اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

شاگرداول‌های بسیج/ از ساخت خانه برای محرومان تا چاپ ده‌ها کتاب و مقاله

در این گزارش به معرفی مختصری از برترین پایگاه‌های بسیج شهرستان بروجن پرداخته‌ایم که به عنوان برترین پایگاه‌ها شناخته شده و به نوعی شاگرداول‌های کلاس بسیج هستند.

شاگرداول‌های بسیج/ از ساخت خانه برای محرومان تا چاپ ده‌ها کتاب و مقاله

به گزارش خبرگزاری فارس از چهارمحال و بختیاری،‌لشکر سلیمانی‌ها_؛ در این گزارش به معرفی مختصری از برخی از پایگاه‌های منتخب بسیج در شهرستان بروجن می‌پردازیم.

توضیحی در مورد ماجرای شاگرداولی

جشنواره مالک‌اشتر بسیج همه ساله در راستای تجلیل از زحمات و تلاش‌های یکساله بسیجیانی که در راستای انجام مأموریت‌های ابلاغی مختلف سپاه و بسیج همت مضاعف و تلاش بی‌وقفه انجام داده‌اند به صورت استانی و کشوری برگزار می‌شود؛ ما در این گزارش به سراغ دو پایگاه بسیج رفته‌ایم که در این جشنواره منتخب شدند و به نوعی شاگرد اول محسوب می‌شوند.

پایگاه مقاومت بسیج خواهران شهر نقنه از توابع شهرستان بروجن در سطح استانی و حوزه مقاومت امام علی(ع) شهرستان بروجن در آخرین دوره این رزمایش به عنوان پایگاه برتر در سطح کشور معرفی شدند.

معرفی پایگاه‌های برتر بسیج یکی از رسالت‌های این خبرگزاری است که به منظور تهیه گزارش از شهرستان بروجن واقع در 60 کیلومتری مرکز استان راهی این دیار شدیم و اولین مقصد این سفر ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن می‌باشد.

توضیحات مقدماتی فرمانده سپاه بروجن

اسماعیل عظیمی در ابتدای این بازدید در رابطه با فعالیت‌های ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن در سال ۹۸ و علت ممتاز شدن این حوزه از سایر حوزه‌ها چنین توضیح می‌دهد.

سال ۹۸ یکی از بهترین سال‌ها برای ناحیه مقاومت این شهرستان بود که در بسیاری از رده‌ها موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند و این امر نتیجه تلاش همه پاسداران و بسیجیان در حوزه‌ها و پایگاه‌های مختلف شهرستان است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن ادامه داد: اگر امروز پایگاه یا حوزه‌های این شهرستان افتخارآفرینی می‌کنند و به عنوان پایگاه نمونه معرفی می‌شوند به نمایندگی از تمام پایگاه‌ها هستند و تمامی بسیجیان در این موفقیت نقش داشتند.

عظیمی گفت: همه بسیجیان در این امر سازماندهی شدند و وظایف آن‌ها به خوبی مشخص شد لذا امروز همه افراد می‌دانند که باید فعالیت‌هایشان در بسیج در چه راستایی باشد.
عظیمی ادامه داد: بالا بردن امنیت محله، اجرای برنامه‌های جهادی، اقتصاد مقاومتی، راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه و... نیز از جمله دیگر برنامه‌های این ناحیه مقاومت است که همچنان شاهد ثمرات این برنامه‌ها در سطح شهرستان هستیم.

پایگاه خواهران شهر نقنه پایگاه نمونه استانی انتخاب شده است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بروجن گفت: پایگاه مقاومت بسیج خواهران شهر نقنه  یکی از پایگاه‌های بسیار مهم و فعال در عرصه‌های مختلف است که در شهرستان و استان به عنوان پایگاه نمونه معرفی شده و امیدواریم در سطح کشور نیز بدرخشد.
وی بیان کرد: اعضای این پایگاه مجموعه‌ای از بانوان هستند که طی شبانه روز به مردم خدمت رسانی می‌کنند و خدمت به مردم را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند.

کمک‌رسانی بسیج به باغداران نیازمند برای برداشت محصول

عظیمی اظهار کرد: تشکیل گروه‌های جهادی به منظور تهیه ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و کمک به برداشت محصولات باغداران نیازمند، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و ... از جمله فعالیت‌های این مجموعه بوده است.

رمز موفقیت پایگاه بسیج خواهران نقنه چه بود؟

در ادامه این گزارش به اتفاق فرمانده سپاه شهرستان، به شهر نقنه رفتیم تا از عملکرد پایگاه بسیج خواهران بنت‌الهدی این شهر و راز موفقیتشان در استان با خبر شویم.

زمان ورود به این پایگاه بسیج با حلقه صالحین خواهران مواجه شدم بعد از پایان حلقه فرصت را مغتنم شمردم تا ابتدا با سرگروه این حلقه که از بسیجیان خبره علمی نیز بود گفت‌وگو کنم.

مرضیه سیفی‌پور، مدرس دانشگاه و مسؤول علمی پژوهشی پایگاه بنت‌الهدی به فعالیت‌های علمی این پایگاه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های علمی در دو مقطع نوجوانان و جوانان و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در این پایگاه انجام می‌شود.

وی بیان کرد: فعالیت در مقطع نوجوانان و جوانان در زمینه هدیه، نقد و بررسی کتاب به منظور افزایش میزان سرانه مطالعه کتاب انجام و در نهایت این جلسه پرسش و پاسخ با حضور اساتید برگزار می‌شود و در حوزه افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند نیز نشر کتاب انجام می‌شود.

چاپ دو کتاب و 30 مقاله علمی در پایگاه بسیج بنت‌الهدی شهر نقنه

مسؤول علمی پژوهشی پایگاه بنت‌الهدی در پایان گفت: تاکنون دو کتاب به نام‌های «بررسی فقهی حقوقی استعمال مواد مخدر» و «بررسی مبانی فقهی هنری با رویکرد آن بر نفش آفرینی زنان در سینما و تئاتر»، ۳۰ مقاله پژوهشی، فقهی و حقوقی در این پایگاه چاپ و پنج مقاله دیگر نیز در دست چاپ می‌باشد.

2 هزار و 500 بسیجی در پایگاه بسیج خواهران نقنه فعالیت دارند

فاطمه سادات غفاری، فرد دیگری  است که در این گزارش با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج خواهران شهر نقنه با بیان اینکه پایگاه بسیج خواهران بنت‌الهدای شهر نقنه در سال ۷۲ در گلستان شهدای این شهر تاسیس شد و در حال حاضر ۲ هزار و۵۰۰ بسیجی اعم از هزار و ۸۰۰ بسیجی فعال و ۷۰ بسیجی کادر دارد، گفت: این پایگاه بسیج در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و قرآنی در حال فعالیت می‌باشد.

وی با بیان اینکه شعر، داستان‌نویسی، سرود، تواشیح از جمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری، این پایگاه است، گفت: اجرای طرح سه مرحله‌ای «صراط» به صورت مجازی، تربیت حافظان کل قرآن، تربیت حافظ چند جزء و جزء۳۰، کسب رتبه‌های برتر در مسابقات شهرستانی و استانی از جمله فعالیت‌های قرآنی این پایگاه بسیج است.

غفاری افزود: این پایگاه در زمینه فعالیت‌های علمی نیز دارای دو هسته علمی_پژوهشی و یک هیئت اندیشه ورز می‌باشد که تاکنون ۳۰ مقاله علمی پژوهشی و یک کتاب علمی منتشر کرده است.

وی ادامه داد: بسیجیان این پایگاه همچنین در فعالیت‌های جهادی در سه گروه «شهید مرتضی غفاری»، «شهید محمدعلی قلی زاده» و «شهید سردار سلیمانی» در عرصه‌های سلامت، فرهنگ، اقتصاد و خدمت‌رسانی، اردوهای جهادی، برگزاری کلاس‌های هنری، فرهنگی و قرآنی در حال فعالیت می‌باشند حتی در حوزه سلامت و طرح غربالگری نیز با شبکه بهداشت شهرستان همکاری زیادی داشتند.

فرمانده این پایگاه مقاومت توضیح داد: بسیجیان این پایگاه در عرصه خدمت رسانی به مردم با حمایت از کشاورزان و خانواده‌های نیازمند در حوزه برداشت محصولاتی همچون گل محمدی، زعفران و سیب درختی پرداختند که زمینه درآمدزایی بالغ بر ۴۰ نفر از بانوان بی‌سرپرست را نیز مهیا کرد.

راه‌اندازی قرض‌الحسنه بسیجیان به منظور ایجاد اشتغال

غفاری به تشکیل صندوق قرض الحسنه بسیجیان اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ نفر از اعضا در این طرح شرکت کردند که هدف از تشکیل این صندوق‌ راه‌اندازی شرکت تعاونی و کارگاه‌های خود اشتغال زایی می‌باشد.

فعالیت‌هایی در راستای مبارزه با کرونا

وی ادامه داد: این پایگاه بسیج از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون در مبارزه با این ویروس فعالیت‌هایی در قالب کمک‌های مؤمنانه نظیر توزیع آب ژاول، توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی هر بسته با ارزش ۴۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، توزیع ۱۵۰ بسته بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش، توزیع ۱۰۰ بسته لوازم التحریر انجام داده است.

غفاری دوخت ۱۲ هزار ماسک و ۲۰۰ عدد گان در ۳ کارگاه خیاطی و توزیع در میان نیازمندان را از جمله فعالیت‌های این پایگاه شمرد و ادامه داد: برگزاری کلاس‌هایی با محوریت طب سنتی و مزاج شناسی به صورت حضوری قبل از شیوع کرونا و ادامه‌دار بودن کلاس‌ها به صورت مجازی در حال حاضر از دیگر فعالیت‌ها است.

مسجدمحوری رمز برتری پایگاه مقاومت بنت‌الهدی شهر نقنه

فرمانده پایگاه بسیج بنت‌الهدی در پایان گفت: مسجدمحوری، حضور بسیجیان در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و فعالیت مداوم گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف سلامت، اقتصادی و فرهنگی از جمله دلایل موفقیت پایگاه بسیج بنت الهدی شهر نقنه در سطح شهرستان و استان شده است که این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

 

شرحی مختصر درخصوص بازدید از حوزه بسیج امام علی(ع)

در ادامه این گزارش به حوزه برجسته این شهرستان سری زدیم و محسن شیر محمدی از فعالیت‌های بسیجیانش در پایگاه برایمان این چنین گفت.

فرمانده حوزه مقاومت امام علی(ع) شهرستان بروجن به برقراری امنیت اجتماعی و روانی اشاره کرد و گفت: اعضای بسیج این حوزه و پایگاه‌های تابع برای برقراری امنیت اجتماعی و روانی در محله‌های تازه تاسیس با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی سیاسی، اجتماعی و ورزشی نسبت به پر کردن اوقات فراغت اهالی محل اقدام کردند.

راه اندازی صندوق قرض الحسنه توسط حوزه بسیج برای حل مشکلات اقتصادی

وی افزود: همچنین در راستای برقراری امنیت اقتصادی که دغدغه همه مسؤولان و مقام معظم رهبری بوده است صندوق‌های قرض الحسنه را راه‌اندازی کردند تا مردم با پول‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی وام‌هایی از صندوق بگیرند و کمتر به بانک‌ها مراجعه کنند.

ساخت 5 خانه برای محرومان توسط بسیجیان حوزه امام علی(ع)

شیرمحمدی تصریح کرد: البته گروه‌های جهادی نیز در این راستا فعالیت داشتند که بالغ بر پنج خانه ویژه محرومان ساخته شد و کلاس‌های اقتصادمقاومتی در رشته‌های مختلف با همکاری جهاد کشاورزی و ادارات دیگر تشکیل و ۵۰۰ نفر از اعضا در این کلاس‌ها شرکت کردند.

سایر فعالیت‌های این حوزه بسیج
وی با بیان اینکه حلقه‌های صالحین در راستای امنیت اخلاقی با همکاری افراد دغدغه‌مند تشکیل شد، ادامه داد:  نشست با خانواده‌های متربیان، تعامل با ادارت و آشنا نمودن این دو خانواده بزرگ با فلسفه وجودی بسیج، ظرفیت گروه‌های جهادی و صندوق‌های قرض الحسنه از اقدامات این پایگاه به عنوان پایگاه برتر می‌باشد.

فرمانده ناحیه حوزه مقاومت امام علی(ع) شهرستان بروجن گفت: پیوند میان مدرسه، مسجد و خانه حرکت زیبایی بود که فراموش و تبدیل به یکی از حلقه‌های مفقوده بسیج شده بود که بسیجیان این حوزه در قالب طرح «شهید بهنام محمدی» در مدارس حاضر و در زنگ‌های تفریح با دانش آموزان ارتباط می‌گرفتند و آن‌ها را برای فعالیت در مساجد دعوت می‌کردند.

وی اظهار کرد: همچنین تشکیل هیئت‌های مذهبی با این تصور که به واسطه هیئات با مساجد ارتباط برقرار می‌شود از جمله دیگر اقدامات این حوزه در راستای برقرار کردن امنیت اخلاقی در محله‌ها به شمار می‌آید زیراکه این هیئات تنها پایگاه مذهبی نبودند بلکه در آن‌ها روشنگری‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز انجام می‌شد.

بازدید از فعالیت یک گروه جهادی
در ادامه این گزارش به یکی از مناطقی که اعضای گروه‌های جهادی در حال تهیه مسکنی برای محرومان بودند که فرمانده حوزه مقاومت امام علی(ع) در رابطه این گروه‌ها بیان کر: اعضای بسیج این حوزه به همراه ۲۰ گروه جهادی از جمله گروه جهادی «شهید محمدرضا عباسیان»،« شهید خسرو قلعه»، «شهید عبدالرحیم جمالی» و «شهید قدرت الله طاهری» در قالب طرح (جهادگران بی منت) طی یک سال اقدام به ساخت ۸ خانه از مرحله صفر تا ۱۰۰ ویژه نیازمندان در روستای مورچگان از توابع شهر گندمان کردند.

وی ادامه داد: در این طرح نیازمندان و مصالح ساختماتی توسط کمیته امداد شناسایی و تهیه شده و مرحله ساخت و ساز مساکن نیز بر عهده بسیج سازندگی قرار گرفته است.

شیرمحمدی گفت: تاکنون ۷ منزل با امکانات آب، برق، گاز و تلفن به خانواده‌ها تحویل داده شده و خانه آخر نیز در مرحله گچکاری می باشد و ۹۰ درصد طرح اجرا شده است.

انتهای پیام/3339/م/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول