‌های واریزی است، گفت: سیل‌های واریزی به سیل‌هایی گفته می‌شود که بار جامد سیل بالای ۵۰ درصد حجم جریان است.

وی با اشاره به اینکه بار جامد تخریب‌ساز است و پل‌ها و آب‌نماها قادر به تخلیه آن نیستند و در نتیجه سیل به مناطق مسکونی و کشاورزی وارد می‌شود، اظهار کرد: که این سازه‌های مشبک بار جامد را گرفته و بار مایع را به راحتی عبور می‌دهند.

گرشاسبی خاطر نشان کرد: در تمام آبراه‌های مناطق شمالی کشور این مشکل را داریم، از جمله شهرستان‌های گلستان، نکا، بهشهر، حوزه غرب مازندران و گیلان و حتی مطالعات از این نوع سرشاخه گیرها که بارهای جامد را می‌گیرند باید انجام شود.

معاون آب‌خیزداری امور مراتع و بیابان در سازمان جنگل‌ها، بیان کرد: بار این سرشاخه گیرها برای سیل بعدی تخلیه می‌شوند که در نتیجه شن برای کارهای موثر و مفید تخلیه می شود و همچنین چوب‌ها نیز به مزایده و فروش گذاشته می‌شود.

وی در پایان گفت: لازم به ذکر است که این تکنولوژی جدید و بومی شده  کشور چین در دهه ۸۰ در ایران است که مشاوران و پیمانکاران ما بر آن مسلط شده و به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۹/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول