اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بررسی نقش مثلث بسیج سازندگی، دانشجویی و رسانه در محرومیت‌زدایی

بسیج به عنوان بزرگترین سازمان مردم‌نهاد در بزنگاه‌های مختلف نقش موثری در حل مشکلات فردی و اجتماعی مردم جامعه ایفا نموده است.

بررسی نقش مثلث بسیج سازندگی، دانشجویی و رسانه در محرومیت‌زدایی

 خبرگزاری فارس- لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بسیج: میزگرد بسیج با حضور مسئولان بسیج سازندگی، دانشجویی و رسانه سپاه فجر فارس، در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

اسماعیل قزل‌سفلی، مسئول بسیج سازندگی سپاه فجر فارس، در ابتدا ضمن یادآوری یاد و نام شهیدان در عرصه‌های مختلف و تشکر از خبرگزاری فارس و ارائه تعریفی از واژه بسیج گفت: پیگیری مطالبات مردم و آگاهی‌بخشی به مردم، دو رسالت مهم رسآنه است که خبرگزاری فارس به خوبی این رسالت را با تنوع دنبال می‌کند و کار شما اگر بیشتر و مهم‌تر از کادر درمان نباشد کمتر از آنها هم نیست.

وی ضمن اشاره به رسالت اقشار مختلف بسیج در جامعه گفت: امام عظیم الشان راحل ما با معجزه ذهنی خودشان، بسیج این شجره طیبه را بر روی زمین به عنوان یک حقیقت متعالی مطرح کردند که به لطف خدا این شجره طیبه و پاک در سرزمین ایمان و اعتقادات و باورهای مردم جا دارد، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیز بعد از حضرت امام(ره)، پرچم این پدیده مبارک را به دست گرفتند و بسیج را هم به بلوغ رساندند هم به کفایت به گونه‌ای که امروز می‌توانیم بگوییم بسیج فرمول حل تمام مسائل نظام و انقلاب است، امروز بسیج یک حقیقت کاملا جاری است در سرتاسر عالم.

قزل‌سفلی اظهار داشت: بسیج در برابر دشمن تسلیم ناپذیر، شکست ناپذیر و مستحکم ولی در برابر مردم مستضعف، رئوف و رحیم همچنین خدوم و مستحکم عمل می‌کند.

وی افزود: تاریخ ۴۱ ساله انقلاب  هم این مسأله را ثابت کرده است، که بسیج همواره در کنار ملت مثل یک فرشته نجات در هر سختی غیر قابل عبور عمل کرده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر فارس اشاره به اهمیت بسیج در دنیا، گفت: بسیج  یک تفکر است و فقط جمع آدم ها نیست، تفکری است که بن‌بست‌ها را شکسته است و الگویی است که در دنیا نه تنها ملت‌های مسلمان دارند از این موضوع استفاده می کنند بلکه ملت‌های آزادی‌بخش نیز از این موضوع بهره می‌برند.

وی بیان داشت: بسیج در همه کوران‌ها، حوادث و بحران‌ها همچون کوه آرامش در کنار ملت ایستاده است و نوکری و خادمی این ملت را افتخار خودش می‌داند.

قزل‌سفلی با بیان اینکه در سازمان بسیج شاخه‌های مختلفی گسترده شده است، افزود: در حال حاضر ما حدود ۲۰ قشر داریم، بسیج نه تنها به صورت قشری در پهنای این سرزمین عمل می‌کند بلکه به صورت ماموریتی و موضوعی نیز وارد میدان عمل می‌شود.

وی با اشاره به نقش بسیج سازندگی در  محرومیت‌زدایی از جامعه گفت: سازندگی یکی از موضوعاتی است که بسیج دنبال می‌کند، چهارچوب فعالیت ما در مجموعه بسیج سازندگی  چندین شاخه را دنبال می‌کند که ولین موضوع، محرومیت زدایی است، این محرومیت زدایی گاهی شامل مباحث عمرانی است و گاه غیرعمرانی و اجتماعی است.

قزل‌سفلی اظهار داشت: در حوزه مباحث عمرانی و در قالب طرح جامع محرومیت‌زدایی، ما در دو نقطه کانونی، روستاها و حاشیه شهرها عمل می‌کنیم که در روستاها ۴ حوزه کاری مشخص و اولویت داریم، نخست حوزه آب که شامل آب شرب و کشاورزی یعنی از آب‌خیز تا جالیز است که مواردی مثل کنترل قنات‌ها برای جاری نشدن سیل، لایه رویی خط انتقال آب و قنات‌ها، استخر ذخیره آب و کنترل آن تا رسیدن آب به مزرعه همچنین آبیاری پرفشار و هوشمند را شامل می‌شود و در این گستره، بسیج در حوزه سازندگی فعالیت دارد.

 وی گفت: حوزه دیگر ما راه روستایی و راه بین مزارع است، موضوع سوم مسکن محرومین است که فعالیت‌های متعددی در عرصه سازندگی انجام شده است، حوزه دیگر ما زیرساخت اشتغال است ودر حال حاضر کارآفرین‌هایی داریم که با راه‌اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک، نیازها و زیرساخت‌هایی مثل سالن و... دارند که ما این نیازها را برآورده کرد‌ه‌ایم.

این فرمانده بسیجی به دیگر فعالیت‌های بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: این موارد اولویت‌های ما است و علاوه بر این ساخت مسجد، مدرسه، پل، خانه‌عالم، غسال‌خانه و هر چیزی که محرومیت را از منطقه‌ای کم می‌کند در دستور کار بسیج سازندگی قرار دارد.

اجرای برنامه‌های کوچک و زودبازده در راستای اقتصاد مقاومتی

قزل‌سفلی به محور دیگر فعالیت بسیج سازندگی یعنی حاشیه‌نشینی و پیگیری مشکلات این حوزه پرداخت و اظهار کرد: در حاشیه شهرها کار گسترده‌تر است و شامل روشنایی معابر و پارک محله، حسینیه، کتابخانه، آسفالت معابر و هر چیزی که باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی، فقر و محرومیت، جرم و فساد و بزهکاری‌های اجتماعی در یک محله باشد که حاشیه‌نشین و کم برخوردار قلمداد می شود؛ ما به عنوان مجموعه بسیج سازندگی ورود می‌کنیم.

وی در مورد فعالیت‌های این سازمان در حوزه اشتغال گفت: حوزه اشتغال ما زیرمجموعه اقتصاد مقاومتی است و در این مسیر، به دنبال کارهایی کوچک، عام‌المنفعه و زودبازده هستیم چرا که کارهای بزرگ را قرارگاه خاتم ما دنبال می‌کند، در حوزه اشتغال نیز ما با نگاه محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلفی فعالیتهایی هست که در این عرصه‌ تلاش می‌کنیم که در هر منطقه محروم، مردم آنقدر توانمند شوند که خودشان اداره امور را انجام دهند و بر اساس نیاز به شهرها مهاجرت نکنند.

قزل‌سفلی بیان داشت: اشتغال‌زایی در این مناطق، عرصه‌های متنوعی دارد که برخی از آنها شامل کارگاه‌های خیاطی، پرورش شترمرغ، تولید زعفران، فرآوری چیپس میوه، بسته‌بندی عسل، دام سبک و سنگین، دام چند قلوزا،  پرورش قارچ، تولید سرکه، کارگاه‌های جاروبافی، فراوری انجیر، پرورش طیور مثل بوقلمون و... می‌شود که به امنیت غذایی و خودکفایی ما کمک می‌کند و در مجموع ایران قوی از دل چنین عرصه‌هایی ساخته می‌شود و این اقدامات، باعث کم اثر کردن و بی اثر کردن تحریم ها است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه فجر فارس گفت:  ما در هر شهرستان، قطب محصولات کشاورزی مشخص کرده‌ایم، مثلاً رب گوجه متعلق به نی ریز است، یا انجیر متعلق به استهبان است، لیمو محصول قیروکارزین و جهرم است، گیاهان دارویی در سراسر استان وجود دارد، و... قطب‌بندی ما در بیست رسته محصولات کشاورزی دسته بندی شده‌است و برای هر محصول فعالیت ویژه انجام می شود، مثلاً در شهرستان برای یک محصول مثل انجیر ما به صنایع تبدیلی نیاز داریم اگر صنایع تبدیلی وجود داشته باشد با فرآوری این محصولات، بهره‌وری بیشتری انجام می گیرد،که با رایزنی و استفاده از نقطه نظرات اساتید و متخصصان این حوزه در حال پیگیری است.

قزل سفلی افزود: یا به عنوان مثال در معادن سنگ که چند سال پیش قاچاق سنگ انجام می گرفت در حال حاضر بسیجیان ما کارگاه تولید لقمه سنگ را راه انداخته‌اند و به دنبال این هستند که تولید داخل را مدیریت کنند، این کارها باعث گسترش ظرفیت‌های داخلی می‌شود به گونه‌ای که علاوه بر محرومیت زدایی افراد بیشتری در این عرصه ها مشغول به کار شوند و این زنجیره تکمیل شود.

وی اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که در زمینه اشتغال پیگیری می‌کنیم طراحی جامع اطلس اشتغال در ذیل حوزه اقتصاد مقاومتی است، پیش از این نیز طرح جامع محرومیت‌زدایی در حوزه عمرانی اعمال شد اما چون زنجیره تولید تا فروش به صورت دقیق و کارشناسی مورد توجه قرار نگرفته بود در برخی موارد شکست خورد اما در این طرح همه این موارد لحاظ شده است.

قزل‌سفلی بیان کرد: موضوع دیگر، صندوق‌های قرض الحسنه مردم پایه و اشتغال‌زا است که ثمرات خوبی را به دنبال دارد و خود‌اتکایی محله محور را رقم می‌زند.

ضرورت توانمندسازی تخصصی گروه‌های جهادی فارس

وی فعالیت گسترده گروه‌های جهادی را یادآور شد و گفت: ‌حرکت‌های جهادی و گروه‌های جهادی ما به خصوص در ماه‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند و این گروه‌ها در هر فرصتی، در پیشانی حرکت در مسیر خدمت قرار می گیرند که شامل دو دسته گروه‌های جهادی جغرافیا محور و محله محور می‌باشند، که گروه‌های جهادی دانشجویی در این مسیر پیشگام می‌باشند.

وی در ادامه به تاریخچه گروه‌های جهادی اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها پس از ادغام تغییر رویه جهاد سازندگی از سال ۷۹ وارد عرصه شدند و به درخواست رهبری در مسیر سازندگی به صورت جغرافیامحور ، گام‌های اثرگذاری را برداشتند.

قزل‌سفلی در ادامه گزارشی آماری از از گروه‌های جهادی ارائه کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ گروه جهادی در سامانه اطلس جهادی ما در استان فارس ثبت شده است، این اتفاق بسیار خوبی است و ما تلاش می‌کنیم که این گروه‌ها را هم به صورت محله محور و هم به صورت قشری و صنفی گسترش دهیم، چرا که در برخی اصناف ما هنوز ورود نکرده‌ایم مثل حوزه حمل و نقل که یکی از شریان‌های حیاتی ما در کشور است و نیاز هست که گروه‌های جهادی کامیون‌داران، اتوبوس‌رانان، تاکسی‌رانان و...نیز تشکیل شود بنابراین ساماندهی عرصه‌های جدید گروه‌های جهادی یکی از اصلی ترین برنامه‌های ما است.

وی توانمندسازی تخصصی گروه‌های جهادی را یکی از محورهای کار بسیج سازندگی برشمرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که به دنبال تحقق آن هستیم توانمندسازی است تا در رشته‌های مختلف متخصصین جهادی راه اندازی شوند و در حوزه‌هایی مثل بهداشت، مهندسی، عمرانی، آبرسان و دیگر شاخه‌ها به صورت تخصصی ورود کنند و آموزش‌های لازم را ببینند همچنین با سرعت بیشتر فعالیت را به سرانجام مطلوب برسانند.

در ادامه این میزگرد، مصطفی اژدری مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس شکل‌گیری بسیج رسانه را مدیون تفکر انقلابی آقای قزل‌سفلی در دوران مسئولیت‌شان دانست و گفت: در سال ۹۰، به پیشنهاد دوستان، اولین بسیج رسانه کشور در استان فارس شکل گرفت.

 وی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری سازمان بسیج رسانه افزود: دوستان، در ابتدای امر احساس کردند که اصحاب محترم رسانه هم مثل سایر اقشار جامعه نیازمند به سازمانی هستند که به صورت تخصصی بتواند ارائه خدمات بدهد.

به گفته اژدری، با همت مسئولان وقت و در آن دوره زیر ساخت‌ها مهیا شد و بسیج رسانه در استان فارس و به تبع آن در سراسر کشور شکل گرفت که الحمدلله با همت و تلاش و درایت این بزرگواران، بسیج رسانه استان فارس از همان ابتدا تاکنون در قله مانده است، چرا که زیرساخت لازم از همان ابتدا به درستی شکل گرفت و مدیران بعدی نیز بر همان اساس حرکت کردند.

اژدری اظهار داشت: بسیج رسانه به عنوان یک کانون گرم و جایی که همه رسانه‌ها و همه عزیزان فعال در عرصه رسانه، اعم از مدیران مسئول، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان و اعضای تحریریه و... این سازمان را به عنوان یک سازمان حامی و مایه دلگرمی خود می‌دانند و با حضور در برنامه‌ی سازمان این ارتباط بسیار قوی تر می‌شود.

تعامل و هم‌افزایی؛ مولفه شاخص بسیج رسانه فارس

وی با اشاره به متعادل بودن نگاه بسیج رسانه در جامعه گفت: نگاه بسیج رسانه به مخاطب و اعضایش نگاهی فراگیر، علمی و مبتنی بر آزاداندیشی منطقی است و نگاه حزبی، سیاسی و تفاوت در نوع نگاه هیچ جایگاهی ندارد، در بسیج رسانه اقدام انقلابی، کار برای رضای خدا و خدمت به مردم و محرومین در چارچوب آرمان‌ها و هنجارهای جامع پذیرفته شده است.

اژدری بیان داشت: آزاد اندیشی و احترام به سلایق و گروه‌ها و دیدگاه ها و استفاده از ظرفیت ها، اصل مبنای فعالیت ما در بسیج رسانه است و ما اعتقاد داریم اختلاف سلیقه در نوع نگاه سیاسی منطقی در بسیج رسانه تا جایی که به خطوط قرمز آسیبی نرساند، مکمل برنامه‌های ما است.

وی معتقد است، بسیج رسانه مولفه‌هایی دارد که اولین مولفه آن، تعامل و هم‌افزایی است و این تعامل به دو صورت است: درون سازمانی و برون سازمانی, که تعامل درون سازمانی به مجموعه سپاه برمی‌گردد و برون سازمانی نیز تعامل با ادارات کلی است که به فعالیت بسیج رسانه ارتباط دارند، مانند: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های این اداره به خدمات رسانی و پیگیری امور اصحاب رسانه مرتبط است.

مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس در ادامه گفت: ما تاکنون چهار جشنواره برگزار کرده‌ایم که یک جشنواره اختتامیه و سه جشنواره ابوذر را شامل می‌شود، و در هر سه جشنواره ابوذر، ما تلاش کردیم که سه دستگاهی که به طور مستقیم با رسانه‌ها ارتباط دارند را درگیر کنیم از ابتدا تا انتهای جشنواره برنامه‌ها با مشورت این سه دستگاه یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات استان فارس و انجمن صنفی عکاسان و خبرنگاران پیش رفت.

وی اظهار داشت: ما درگاه ورود تمامی اصحاب رسانه به سپاه هستیم، البته با لحاظ خطوط مواصلاتی با روابط عمومی سپاه فجر فارس و ما حلقه واسط رسانه‌ها با سازمان‌ها و اقشار ۲۲ گانه سپاه در برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های خبری و... هستیم.

اژدری افزود: مولفه دیگر ما هیات اندیشه‌ورزی است متشکل از ۲۵ نفر از مدیران مسئول یا نماینده های تام الاختیار رسانه‌‌ها که تاکنون برنامه‌ها و جلسات و فصلی به میزبانی این هیئت برگزار شده است، از جمله این نشست‌ها در سال ۹۸ نشست با مدیرکل دادگستری استان فارس بود که تاکنون اتفاقات خوبی در این جلسات افتاده است و تعامل خوبی بین اصحاب رسانه و نهادها و سازمان‌های مختلف ایجاد شده است.

 مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس به کارکرد هیئت اندیشه ورز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین توافقاتی که با دادگستری استان فارس انجام شد، تشکیل شورای حل اختلاف رسانه با استفاده از ظرفیت حقوق‌دانان رسانه‌ای است که تمام مسائل اصحاب رسانه در این شورا دنبال می‌شود.

به گفته وی، فعالیت‌های تخصصی دیگری نیز نظیر برگزاری دوره‌های توانمندسازی،برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر به منظور ایجاد تنوع و رقابت سالم در بین اصحاب رسانه و تقویت عزیزان اصحاب رسانه، مشارکت در طرح اعتلای بسیج، تولید محتوای مطابق با شعار سال، شبکه‌سازی استفاده از عناصر رسانه‌ای مثبت، در بسیج رسانه انجام می‌شود.

اژدری ضمن اشاره به روند کار جشنواره ابوذر بیان داشت: تاکنون استان فارس حضور درخشانی در این جشنواره داشته است و در هر سه دوره بیشترین جایزه اول کشوری به استان فارس اختصاص یافته است و در جشنواره دوم نیز استان فارس در سطح کشور، مقام نخست را کسب کرد.

وی افزود: مایه افتخار است که رسانه‌های ما با هر نگاه سیاسی تاکنون خط قرمزها را رعایت نموده اند و حساب اصحاب رسانه ما از رسانه‌نماها به طور کامل جدا است امیدواریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اقدام جدی دست برخی از رسانه‌های بدون مجوز غیرمنطقی را کوتاه کند تا آسیبی به حیثیت رسانه‌ای استان وارد نشود.

 مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس گفت: حمایت همه جانبه اصحاب رسانه اصلی‌ترین وظیفه ما است و با افتخار در خدمت اهالی رسانه هستیم.

آخرین نکته‌ای که در این فرصت توسط رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس ذکر شد؛ عدم رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا است، وی از رسانه‌ها خواست که این مسائل را جدی‌تر پیگیری کنند و به نهادهای مرتبط انتقال دهند.

در ادامه این نشست، سعید یوسفی فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس گفت: بسیج یکی از برکات الهی در بدنه انقلاب اسلامی است و حضرت امام هم در تایید این نهاد انقلابی آن را از الطاف برکات خداوند بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران خواند، بسیج یک تفکر است که در قالب یک سازمان بزرگ طراحی شده است و محدود به جغرافیای سرزمینی و مکان خاصی نیست و امروز ما نتیجه این تفکر و نگاه را در کشورهای منطقه از جمله سوریه، لبنان، یمن و عراق می‌بینیم و این تفکر را حس می‌کنیم شاید آن روزی که بسیج پایه‌گذاری شد، این نوع نگاه خیلی آرمانی بود اما امروزه پس از گذشت ۴۰ سال می‌بینیم که نه تنها آرمانی نبوده بلکه با متن زندگی مردم عجین شده است و تحقق پیدا کرده است.

تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی؛ راهبرد بسیج دانشجویی در بزنگاه‌های حساس

یوسفی اظهار داشت: بسیج دانشجویی در دوم آذر سال ۶۸ ، در یک مقطع زمانی حساس و وقتی که ما جنگ تحمیلی و یک دفاع مقدس و مبارزه نظامی را پشت سر گذاشتیم در حالی که هنوز بسیاری از عرصه‌های فکری و اجتماعی در دانشگاه‌ها مغفول مانده بود، حضرت امام با نگاهی هوشمندانه، نهادی را بنیان‌گذاری کردند که به نوعی بعد از دفاع مقدس یک عرصه و صحنه برای دفاع اجتماعی بود و در مهم ترین عرصه بعد از جنگ یعنی دانشگاه این اتفاق افتاد چراکه این اعتقاد بود که اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه اصلاح می شود.

به اعتقاد یوسفی، این نهاد انقلابی بر اساس تیزبینی و هوشمندی امام (ره)به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای انقلاب اسلامی آن روز در دانشگاه شکل گرفت.

وی ضمن اشاره به نگاه و رویکرد بسیج دانشجویی افزود: دو راهبرد اساسی برای بسیج‌ دانشجویی تعریف شده است؛ یکی تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است که وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود و در دل این تشکل بابرکت پا می‌گذارد رشد می‌کند و پرورش می‌یابد؛ وقتی که فارغ‌التحصیل می‌شود نیرویی است که در تراز انقلاب اسلامی می‌تواند فعالیت کند و وارد عرصه مدیریت شود که از این جهت بسیج دانشجویی، رویش‌های فراوانی داشته است.

یوسفی اظهار داشت: راهبرد دیگر بسیج دانشجویی عمل در بزنگاه‌های انقلاب اسلامی است و در طول تاریخ انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف بسیار اثرگذاری ورود کرده است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در زمینه کرونا گفت: امروزه کرونا یکی از این عرصه‌ها است، اولین اثر بروز عارضه کرونا تعطیلی دانشگاه بود، ولی ما می‌بینیم که دانشگاه تعطیل نیست و دانشجو بیکار نیست و دانشجویان بسیجی ما در بسیج دانشجویی کار را تعطیل نکرده‌اند و از همان روزهای ابتدایی کرونا در کنار مردم در فعالیت‌های مختلفی که انجام شد مشارکت داشتند.

وی افزود: در پاکسازی معابر اولین گروه های فعال، بسیج دانشجویی بود و وقتی که در تولید و توزیع ماسک دچار مشکل شدیم دانشجویان بسیجی ما به خاطر تسریع در تولید و خدمت به مردم، بدون چشمداشت به صورت سه شیفت در کارگاه و کارخانه‌های تولیدی، فعالیت اقتصادی هم می کردند برای حل این مشکل حضور یافتند و بعد از آن کارگاه‌های تولید ماسک را راه اندازی کردند که همچنان فعالیت آنها ادامه دارد و این ماسک‌های تولیدی در بین اقشار ضعیف و گروه‌هایی که کمتر مورد توجه هستند، مثل حاشیه‌نشین‌ها، کارتون‌خواب‌ها و...توزیع می‌شود‌.

یوسفی تصریح کرد: قبل از ورود  وزارت بهداشت، بسیج دانشجویی سامانه غربالگری کرونا را راه‌اندازی کرد که دانشجویان بسیجی علوم پزشکی به صورت خودجوش با مردم ارتباط تلفنی می‌گرفتند و نکات لازم را یادآور می‌شدند و غربالگری صورت می گرفت و  بیماران کرونایی شناسایی می‌شدند، شاید در حال حاضر این موضوع پیش پا افتاده به نظر برسد اما پیش از هر اقدامی در کشور از طرف بسیج دانشجویی انجام و بعد از آن سامانه ۴۰۳۰ بنیاد برکت راه اندازی شد.

توزیع ۵۵ هزار بسته معیشتی توسط دانشجویان بسیجی

فرمانده بسیج دانشجویی استان فارس در ادامه فعالیت‌های بسیج دانشجویی در زمینه مبارزه با کرونا گفت: در زمینه کنترل تردد‌های ورودی شهرها نیز اولین اقدامات از طریق  بسیج دانشجویی و دانشجویان بسیجی صورت گرفت و کنترل ورودی‌های شهرها، به خصوص شهر شیراز به صورت خودجوش قبل از هر اقدام جدی دیگر نهادها، توسط دانشجویان بسیجی انجام گرفت.

یوسفی اظهار داشت: دانشجویان بسیجی فارس تاکنون، ۵۵ هزار بسته معیشتی و بهداشتی را از از جاهای مختلف جمع آوری و بین مردم توزیع نموده‌اند.

سعید یوسفی گفت: این نکات از این جهت ذکر شد که یادآور شویم که نهاد بسیج دانشجویی و دانشجویان مخلص بسیجی، اقداماتی انجام می‌دهند که شاید دیگران خیلی دیرتر به آن فکر کنند و تصمیم بگیرند بنابراین تشخیص اولویت ها شاخصه مهم تشکل بسیج دانشجویی است که ما نیز به خود می‌بالیم که چنین دانشجویانی در دانشگاه‌های ما به عنوان الگو با فعالیت‌های خود، سعادت دنیا و آرامش آخرت را رقم می‌زنند.

در ادامه مسئول بسیج سازندگی استان فارس نیز در رابطه با فعالیت‌هایی که در زمینه کرونا در این سازمان انجام شده است، گفت: در زمینه کرونا اتفاق جدیدی در این نظام دینی افتاد، این بود که ما در خدمت‌رسانی از یکدیگر سبقت می‌گیریم و در نقطه دیگری از دنیا که برخی آنجا را مهد و دموکراسی می دانند و به خاطر تبلیغات رسانه‌ای، مدینه فاضله می‌پنداشتند؛ فروشگاه‌ها را غارت می کنند اسلحه می خرند و به خاطر تهیه مایحتاج یکدیگر را می‌کشند و این تفاوت نظام مبتنی بر نظریه ولایت فقیه با یک نظام لیبرال است.

قزل‌سفلی تصریح کرد: مردم ما پس از شیوع کرونا خوش درخشیدند و استان فارس در زمینه کمک‌های مومنانه جزء برجسته ترین استان‌های کشور است، از ابتدای ماه مبارک رمضان و تا پایان ماه صفر، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار بسته معیشتی توسط سپاه تهیه و توزیع شد.

وی افزود: در این حوزه یک تغییر رویکرد ایجاد کرده‌ایم و در حال حاضر سیاست ما فقط توزیع بسته‌های معیشتی نیست چرا که از ابتدای کرونا تا کنون ۷۳ هزار نفر در استان فارس بیکار شده‌اند بعد از رفع برخی محدودیت‌ها عده‌ای بر گشتند ولی ۱۲ هزار نفر بیکار ماندند و برخی از مشاغل آسیب‌های بسیار جدی دیدند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر فارس با اشاره به اهمیت راه اندازی مشاغل آسیب دیده است کرونا گفت: یکی از ماموریت‌های سپاه که توسط اقشار مختلف از جمله سازندگی انجام شد، شناسایی مشاغل آسیب دیده و مشاغلی بود که توسط دیگر نهادها دیده نمی شد، مانند: مهدکودک‌های خوداتکا تعطیل شده ، مربیان ورزشی و...

وی اظهار داشت: ما چند برنامه برای این اقشار در نظر داریم که یکی از این برنامه‌ها در حوزه اشتغال است و مهم‌ترین رویکرد ما تسهیل‌گری است نه تصدی گری که در این مسیر قدم اول عارضه‌یابی است، گاهی یک کارگاه دچار مشکل می‌شود و گاهی یک فرد ما سراغ کارگاه رفته‌ایم و مشکلاتشان را بررسی کردیم و با مطالبه‌گری و مشورت با دستگاه‌های مختلف و انجام کارهای کوچک اما گره‌گشا، بخشی از مشکلات این کارگاه‌ها برطرف شده است.

قزل‌سلفی اضافه کرد: مهم ترین محورهایی که ما در سال جهش تولید در سازندگی سپاه دنبال می‌کنیم؛ رفع موانع تولید است که اگر به صورت کارگاهی به این موانع نگاه کنیم، گاه این موانع شامل مجوز‌ها و موافقت‌نامه‌های اصولی بوده است و گاهی در رقابت‌ها این مشاغل کنار گذاشته می‌شوند مانند مجموعه تولید تخم مرغ ارگانیک که ورود سازندگی سپاه، مشکلشان و کارگاه آنان راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: به طور کلی ما در این ایام چهار مسئله را دنبال می‌کنیم که عبارت است از اشتغال، مسکن محرومین، ازدواج و جهیزیه همچنین بهداشت و سلامت؛ رویکرد ما بعد از توزیع بسته‌های معیشتی این موارد است و دنبال کردن موضوع ازدواج آسان، بحث درمان و پیشگیری در قالب طرح شهید سلیمانی، اشتغال زایی و راه اندازی مشاغل تعطیل شده و مسکن محرومین افرادی که به خاطر بیکاری از کرونا دچار مشکل شده‌اند.

قزل سفلی با اشاره به فعالیت بسیار گسترده و چشمگیر گروه‌های جهادی در سطح استان گفت: گروه‌های جهادی ما به صورت محله محور و در قالب اقشار مختلف بعد از سومین سخنرانی مقام معظم رهبری، یعنی از اوایل آبان با تعدادی بالغ بر ۱۲۰۰ گروه، وارد عرصه عمل شدند، برخی از این گروه‌ها در قالب طرح همیار سلامت و همیار بیمار هستند که در حال حاضر گروه‌های جهادی ما در ۱۲ شهرستان و ۲۰ بیمارستان فعالیت دارند.

در ادامه یوسفی با بیان اینکه هر پرستار به طور معمول در روز به پنج بیمار رسیدگی می‌کند و در شرایط کرونایی سهم هر پرستار ۹ بیمار بود، بیان کرد: در حال حاضر و با ورود این گروه های جهادی و همیاران سلامت آموزش دیده، هر پرستار رسیدگی به سه بیمار را پیگیری می نماید که این خود مایع آرامش کادر درمان و کم کردن بخشی از خستگی و زحمات آنان را به دنبال دارد.

وی افزود: برخی از گروه‌های جهادی ما در قالب تیم‌های امر به معروف و نهی از منکر بحث آمران سلامت را دنبال می‌کنند همچنین تغسیل و دفن اموات کرونایی از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی است و با ساماندهی، در هر شهرستان یک گروه جهادی ویژه غسل و تدفین وجود دارد.

یوسفی در پایان این بخش به مشارکت مردم و خیرین اشاره کرد و گفت: حضور مردم و خیرین در رزمایش کمک‌های مومنانه، مهم ترین انگیزه ورود گروه‌های جهادی به این فعالیت‌ها بوده است و کمک هایی که خیرین یا نهادهای حمایتی ارائه کردند، با محوریت گروه‌های جهادی و شناسایی محرومین و توزیع بسته‌ها و رفع بخشی از  نیازهای مردم در حال انجام است.

در اواخر این میزگرد، مسئول بسیج رسانه سپاه فجر فارس نیز به فعالیت‌هایی که رسانه‌ها در زمینه کرونا دنبال می‌کنند، اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در هر شرایطی صدای مردم هستند و ما نیز پرداختن به خبر خوب که خبرگزاری فارس دو سال پیش آغاز کرد و امیدبخشی و امیدآفرینی را توصیه و ابلاغ کرده‌ایم، چرا که مردم در این شرایط باید از لحاظ روحی تقویت شده و سرزنده نگه‌داشته شوند.

اژدری تصریح کرد: با امید و توکل به خداوند رسانه‌ها نیز در مسیر تحقق منویات رهبری، با نگاهی جهادی و انقلابی حرکت می‌کنند تا از این بحران نیز عبور کنیم و با روی کار آمدن دولت جوان انقلابی، شاهد کم شدن مشکلات مردم و فشارهای روانی ناشی از مسائل اقتصادی باشیم.

قزل‌سفلی به نقش مهم  مثلث رسانه، بسیج دانشجویی و مجموعه سازندگی در حل مشکلات و رسیدن به همگرایی اشاره کرد و گفت: وظیفه سازندگی بستر‌سازی برای فعالیت‌های دانشجویی است، کار بسیج دانشجویی ورود به محورها و عرصه‌ها، در قالب گروه‌های جهادی است و کار رسانه‌ها نیز بازتاب این فعالیت‌ها و پشتیبانی از این برنامه‌هاست.

 فرمانده بسیج دانشجویی استان فارس نیز  به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بهترین فعالیت‌ها هم انجام شود اما از طریق رسانه‌ها بازتاب داده نشود، اثرگذاری لازم ایجاد نمی‌شود.

بیان تفاوت‌های نسل امروزی جوان و نوجوان  با دیگر اقشار جامعه ، نکته آخری بود که سعید یوسفی به آن پرداخت و گفت: نسل امروز ما زاده رسانه است و زیست و زندگی دوم او در فضای رسانه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با توجه به این جمله رهبری معظم که فرمودند "محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است"، لازم است که نقدهای متقابل رسانه و دانشجویان به یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا منجر به بهتر شدن فعالیت موثرتر دانشجویان و مفید تر بودن رسانه‌ها در سطح جامعه شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول