اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتیوپی| دستور نخست‌وزیر برای حمله نهایی ارتش به «تیگرای»

نخست‌‎وزیر اتیوپی امروز (پنجشنبه) به ارتش این کشور دستور داد حمله نهایی علیه منطقه خودمختار «تیگرای» را آغاز کند.

اتیوپی| دستور نخست‌وزیر برای حمله نهایی ارتش به «تیگرای»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی امروز (پنجشنبه) دستور حمله نهایی ارتش به منطقه خودمختار در منطقه تیگرای (شمال) را صادر کرد.

بر اساس گزارش «القدس العربی»، آبی احمد اعلام کرد، ارتش دستورات لازم برای اجرای مرحله آخر عملیات آغاز شده در چهارم نوامبر علیه مقامات منطقه تیگرای را دریافت کرده است.

وی ضمن درخواست از غیرنظامیان برای باقی ماندن در منازلشان، افزود، پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته به مقامات تیگرای برای تسلیم شدن، باب خروج مسالمت‌آمیز برای «شورای نظامی جبهه آزادیبخش» تیگرای بسته شد.

رسانه های عربی یکشنبه هفته جاری به نقل از نخست وزیر اتیوپی نوشتند که او به مقامات منطقه تیگرای ۷۲ ساعت مهلت داده تا تسلیم شوند در غیر این صورت، حمله به مرکز این منطقه آغاز خواهد شد.

آبی احمد امروز  از ساکنان مرکز تیگرای «مکله» نیز خواست سلاح را زمین بگذارند، از اهداف نظامی دور شوند و احتیاطات لازم را به جا آروند.

درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در این منطقه از چهارم ماه نوامبر (۱۴ آبان) آغاز شده است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول